Bijna 70 procent vrouwen vindt ondernemerschap beste keuze ooit

Vrouw via Pixabay 2

Nederlandse vrouwelijke zelfstandigen vinden de flexibiliteit en het  maken van impact het allerbelangrijkste om te kiezen voor het ondernemerschap. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Movir en DAS, gepubliceerd op Internationale Vrouwendag. “De positieve drive onder deze groep is opvallend te noemen, want deze tijden kennen ook voor zelfstandigen de nodige zorgen”, aldus de verzekeraars. “Ruim een op de vijf respondenten geeft aan een verslechterde conditie of zelfs gezondheidsproblemen te ervaren sinds het ondernemerschap. Daar komt bij  dat een op de tien nooit tijd heeft voor zichzelf en 64 procent heeft slechts ‘soms’ tijd voor zichzelf. Vrouwelijke  ondernemers ervaren een druk bestaan en de weinige vrije tijd die over is, wordt vooral besteed aan de kinderen en partner.”

Vrouwelijke ondernemers presteren op de top van hun kunnen door de combinatie van opvoeding en ondernemerschap. Ruim 40 procent van de ondernemers met thuiswonende kinderen geeft aan dat de opvoeding ervoor zorgt dat zakelijke doelen minder snel bereikt worden.

Bijna de helft van de respondenten slaapt slecht tot zeer slecht. Ruim een op de tien heeft te maken (gehad) met een juridisch geschil.

Succesvol

Ondanks het gebrek aan tijd, slagen de meeste vrouwelijke ondernemers er in om succesvol te zijn. Maar liefst 65 procent van de respondenten geeft haar zakelijk succes het rapportcijfer 8 of hoger. De definitie van zakelijk  succes wordt in volgorde van belangrijkheid aangegeven met onafhankelijk zijn, vrijheid hebben, flexibel kunnen zijn, impact maken en waardevolle relaties aangaan.

68 procent vindt de keuze voor het zelfstandig ondernemerschap de beste keuze ooit.

Steunpilaar nummer 1 voor vrouwelijke ondernemers is hun levenspartner, ruim 85 procent geeft dat aan. Maar ook de huishoudelijk hulp is voor ruim 50 procent (zeer) belangrijk en daarmee een onmisbare schakel in het supportsysteem.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
bunq doneert aan Next Level voor meer diversiteit in de techsector

bunq doneert aan Next Level voor meer diversiteit in de techsector

bunq doneert 100.000 euro aan Next Level, een non-profit samenweking tussen bunq en ondernemers achter CapitalT, Tomtom en Mediamonks voor meer diversiteit in de...

Zonder gelijkwaardigheid geen toekomst voor financiële sector

Zonder gelijkwaardigheid geen toekomst voor financiële sector

(WIFS in VVP 06-2022) Women in Financial Services (WIFS) is opgericht na de financiële crisis vanwege ‘de overheersende masculiene cultuur die een belangrijke...

Dazure: zorgen dat vrouwen geldzaken interessanter vinden

Dazure: zorgen dat vrouwen geldzaken interessanter vinden

Maar liefst 83 procent van de vrouwen in Dazure-onderzoek zegt volledig op de hoogte te zijn van de gezamenlijke financiële situatie van hun huishouden. Bijna...

Webinar 'Vrouw, werk & levensfase'

Webinar 'Vrouw, werk & levensfase'

Speciaal voor verzekerden organiseert a.s.r. op Internationale Vrouwendag, 8 maart, om 15.00 uur het webinar ‘Vrouw, werk en levensfase’. In het webinar...

Vrouwen voelen zich vaak niet begrepen door financieel adviseur

Vrouwen voelen zich vaak niet begrepen door financieel adviseur

Nederlandse vrouwen hebben vaak het gevoel dat ze niet begrepen worden door hun financiële adviseur of dat financiële dienstverlening niet aansluit bij...

Gelijke rechten, maar geen gelijke pensioenen

Gelijke rechten, maar geen gelijke pensioenen

Nederland heeft een van de hoogste pensioenen binnen de EU, maar bijna de grootste genderpensioenkloof van de EU. Gepensioneerde vrouwen ontvangen ruim 40 procent...

Betere man-vrouw verhouding geregeld voor top bedrijfsleven

Betere man-vrouw verhouding geregeld voor top bedrijfsleven

Het ingroeiquotum voor een betere man-vrouw verhouding in de top van het bedrijfsleven is een feit. Dinsdag stemde de Eerste Kamer in met het wetsvoorstel van ministers...

Tachtig procent Nederlandse vrouwen voelt zich niet aangesproken door reclames financiële producten

Tachtig procent Nederlandse vrouwen voelt zich niet aangesproken door reclames financiële producten

Acht op de tien Nederlandse vrouwen herkent zich niet in advertenties van financiële instanties zoals verzekeraars of hypotheekadviseurs. Dit blijkt uit...

a.s.r. ondertekent Charter Diversiteit

a.s.r. ondertekent Charter Diversiteit

De Raad van Bestuur van a.s.r. heeft het Charter Diversiteit van Diversiteit in Bedrijf ondertekend. In Nederland hebben inmiddels 264 bedrijven het Charter ondertekend. Jos...

Athora Netherlands ondertekent Charter Diversiteit

Athora Netherlands ondertekent Charter Diversiteit

Athora Netherlands heeft het Charter Diversiteit ondertekend. Met het tekenen van het Charter zegt het bedrijf toe om diversiteit en inclusie binnen de organisatie...