Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 6)
Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’ gaat hij op de pedalen door alle twaalf provincies. In etappe 6 fietst Dirk door de Betuwe naar Utrecht. Daar bezoekt hij Van Os en Partners (VOEP).
De vakpers staat bol met de boodschap: ‘Kantoren moeten Actief Beheer uitvoeren’. Uit het recente onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer is gebleken dat steeds meer advieskantoren invulling geven aan deze actieve vorm van nazorg. Dirk vroeg zich af hoe adviserend Nederland hier nu echt in staat. In twaalf interviews en evenzoveel etappes rijdt Dirk de ruim 300 km van Ootmarsum naar Bergen op Zoom om dit uit te zoeken.
Op de goede weg
De route die ik in mijn navigatie heb staan zal mij door de Betuwe leiden via Geldermalsen, het prachtige Buren en via Zeist naar Utrecht. Een route met prachtige uitzichten en veel pontjes over de talloze waterwegen. Echt een dag om tot rust te komen.
Op de fiets en tijdens de pontjes kan ik mijn gedachten laten gaan. Wat heb ik afgelopen halfjaar gedaan en wat heb ik nog op de planning staan? Wat wil ik komend jaar nog bereiken? Ook als ondernemer is het goed om af en toe eens stil te staan, te evalueren om te kijken of je nog op de goede weg bent.
Een vakantieperiode is daar een uitstekend moment voor, evenals een dag op de fiets.En zoals mijn racefiets soms een onderhoudsbeurt nodig heeft, zo voorziet de vakantieperiode ons van ons eigen onderhoud. Maar goed, vooralsnog zit ik op de fiets naar Utrecht. En ik geniet van alles wat op mijn pad komt. Voor wie de Betuwe niet kent, het is er prachtig.
Op naar Van Os en Partners! De aanwezige tegenwind en de Utrechtse verkeerslichten zorgen voor een kleine vertraging. Aangekomen bij het kantoor komen Remco en Bas mij al tegemoet lopen. Een heerlijke lunch en een goed gesprek wachten om de inspanningen van de terugreis weer aan te kunnen later die middag.
Practice what you preach…
Remco zijn verhaal begint in 1990 als hij in dienst komt bij Aegon als accountmanager. Zijn rol vult hij in door zijn relaties te wijzen op het belang van het beheren van de eigen portefeuilles.
Deze kennis en ervaring gebruikte Remco vanaf 2006 als zelfstandig trainer en coach. Ook begon hij met een hypotheekadvieskantoor, Hypotheekdesk in Woerden. In 2008 begon hij al te werken op basis van een advies fee. In de crisisjaren wilde hij zijn loonlijst verkleinen, waardoor hij ervoor kiest om met ZZP adviseurs te gaan werken.
In 2012 haakt Bas aan in het concept als adviseur. Daarna gaat het hard. De manier van werken lokt veel adviseurs om deel te nemen. VOEP telt in die tijd al snel 20 adviseurs.
“Wees niet bang om contact met je klanten op te nemen, zelfs niet wanneer je data niet compleet is!”
De werkwijze is gestandaardiseerd en is naast het oppakken van nieuwe aanvragen ook gericht op het invullen van de nazorg op de bestaande relaties. Data is uiteraard goud waard. De uitdaging is om die data zo actueel mogelijk te houden. Relaties waarvan de data onvolledig zijn, worden door de adviseurs benaderd. Deze actie wordt door relaties als zeer positief ervaren.
Data goed vastleggen vraagt om een plan
Is de hele VOEP-organisatie organisch gevormd waarbij alle keuzes onbewust correct zijn gemaakt? ‘Helaas niet”, vertelt Remco. “Er zijn zeker hobbels geweest." Er werd gewerkt op meerdere platforms wat niet wenselijk was. De data was te gefragmenteerd opgeslagen, waardoor men niet de gewenste service uit kon voeren. Hierdoor heeft men er in 2021 voor gekozen om de software inrichting volledig om te gooien. Deze hele werkwijze is uitgewerkt in een 'werkinstructie'.
Wat doet VOEP voor haar hypotheekrelaties na aktepassering?
- Iedere relatie ontvangt na aktepassering een bericht in omgeving over de “service van VOEP”. Hierin staan de afspraken die tijdens de nazorg van een hypotheek nagekomen worden;
- 4 keer per jaar is er een nieuwsbrief gepersonaliseerd op de relatie en de eigen adviseur;
- Signalen worden aangeboden door VOEP aan de adviseurs die deze zelf op kunnen pakken;
- “Ouderwets” bellen doen de adviseurs zelf om contact te houden;
- Er is een ‘Mijn omgeving’, waarin de klanten zelfstandig inzicht in hun hypotheek kunnen houden.
