Banken lichten afwijzing zakelijke kredietaanvraag beter toe

euro's via Pixabay 4

In de nieuwe Gedragscode Kleinzakelijke Financiering van de NVB, die binnenkort in werking zal treden, zullen banken meer aandacht besteden aan een goede mondelinge of schriftelijke toelichting waarom een aanvraag is afgewezen en of er verbetermogelijkheden zijn. Verder legt de nieuwe gedragscode nog nadrukkelijker doorverwijzing naar andere (non-bancaire) financiers en/of -adviseurs vast.

De NVB: “Banken blijven met een uitstaand volume van 122 miljard euro aan leningen verreweg de grootste financier van het MKB. Ook kleinere bedrijven maken volop gebruik van bancair krediet. Afgelopen jaar hadden ruim 370.000 ondernemers een lening bij de bank van minder dan 250.000 euro.

“Banken vormen hiermee een vliegwiel voor ondernemerschap. Die rol gaat samen met een bredere verantwoordelijkheid. Een bank beheert in de kern geld van spaarders en leent die middelen vervolgens uit aan particulieren, instellingen en bedrijven. De risico’s die een bank kan nemen zijn beperkt en vragen om het maken van afwegingen. Banken kijken daarbij scherp naar de risico’s en kunnen dus niet iedere ondernemer financieren.

“Nederlandse banken vinden het positief dat de kredietverlening aan het MKB door non bancaire partijen het afgelopen jaar is gegroeid naar bijna vier miljard euro, zoals blijkt uit cijfers van de Stichting MKB Financiering. Banken pleiten al jaren voor verbreding van het financieringsaanbod zodat er meer mogelijkheden ontstaan voor ondernemers.”

Reactie toevoegen

 
Invoering Gedragscode Kleinzakelijke Financiering succesvol verlopen

Invoering Gedragscode Kleinzakelijke Financiering succesvol verlopen

De invoering van de Gedragscode Kleinzakelijke Financiering is succesvol verlopen. Dit constateren SEO Economisch Onderzoek en de Universiteit van Amsterdam in de...

Communicatie bijzonder beheer heeft baat bij inzichten gedragswetenschap

Communicatie bijzonder beheer heeft baat bij inzichten gedragswetenschap

Banken kunnen hun ondernemersklanten in bijzonder beheer nog beter helpen als zij in hun communicatie gebruik maken van inzichten uit de gedragswetenschap. Dat blijkt...

NVB: stakeholders vroegtijdig betrekken bij beloningsvoorstellen

NVB: stakeholders vroegtijdig betrekken bij beloningsvoorstellen

De bankensector verduidelijkt en scherpt de eigen Code Banken aan op een aantal punten. De sector reageert hiermee op de kritiek die dit voorjaar vanuit de politiek...

Eigen Huis en Consumentenbond vallen over banken heen

Eigen Huis en Consumentenbond vallen over banken heen

"Helaas blijkt uit het rapport van de AFM niet welke banken foutieve berekeningen gemaakt hebben. Wij roepen betreffende geldverstrekkers dan ook op om zelf open...

Extra maatregelen tegen excessen

Extra maatregelen tegen excessen

Kredietverlening heeft waarborgen om mensen te beschermen tegen overkreditering, maar het kabinet neemt extra maatregelen om excessen tegen te gaan. Op dit moment...

NVB wil geen gemorrel aan leennormen

NVB wil geen gemorrel aan leennormen

De NVB wil geen maatregelen op hypotheekvlak die starters of senioren bevoordelen. "Voor verantwoorde hypotheekverstrekking is van belang dat de normen voor een...

Banken: "bij complexe wijziging hypotheek deskundig advies nodig"

Banken: "bij complexe wijziging hypotheek deskundig advies nodig"

"Bij complexe wijzigingen met grote financiële gevolgen is deskundig, persoonlijk advies gewenst en noodzakelijk. Met dergelijk advies zijn uiteraard kosten...

Banken houden vast aan financieringsregels bij Overstapregeling voor eeuwigdurende erfpacht

Banken houden vast aan financieringsregels bij Overstapregeling voor eeuwigdurende erfpacht

De banken hanteren de normale beoordeling van financieringsaanvragen bij Amsterdamse erfpachters die gebruik willen maken van de Overstapregeling voor eeuwigdurende...

"Een olifant is verstandig en wekt vertrouwen"

"Een olifant is verstandig en wekt vertrouwen"

De Raad van Kinderen adviseert de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) een nieuw logo te ontwerpen. "Bijvoorbeeld met een olifant. Een olifant is verstandig...

Nvb reageert koel op fd-bericht

Nvb reageert koel op fd-bericht

"Banken hechten eraan om risico’s bij klanten tijdig in kaart te brengen zodat deze klanten benaderd kunnen worden. Dat geldt ook voor klanten met een...