Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 7)

Keijer & Rademakers Actief Beheer etappe 7

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’ gaat hij op de pedalen door alle twaalf provincies. In etappe 7 fietst Dirk van Utrecht naar Amsterdam. Daar bezoekt hij Keijer & Rademakers Advies.

De vakpers staat bol met de boodschap: ‘Kantoren moeten Actief Beheer uitvoeren’. Uit het recente onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer is gebleken dat steeds meer advieskantoren invulling geven aan deze actieve vorm van nazorg. Dirk vroeg zich af hoe adviserend Nederland hier nu echt in staat. In twaalf interviews en evenzoveel etappes rijdt Dirk de ruim 300 km van Ootmarsum naar Bergen op Zoom om dit uit te zoeken.

Mooie rit

Op 13 maart stap ik weer op de fiets met een rit langs adviserend Nederland. Ik ben nu halverwege mijn Actief Beheer Ronde van Nederland en ben benieuwd naar de volgende zes inspirerende gesprekken.

Maart is altijd weerbarstig qua weer. Daarom heb ik besloten om vandaag met de gravelbike op weg te gaan met winterkleding die wind en waterdicht is. Jos van Driesum van Blinqx wil graag mee rijden, maar geeft aan weinig ervaring te hebben. Ik regel een helm voor hem en we spreken een startlocatie af. Helaas is het een miezerige dag en na overleg besluiten we dat Jos niet de kleding heeft om vandaag mee te kunnen rijden. Wel regelt hij voor mij nog een spatbord en wat overschoenen, zodat ik uiteindelijk op alles voorbereid kan vertrekken naar Amsterdam.

Onderweg is het, ondanks de miezer regen. een hele mooie rit. Ik kom langs molens, het Muiderslot en verschillende vestingsteden. Bij iedere rit verbaas ik me weer hoe afwisselend en mooi onze kleine kikkerlandje is. Ook als het miezert. Ieder stukje Nederland heeft toch weer zijn eigen identiteit waar het trots op mag zijn. En die afwisseling, eigenheid en trots zie ik niet alleen in het landschap terug, maar ook bij de verschillende kantoren die ik onderweg bezoek.

Als toetje mag ik langs het kantoor van Blinqx in Diemen rijden waar ik getrakteerd word op een kopje koffie. Vervolgens gaat Jos met de auto het centrum in en ik ga de laatste kilometers per fiets. Netjes op tijd, zelfs iets eerder dan gepland, komen wij aan bij het kantoor wat recht tegenover Artis zit. Wij worden er welkom geheten door Robbert Keijer en Mark Rademakers, waarna we naar de eerste verdieping gaan om met Mark het gesprek aan te gaan in de spreekkamer. Met een kop koffie en uitzicht op de oude entree van Artis uiteraard.

Collega’s

Ik vraag Mark te vertellen hoe het kantoor samen met Robbert tot stand is gekomen. Mark en Robbert kennen elkaar als collega’s bij KPP. Al snel gaan ze daarna hun eigen weg. Robbert begint met een eigen kantoor en Mark begint bij ING Bank op de afdeling Private Banking. ING Private Banking  is voor Mark niet de gedroomde functie en al snel besluit hij daar te vertrekken. Mark komt weer in contact met Robbert en al snel besluiten zij om in 2004 samen te werken met kantoor in Bussum. Keijer & Rademakers is hiermee een feit met relaties in Bussum, Utrecht en Amsterdam. In 2006 wordt de eerste medewerker aangenomen en betrekken ze een kantoorruimte in Bussum. In 2008 volgde het besluit om een locatie in Amsterdam te openen. Als gevolg van het feit dat de meeste collega’s de voorkeur hebben om in Amsterdam op kantoor te werken, gaan ze in 2015 op de huidige locatie zitten. Het kantoor is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig advieskantoor met een derde partner (Sofie Nilwik) en totaa negen medewerkers.