Techniek moet je voor je laten werken!
Daarnaast houden ze de nieuwste technieken in de gaten om de bestaande service te verbreden. De adviseurs ontvangen alle signalen uit de tools via VOEP. Ze bepalen zelf welke signalen opgepakt worden.
Remco en Bas geven aan dat ze dankzij deze werkwijze geen last hebben van de huidige marktomstandigheden.
Stellingen over klantbeheer
Als vast onderdeel sluit ik elk interview af met zes stellingen en een tip aan adviserend Nederland!
- Is het lastig om te weten hoe en waarmee je moet starten als je met klantbeheer bezig wil? “Absoluut, je klant maakt een reis en als adviseur reis je mee." " Zorg dat je begint met het goed vastleggen van je data.”
- Klantbeheer kost meer dan dat het oplevert? “Niet mee eens, ons hele model draait op klantbeheer." " Service bieden waardoor je contact houdt en van klant tot klant komt.”
- Klantbeheer kan je beter zelf uitvoeren dan uitbesteden? “In principe pak je alle acties in onze organisatie zelf op als adviseur." " Bij een overmaat aan signalen kan een collega ingeschakeld worden voor het oppakken van de werkzaamheden.”
- Klantbeheer is alleen reactief (wettelijk) noodzakelijk, nooit proactief? Remco is het hier absoluut niet mee eens. “Wij zijn pro-actief in ons klantbeheer!”
- Klantbeheer is alleen rendabel met een betaald abonnement?“Wij werken niet met een abonnement. Door onze pro-actieve aanpak zien wij daar nog geen meerwaarde in.”
- Softwaresystemen zijn te weinig ingericht voor goed en eenvoudig klantbeheer? “Klopt helemaal, niet alles wat je wil uitvoeren is volledig te automatiseren." Wij hebben gemerkt dat veel van wat wij willen nog niet bestaat en dus gebouwd moet worden. Hiervoor heb je kennispartners nodig die je snappen. "Volgens ons is beheer een maatwerkoplossing die wellicht te standaardiseren is wanneer echt meer kantoren hier serieus werk van gaan maken.”
De tip van Remco & Bas aan adviserend Nederland!
“Begin!”
De Rond van Nederland' wordt mede mogelijk gemaakt door Helder Beheerd, Blinqx, en ActievBeheer.
Reactie toevoegen
Meer over
VVP Ondernemersdag praktijktips Michiel van Vugt: blijf adviseur
VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Michiel van Vugt (NNEK, Stichting Actief...
Hét ondernemersevent voor adviesbedrijven
VVP organiseert op 4 december 2024 in het AFAS Theater de VVP Ondernemersdag: Bouwstenen voor succes. Op deze dag worden niet alleen de uitdagingen overzichtelijk...
"Wees de best mogelijke adviseur voor je relaties" (Actief Beheer Ronde van Nederland, slotetappe)
Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheerd en trainer & consultant bij Blinqx zoekt het uit! En dat doet hij actief!...
"Bemiddelingstraject hypotheken zal stapsgewijs veranderen"
"Het bemiddelingstraject op het gebied van hypotheken zal branchebreed stapsgewijs veranderen. De daarmee gewonnen efficiency zal naar verwachting door het intermediair...
FinRust is voortaan onderdeel van Blinqx. Marco Kok, mede-oprichter FinRust: “Wij verwachten als onderdeel van Blinqx nog meer Nederlanders toegang te kunnen...
Doelbeleggen.nl sluit aan bij Stichting Actief Klantbeheer
Doelbeleggen.nl heeft zich als negentiende marktpartij aangesloten bij de Stichting Actief Klantbeheer. De vermogensbeheerder wil vanuit zijn bijzondere expertise...
Blinqx vernieuwt online adviessoftware
Binqx Verzekering & Hypotheek gaat Fastlane en Adviesbox Online versneld doorontwikkelen voor het cloud-platform eBlinqx voor Verzekering & Hypotheek. Tevens...
Geef oprechte aandacht op een manier die je eigen is (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 10)
Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde...
Brondata leverancier Veilig Ophalen op HDN Platform aangesloten
Ordina en Blinqx Verzekering & Hypotheek zijn onder het label 'Veilig Ophalen' als nieuwe gecertificeerde Consumenten Data Leverancier toegevoegd aan...
Middelgrote kantoren boeken vooruitgang in actief klantbeheer
Middelgrote kantoren hebben afgelopen jaar aanzienlijke vooruitgang geboekt in hun volwassenheidsniveau als het gaat om actief klantbeheer. Dat concludeert de Stichting...