Banken: "Maak financiële educatie standaard onderdeel van lesprogramma's"

Week van het Geld 2018 gastles Cees de Jong 2018

Banken vragen dat financiële educatie een standaard onderdeel wordt van lesprogramma's zodat kinderen en jongeren verstandige financiële keuzes leren maken. Dit in een position paper dat door de NVB is gestuurd aan politieke partijen als inbreng voor hun verkiezingsprogramma’s.

De NVB vindt verder onder meer dat "buffers en lasten voor banken niet verder moeten stijgen zodat banken investeringen van consumenten en bedrijven volop kunnen blijven financieren".

Om klanten te ontzien in de strijd tegen witwassen, noemt de NVB het cruciaal dat onderling delen van relevante informatie tussen publieke en private partijen (gepseudonimiseerd) mogelijk wordt, publieke registers (Basis Registratie Persoonsgegevens en UBO) weer beschikbaar komen voor banken en dat alleen ingezet wordt op risico-gebaseerde klantonderzoeken met als uitgangspunt: 'Meer waar het moet, minder waar het kan'.

De NVB wil verder de publiek-private samenwerking voor schuldhulpverlening versterken door het instellen van een wettelijke basis voor kwaliteitseisen van gemeentelijke schuldhulpverlening (via de Wet gemeentelijke schuldhulp).

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo 8 augustus 2023

De complexiteit en verantwoording afschuiven op kinderen en hun onderwijzers. Chapeau!

Programma Financiële educatie voor mbo-docenten

Programma Financiële educatie voor mbo-docenten

Het Nibud heeft in opdracht van Wijzer in geldzaken het online Programma Financiële educatie voor mbo-docenten ontwikkeld. Met dit programma kunnen docenten...

Bank voor de klas: nu het hele jaar door financiële gastlessen

Bank voor de klas: nu het hele jaar door financiële gastlessen

Leerkrachten in het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs kunnen voortaan doorlopend een gastles Bank voor de klas aanvragen....

LEF verzorgt recordaantal gastlessen

LEF verzorgt recordaantal gastlessen

In het schooljaar 2022/2023 heeft Stichting LEF (Leven En Financiën) 34 procent meer lessen gegeven dan in het schooljaar daarvoor. Voorzitter Nathan Brouwer:...

Oproep in nieuwe VVP: herschrijf voorwaarden verzekeraar

Oproep in nieuwe VVP: herschrijf voorwaarden verzekeraar

Mieke Dadema roept in de nieuwe VVP 03-2023 lezers op de voorwaardentekst van een verzekeraar te herschrijven in begrijpelijke taal. “Onder alle inzendingen...

Bank voor de Klas bereikt ruim 263.000 leerlingen met financiële educatie

Bank voor de Klas bereikt ruim 263.000 leerlingen met financiële educatie

Bankmedewerkers hebben de afgelopen drie maanden 2500 financiële gastlessen verzorgd. Daarmee hebben zij naar schatting in totaal 63.000 leerlingen bereikt....

Subsidieregeling voor financiële educatie op scholen

Subsidieregeling voor financiële educatie op scholen

Er komt een subsidieregeling voor financiële educatie op scholen. Het ministerie van SZW werkt samen met het ministerie van OCW en het ministerie van Financiën...

Ouders willen lessen over geld op school

Ouders willen lessen over geld op school

Bijna zes op de tien ouders staan open voor hulp en advies om hun kind meer geldbewust te maken. Hierbij worden drie opties het vaakst genoemd: lessen over geld...

Week van het geld 2023: bedwing de bling

Week van het geld 2023: bedwing de bling

Centraal in de maandag gestarte 'Week van het geld 2023' staat de verleiding van advertenties op sociale media en games. Ook wordt ingegaan op de invloed die influencers...

Happy Wealthy maakt pensioen en geldzaken begrijpelijk en leuk

Happy Wealthy maakt pensioen en geldzaken begrijpelijk en leuk

Aon lanceert met Happy Wealthy een online platform voor werkgevers, waarmee zij hun medewerkers op een speelse manier laten ontdekken hoe zij financieel gezond kunnen...

Tachtig procent Nederlandse vrouwen voelt zich niet aangesproken door reclames financiële producten

Tachtig procent Nederlandse vrouwen voelt zich niet aangesproken door reclames financiële producten

Acht op de tien Nederlandse vrouwen herkent zich niet in advertenties van financiële instanties zoals verzekeraars of hypotheekadviseurs. Dit blijkt uit...