Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 7)

Keijer & Rademakers Actief Beheer etappe 7

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’ gaat hij op de pedalen door alle twaalf provincies. In etappe 7 fietst Dirk van Utrecht naar Amsterdam. Daar bezoekt hij Keijer & Rademakers Advies.

De vakpers staat bol met de boodschap: ‘Kantoren moeten Actief Beheer uitvoeren’. Uit het recente onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer is gebleken dat steeds meer advieskantoren invulling geven aan deze actieve vorm van nazorg. Dirk vroeg zich af hoe adviserend Nederland hier nu echt in staat. In twaalf interviews en evenzoveel etappes rijdt Dirk de ruim 300 km van Ootmarsum naar Bergen op Zoom om dit uit te zoeken.

Mooie rit

Op 13 maart stap ik weer op de fiets met een rit langs adviserend Nederland. Ik ben nu halverwege mijn Actief Beheer Ronde van Nederland en ben benieuwd naar de volgende zes inspirerende gesprekken.

Maart is altijd weerbarstig qua weer. Daarom heb ik besloten om vandaag met de gravelbike op weg te gaan met winterkleding die wind en waterdicht is. Jos van Driesum van Blinqx wil graag mee rijden, maar geeft aan weinig ervaring te hebben. Ik regel een helm voor hem en we spreken een startlocatie af. Helaas is het een miezerige dag en na overleg besluiten we dat Jos niet de kleding heeft om vandaag mee te kunnen rijden. Wel regelt hij voor mij nog een spatbord en wat overschoenen, zodat ik uiteindelijk op alles voorbereid kan vertrekken naar Amsterdam.

Onderweg is het, ondanks de miezer regen. een hele mooie rit. Ik kom langs molens, het Muiderslot en verschillende vestingsteden. Bij iedere rit verbaas ik me weer hoe afwisselend en mooi onze kleine kikkerlandje is. Ook als het miezert. Ieder stukje Nederland heeft toch weer zijn eigen identiteit waar het trots op mag zijn. En die afwisseling, eigenheid en trots zie ik niet alleen in het landschap terug, maar ook bij de verschillende kantoren die ik onderweg bezoek.

Als toetje mag ik langs het kantoor van Blinqx in Diemen rijden waar ik getrakteerd word op een kopje koffie. Vervolgens gaat Jos met de auto het centrum in en ik ga de laatste kilometers per fiets. Netjes op tijd, zelfs iets eerder dan gepland, komen wij aan bij het kantoor wat recht tegenover Artis zit. Wij worden er welkom geheten door Robbert Keijer en Mark Rademakers, waarna we naar de eerste verdieping gaan om met Mark het gesprek aan te gaan in de spreekkamer. Met een kop koffie en uitzicht op de oude entree van Artis uiteraard.

Collega’s

Ik vraag Mark te vertellen hoe het kantoor samen met Robbert tot stand is gekomen. Mark en Robbert kennen elkaar als collega’s bij KPP. Al snel gaan ze daarna hun eigen weg. Robbert begint met een eigen kantoor en Mark begint bij ING Bank op de afdeling Private Banking. ING Private Banking  is voor Mark niet de gedroomde functie en al snel besluit hij daar te vertrekken. Mark komt weer in contact met Robbert en al snel besluiten zij om in 2004 samen te werken met kantoor in Bussum. Keijer & Rademakers is hiermee een feit met relaties in Bussum, Utrecht en Amsterdam. In 2006 wordt de eerste medewerker aangenomen en betrekken ze een kantoorruimte in Bussum. In 2008 volgde het besluit om een locatie in Amsterdam te openen. Als gevolg van het feit dat de meeste collega’s de voorkeur hebben om in Amsterdam op kantoor te werken, gaan ze in 2015 op de huidige locatie zitten. Het kantoor is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig advieskantoor met een derde partner (Sofie Nilwik) en totaa negen medewerkers.

Marketing werkt

Mark legt uit dat er een duidelijk plan was om voor hypotheken alleen op factuurbasis te gaan werken. Vanaf 2010 werkt Keijer & Rademakers Advies daarom alleen met een vaste vergoeding voor de hypotheek werkzaamheden. Mark en Robbert  hadden van meet af aan het doel om met hun relaties een echte relatie aan te gaan en daar ook hun manier van werken daarop aan te passen. Mark noemt dat: “Van transactie naar relatie gaan”. Hiervoor werd de Update Service opgezet, waarin periodiek contact met de relaties onderdeel werd van de werkwijze. Hiervoor betaalden de klanten een vast bedrag per jaar en de werkzaamheden die hieruit volgden waren heel uitgebreid. Echter was de opzet van de relatie gebaseerd op het uitvoeren van werkzaamheden zoals het actueel houden van informatie en het benaderen van de klanten.

Mark merkte dat de relaties bij verlenging van de Update Service de meerwaarde van de uit te voeren werkzaamheden moeilijk konden inschatten. Het plan moest dus bijgesteld worden, de naam werd aangepast en de werkzaamheden werden op een andere wijze gepresenteerd. Men gaat nu niet meer uit van wat Keijer & Rademakers doet, het gaat nu om wat het de relatie gaat brengen. Financieel Voorwaarts werd gepresenteerd. De klant krijgt daarmee jaarlijks een financiële scan en een (online) gesprek, waarbij de doelen die vooraf besproken zijn, bewaakt worden. Hierbij houden ze alle financiële aspecten in beeld, zoals hypotheek, vermogensopbouw, verzekeringen, IB, langleven, maandlast en (levens) testament. Hiervoor gaan de relaties een langjarige relatie aan met het kantoor voor een vast bedrag per jaar. Op de website van het kantoor is hierover van alles te vinden. Alle werkzaamheden met uitzondering van een nieuw hypotheekadvies vallen binnen de jaarlijkse vergoeding.