Marketing werkt

Mark legt uit dat er een duidelijk plan was om voor hypotheken alleen op factuurbasis te gaan werken. Vanaf 2010 werkt Keijer & Rademakers Advies daarom alleen met een vaste vergoeding voor de hypotheek werkzaamheden. Mark en Robbert  hadden van meet af aan het doel om met hun relaties een echte relatie aan te gaan en daar ook hun manier van werken daarop aan te passen. Mark noemt dat: “Van transactie naar relatie gaan”. Hiervoor werd de Update Service opgezet, waarin periodiek contact met de relaties onderdeel werd van de werkwijze. Hiervoor betaalden de klanten een vast bedrag per jaar en de werkzaamheden die hieruit volgden waren heel uitgebreid. Echter was de opzet van de relatie gebaseerd op het uitvoeren van werkzaamheden zoals het actueel houden van informatie en het benaderen van de klanten.

Mark merkte dat de relaties bij verlenging van de Update Service de meerwaarde van de uit te voeren werkzaamheden moeilijk konden inschatten. Het plan moest dus bijgesteld worden, de naam werd aangepast en de werkzaamheden werden op een andere wijze gepresenteerd. Men gaat nu niet meer uit van wat Keijer & Rademakers doet, het gaat nu om wat het de relatie gaat brengen. Financieel Voorwaarts werd gepresenteerd. De klant krijgt daarmee jaarlijks een financiële scan en een (online) gesprek, waarbij de doelen die vooraf besproken zijn, bewaakt worden. Hierbij houden ze alle financiële aspecten in beeld, zoals hypotheek, vermogensopbouw, verzekeringen, IB, langleven, maandlast en (levens) testament. Hiervoor gaan de relaties een langjarige relatie aan met het kantoor voor een vast bedrag per jaar. Op de website van het kantoor is hierover van alles te vinden. Alle werkzaamheden met uitzondering van een nieuw hypotheekadvies vallen binnen de jaarlijkse vergoeding.

Wanneer een klant niet in de nazorg mee wil gaan, is het geen relatie van Keijer & Rademakers. Ben je zzp’er? Dan bieden ze voor een vaste vergoeding ook een boekhoudservice aan. Door de aanpassing in de marketing is de meerwaarde van het Financieel Voorwaarts product veel makkelijker concreet te maken. De werkzaamheden zijn overigens vrijwel gelijk aan die van de oude Update Service. Het gaat er, volgens Mark, dus ook om hoe je het brengt bij je relatie. Door deze aanpassing vinden Mark, Robbert en Sofie dat ze klaar zijn voor de toekomst, waarin zij verwachten dat het tarief voor een nieuw te sluiten hypotheek fors zal gaan dalen. De werkzaamheden blijven behapbaar als er per 250 relaties een adviseur is die alles daarin voornamelijk zelf doet.

Stellingen over klantbeheer

Als vast onderdeel sluit ik elk interview af met zes stellingen en een tip aan adviserend Nederland!

  1. Is het lastig om te weten hoe en waarmee je moet starten als je met klantbeheer bezig wil?“Doel bepalen is belangrijk, voor ons was het de relatie bouwen vanuit een transactie. Vervolgens een plan maken en bijstellen hoe je waarde aan die relatie gaat geven ”.
  2. Klantbeheer kost meer dan dat het oplevert? “Daar is Mark het niet eens, het levert enerzijds energie en een tevreden relatie op en daarnaast continuïteit door de doorloop die het oplevert.”
  3. Klantbeheer kan je beter zelf uitvoeren dan uitbesteden? “Door het aantal relaties per adviseur laag te houden zijn veel van de werkzaamheden prima zelf te doen. Bepaalde praktische zaken in de uitvoering kun je prima uitbesteden, zolang er maar duidelijke afspraken zijn gemaakt. Denk hierbij aan boekhouding en het verzenden van rapporten.”
  4. Klantbeheer is alleen reactief (wettelijk) noodzakelijk, nooit proactief? “Belachelijk”
  5. Klantbeheer is alleen rendabel met een betaald abonnement? “Vinden wij wel. Wij willen van het transactie gedreven advies af om het klantbelang beter te kunnen dienen."  
  6. Softwaresystemen zijn te weinig ingericht voor goed en eenvoudig klantbeheer?“Nog niet. Wij werken nu nog met veel verschillende systemen, waarin er te veel inlogmomenten en dubbele invoer nodig zijn. Er zijn partijen die hierin stappen maken. Wij kijken met veel belangstelling naar die ontwikkelingen.”

