Tachtig procent Nederlandse vrouwen voelt zich niet aangesproken door reclames financiële producten
Acht op de tien Nederlandse vrouwen herkent zich niet in advertenties van financiële instanties zoals verzekeraars of hypotheekadviseurs. Dit blijkt uit onderzoek van Dazure, onder 1.063 Nederlandse vrouwen van dertig jaar en ouder. Ook geeft 35 procent van de vrouwen aan dat aanbieders te weinig rekening houden met hun kennis van financiën.
Vooral praktisch geschoolden (44 procent) vinden dat reclames van financiële producten niet aansluiten op hun kennisniveau. Voor middelbaar geschoolden (34 procent) en hoogopgeleiden (26 procent) liggen die niveaus beter op een lijn. “Financiële zaken hebben over het algemeen een redelijk stoffig imago”, zegt Indra Frishert, eigenaar en medeoprichter van productontwikkelaar Dazure. “Het helpt ook niet als mensen tijdens hun zoektocht naar de juiste hypotheek of verzekering overladen worden met allerlei moeilijke termen en ellenlange verplichte adviesrapporten. We zien dat veel mensen afhaken omdat ze geen zin en tijd hebben om zich er doorheen te worstelen. Aanbieders zouden er goed aan doen om hier rekening mee te houden. Als het onderwerp toegankelijker wordt, gaan meer mensen zich er in verdiepen.”
Versimpelen financiële informatie
Uit het onderzoek blijkt dat er op dit vlak nog een wereld te winnen is. Zo vindt twee derde van de vrouwen dat aanbieders van financiële producten hun informatie moeten versimpelen. Voor veertig procent van de ondervraagden is financiële informatie zo complex, dat het hen duizelt wanneer zij erover lezen. Frishert: “Het doel van reclame is het aanspreken van een zo groot mogelijke doelgroep. Het toevoegen van plaatjes of uitleg middels een stappenplan kan al helpen om complexe zaken beter begrijpbaar te maken.”
Kennisgebrek
Maar liefst 35 procent van de ondervraagden vindt dat er tijdens hun jeugd te weinig aandacht is besteed aan persoonlijke financiën. Als gevolg hiervan denkt een op de vijf dat het vrouwelijke kennisniveau over geldzaken over het algemeen lager is dan van mannen. Frishert: “Van oudsher worden geldzaken toch vooral als een mannending beschouwd, terwijl het belangrijk is dat iedere volwassene zijn eigen geldzaken kan regelen. Ook hier geldt ‘jong geleerd is oud gedaan’. Door meer oog te hebben voor financiële kennis tijdens de opvoeding, wordt de kans kleiner dat mensen later in hun leven voor onaangename financiële verrassingen komen te staan.”
Reactie toevoegen
Reacties
Paul Schoo - Platter-Schoo 8 september 2021
Lesje voor de AFM. De klant moet keuzes krijgen vinden ze. En alle info krijgen. En dat zijn dan weer boekwerken.

ALS Financieel Diner: Bep & Toos op bezoek bij De Volksbank
Op dinsdag 31 oktober 2023 vindt in De Volksbank in Utrecht de eerste editie van het ALS Financieel Diner plaats. Dit fundraising diner is een diner voor én...
Ouders willen lessen over geld op school
Bijna zes op de tien ouders staan open voor hulp en advies om hun kind meer geldbewust te maken. Hierbij worden drie opties het vaakst genoemd: lessen over geld...
Dazure in netwerk Söderberg & Partners
Dazure treedt toe tot Söderberg & Partners. Dazure bestaat dit jaar vijftien jaar en eigenaren Odette Bakker en Indra Frishert vinden het tijd voor een...
Sinior trots op nominatie VVP Advies Award 2023
Ninorta Demir van Sinior Financieel Advies en Hypotheken is supertrots op de nominatie voor de Advies Award 2023 in de categorie Hypotheken en dat staalt ze samen...
Noventas: nominatie VVP Advies Award 2023 is belangrijke erkenning
"Wij zijn erg blij en trots te zijn erkend als een van de meest klantgerichte financiële advieskantoren van Nederland", zegt Gabri Hessels, oprichter van...
By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023
Annelies Schoonderbeek van By Annelies uit Zwolle, één van de drie genomineerden in de categorie Hypotheek Advies, is blij met de nominatie voor...
Ook vestiging Arnhem van Buro Philip van den Hurk viert nominatie Advies Award
Nadat eerder het team van Buro Philip van den Hurk vestiging Eindhoven de redactie van VVP liet weten blij te zijn met de nominatie voor de Advies Award 2023 in...
Veldhuis Advies trakteert op taart na nominatie VVP Advies Award
Veldhuis Advies trakteert op taart nadat ze - samen met twee andere kantoren - zijn genomineerd in de categorie Zakelijk Advies van de VVP Advies Award 2023. Het...
Thomas verzekert genomineerd in categorie Starters VVP Advies Award 2023
Thomas van Uunen van Thomas verzekert, één van de drie genomineerden in de categorie Starters, is verheugd met zijn nominatie voor de VVP Advies...
T&W Tilburg viert nominatie Advies Award 2023
T&W Tilburg, één van de drie genomineerden in de categorie Zakelijk Advies, is blij met de nominatie voor de VVP Advies Award 2023. Het adviesbedrijf...