Bijna 70 procent vrouwen vindt ondernemerschap beste keuze ooit

Vrouw via Pixabay 2

Nederlandse vrouwelijke zelfstandigen vinden de flexibiliteit en het  maken van impact het allerbelangrijkste om te kiezen voor het ondernemerschap. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Movir en DAS, gepubliceerd op Internationale Vrouwendag. “De positieve drive onder deze groep is opvallend te noemen, want deze tijden kennen ook voor zelfstandigen de nodige zorgen”, aldus de verzekeraars. “Ruim een op de vijf respondenten geeft aan een verslechterde conditie of zelfs gezondheidsproblemen te ervaren sinds het ondernemerschap. Daar komt bij  dat een op de tien nooit tijd heeft voor zichzelf en 64 procent heeft slechts ‘soms’ tijd voor zichzelf. Vrouwelijke  ondernemers ervaren een druk bestaan en de weinige vrije tijd die over is, wordt vooral besteed aan de kinderen en partner.”

Vrouwelijke ondernemers presteren op de top van hun kunnen door de combinatie van opvoeding en ondernemerschap. Ruim 40 procent van de ondernemers met thuiswonende kinderen geeft aan dat de opvoeding ervoor zorgt dat zakelijke doelen minder snel bereikt worden.

Bijna de helft van de respondenten slaapt slecht tot zeer slecht. Ruim een op de tien heeft te maken (gehad) met een juridisch geschil.

Succesvol

Ondanks het gebrek aan tijd, slagen de meeste vrouwelijke ondernemers er in om succesvol te zijn. Maar liefst 65 procent van de respondenten geeft haar zakelijk succes het rapportcijfer 8 of hoger. De definitie van zakelijk  succes wordt in volgorde van belangrijkheid aangegeven met onafhankelijk zijn, vrijheid hebben, flexibel kunnen zijn, impact maken en waardevolle relaties aangaan.

68 procent vindt de keuze voor het zelfstandig ondernemerschap de beste keuze ooit.

Steunpilaar nummer 1 voor vrouwelijke ondernemers is hun levenspartner, ruim 85 procent geeft dat aan. Maar ook de huishoudelijk hulp is voor ruim 50 procent (zeer) belangrijk en daarmee een onmisbare schakel in het supportsysteem.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Vrouwen hebben meer financiële kennis dan ze denken

Vrouwen hebben meer financiële kennis dan ze denken

Vrouwen hebben meer financiële kennis dan ze denken, aldus op internationale vrouwendag gepubliceerde onderzoek door onder meer DNB. Het onderzoek laat...

a.s.r. wil diversiteit verder stimuleren

a.s.r. wil diversiteit verder stimuleren

a.s.r. gebruikt de uitkomsten van de Barometer Culturele Diversiteit van het CBS om diversiteit verder te stimuleren. Bij a.s.r. heeft zeventien procent van alle...

ASR koploper wat betreft vrouwen in de top

ASR koploper wat betreft vrouwen in de top

"Meer vrouwen op senior posities trekt ander talent aan. Dat is belangrijk, want diverse teams zorgen voor betere resultaten. Het is een kwestie van bewustwording...

Verbond ondertekent Charter Diversiteit

Verbond ondertekent Charter Diversiteit

Het Verbond van Verzekeraars heeft het Charter Diversiteit ondertekend. Het Charter Diversiteit, een initiatief van Diversiteit in Bedrijf, is bedoeld om de diversiteit...

Aegon laat eigen diversiteit meten

Aegon laat eigen diversiteit meten

Aegon gaat haar haar eigen diversiteit laten meten. De uitkomsten van het onderzoek van het CBS verwacht Aegon in november. Het CBS heeft een instrument ontwikkeld...

Vrouwen en mannen bij Aegon gelijk beloond

Vrouwen en mannen bij Aegon gelijk beloond

Vrouwen en mannen worden bij Aegon gelijk beloond, maar de doorstroom van vrouwen naar zwaardere functies kan beter. Dat blijkt uit onderzoek dat het concern heeft...

Vrouwen laten financiële sector als werkgever links liggen

Vrouwen laten financiële sector als werkgever links liggen

Ruim driekwart van de bedrijven uit de financiële sector probeert actief vrouwelijk talent te strikken, maar slechts 36 procent van hen ziet een toename van...

Klant moet het voelen als je er niet meer bent

Klant moet het voelen als je er niet meer bent

Gastvrijheid. Dat schrijven ze bij van Nelle Fabriek Events met hoofdletters. “De klant moet het erg vinden als jij er niet meer zou zijn”, meent mede-eigenaar...