De tip van Mark aan adviserend Nederland!

Mark is zichtbaar ongemakkelijk als hij een tip moet bedenken, uiteindelijk heeft hij het! “Ga gewoon aan de gang, durf fouten te maken en achteraf zal het je meegevallen zijn.”

De Rond van Nederland' wordt mede mogelijk gemaakt door Helder Beheerd, Blinqx, en ActievBeheer.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Blinqx lanceert platform voor en door accountants

Blinqx lanceert platform voor en door accountants

Blinqx heeft Blinqx Accountancy & Tax geïntroduceerd, een modulair platform voor accountants en administratiekantoren, een initiatief van Ruud van der Kruk...

TJIP partner Stichting Actief Klantbeheer

TJIP partner Stichting Actief Klantbeheer

TJIP heeft zich aangesloten bij de Stichting Actief Klantbeheer. Met de aansluiting wil TJIP een bijdrage leveren aan de ondersteuning van financiële dienstverleners...

"Actief klantbeheer is lonend" (Actief Beheer Ronde van Nederland, Patch)

"Actief klantbeheer is lonend" (Actief Beheer Ronde van Nederland, Patch)

Actief klantbeheer staat al jaren op de prioriteitenlijst van hypotheek- en verzekeringsadviseurs. Maar hoe staat het er in de praktijk voor? Dirk van Haarlem,...

Actief klantbeheer is dat de klant zich gezien en gehoord voelt

Actief klantbeheer is dat de klant zich gezien en gehoord voelt

Actief klantbeheer stond de voorbije jaren weer meer op het netvlies van adviseurs, maar dreigt door de (hypotheek)drukte weer naar de achtergrond te verdwijnen....

VVP Ondernemersdag: bouwstenen voor succesvolle adviesbedrijven

VVP Ondernemersdag: bouwstenen voor succesvolle adviesbedrijven

Ondernemen is meer dan geld verdienen, het is ook van betekenis willen zijn voor je klanten, medewerkers en samenleving in het geheel. Dat was de boodschap van de...

Laatste kans: schrijf je in voor de VVP Ondernemersdag!

Laatste kans: schrijf je in voor de VVP Ondernemersdag!

Heeft u zich al opgegeven voor de VVP Ondernemersdag op 4 december? Dat kan eenvoudig HIER. Het belooft een dag te worden vol inspiratie voor ondernemers met uiteraard...

Praktijktips Jos van Driesum: klant proactief benaderen

Praktijktips Jos van Driesum: klant proactief benaderen

VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer Jos van Driesum, bij Blinqx verantwoordelijk...

Praktijktips Marco Kok: begin vandaag met actief klantbeheer

Praktijktips Marco Kok: begin vandaag met actief klantbeheer

VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer Marco Kok (KOK Advies). Kok is...

Hét ondernemersevent voor adviesbedrijven

Hét ondernemersevent voor adviesbedrijven

VVP organiseert op 4 december 2024 in het AFAS Theater de VVP Ondernemersdag: Bouwstenen voor succes. Op deze dag worden niet alleen de uitdagingen overzichtelijk...

Actief Klantbeheer bij grotere advieskantoren meer dagelijkse kost

Actief Klantbeheer bij grotere advieskantoren meer dagelijkse kost

Met name kleine advieskantoren besteden minder aandacht aan Actief Klantbeheer. Bij grote kantoren is Actief Klantbeheer wel dagelijkse kost, zo ook bij de early...