Wanneer een klant niet in de nazorg mee wil gaan, is het geen relatie van Keijer & Rademakers. Ben je zzp’er? Dan bieden ze voor een vaste vergoeding ook een boekhoudservice aan. Door de aanpassing in de marketing is de meerwaarde van het Financieel Voorwaarts product veel makkelijker concreet te maken. De werkzaamheden zijn overigens vrijwel gelijk aan die van de oude Update Service. Het gaat er, volgens Mark, dus ook om hoe je het brengt bij je relatie. Door deze aanpassing vinden Mark, Robbert en Sofie dat ze klaar zijn voor de toekomst, waarin zij verwachten dat het tarief voor een nieuw te sluiten hypotheek fors zal gaan dalen. De werkzaamheden blijven behapbaar als er per 250 relaties een adviseur is die alles daarin voornamelijk zelf doet.

Stellingen over klantbeheer

Als vast onderdeel sluit ik elk interview af met zes stellingen en een tip aan adviserend Nederland!

  1. Is het lastig om te weten hoe en waarmee je moet starten als je met klantbeheer bezig wil?“Doel bepalen is belangrijk, voor ons was het de relatie bouwen vanuit een transactie. Vervolgens een plan maken en bijstellen hoe je waarde aan die relatie gaat geven ”.
  2. Klantbeheer kost meer dan dat het oplevert? “Daar is Mark het niet eens, het levert enerzijds energie en een tevreden relatie op en daarnaast continuïteit door de doorloop die het oplevert.”
  3. Klantbeheer kan je beter zelf uitvoeren dan uitbesteden? “Door het aantal relaties per adviseur laag te houden zijn veel van de werkzaamheden prima zelf te doen. Bepaalde praktische zaken in de uitvoering kun je prima uitbesteden, zolang er maar duidelijke afspraken zijn gemaakt. Denk hierbij aan boekhouding en het verzenden van rapporten.”
  4. Klantbeheer is alleen reactief (wettelijk) noodzakelijk, nooit proactief? “Belachelijk”
  5. Klantbeheer is alleen rendabel met een betaald abonnement? “Vinden wij wel. Wij willen van het transactie gedreven advies af om het klantbelang beter te kunnen dienen."  
  6. Softwaresystemen zijn te weinig ingericht voor goed en eenvoudig klantbeheer?“Nog niet. Wij werken nu nog met veel verschillende systemen, waarin er te veel inlogmomenten en dubbele invoer nodig zijn. Er zijn partijen die hierin stappen maken. Wij kijken met veel belangstelling naar die ontwikkelingen.”

De tip van Mark aan adviserend Nederland!

Mark is zichtbaar ongemakkelijk als hij een tip moet bedenken, uiteindelijk heeft hij het! “Ga gewoon aan de gang, durf fouten te maken en achteraf zal het je meegevallen zijn.”

De Rond van Nederland' wordt mede mogelijk gemaakt door Helder Beheerd, Blinqx, en ActievBeheer.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Simplicate sluit aan bij Blinqx

Simplicate sluit aan bij Blinqx

Simplicate sluit aan bij de Blinqx-organisatie, die in snel tempo marktpartijen overneemt. Simplicate is een SaaS-speler op het gebied van CRM- en projectmanagementsoftware...

Joost Heijligers commercieel directeur Blinqx

Joost Heijligers commercieel directeur Blinqx

Blinqx heeft Joost Heijligers, oprichter van Finly - dat eind 2023 onderdeel werd van Blinqx Verzekering & Hypotheek - benoemd als commercieel directeur van...

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 6)

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 6)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde...

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Het is weer tijd voor het jaarlijkse onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer. Nu actueler dan ooit! Laat ook weten waar u tegenaan loopt en wat uw plannen...

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Wilt u weten hoe u ervoor staat op het gebied van actief klantbeheer, ook ten opzichte van uw collega’s, en wilt u meer inzicht? Heeft u uw plan al klaar voor...

Blinqx voegt BI-specialist HippoLine toe aan portfolio

Blinqx voegt BI-specialist HippoLine toe aan portfolio

HippoLine wordt onderdeel van Blinqx. HippoLine biedt data- en business intelligence (BI) voor de hypotheek- en verzekeringsmarkt, het MKB, maatschappelijke organisaties...

Blinqx: Gijs van Hooijdonk Propositie Owner Hypotheek

Blinqx: Gijs van Hooijdonk Propositie Owner Hypotheek

Gijs van Hooijdonk versterkt sinds 1 januari het Blinqx Hypotheek Management Team. Van Hooijdonk heeft meer dan 30 jaar ervaring in de financiële sector en...

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

"U kent ze wel, dit soort uitspraken: 'Actief beheer vind ik als adviseur echt heel belangrijk, maar ik kom er niet aan toe.' Of: 'Al jaren wordt er over gekletst,...

Serie Actief Klantbeheer: meer omzet van bestaande klanten

Serie Actief Klantbeheer: meer omzet van bestaande klanten

VVP publiceerde afgelopen maanden in de nieuwsbrief en op de site verslagen van de etappes van de Actief Klantbeheer Tour door Nederland van Dirk van Haarlem (accountmanager/trainer...

Serie Actief Klantbeheer (5): meer werkplezier in 2024

Serie Actief Klantbeheer (5): meer werkplezier in 2024

“Het laatste kwartaal van 2023 is voor iedereen een drukke periode. Zaken afronden, nieuwe doelen stellen. Dit is ook een goed moment om stil te staan, achterom...