Tachtig procent Nederlandse vrouwen voelt zich niet aangesproken door reclames financiële producten

Vrouw via Pixabay 2

Acht op de tien Nederlandse vrouwen herkent zich niet in advertenties van financiële instanties zoals verzekeraars of hypotheekadviseurs. Dit blijkt uit onderzoek van Dazure, onder 1.063 Nederlandse vrouwen van dertig jaar en ouder. Ook geeft 35 procent van de vrouwen aan dat aanbieders te weinig rekening houden met hun kennis van financiën.

Vooral praktisch geschoolden (44 procent) vinden dat reclames van financiële producten niet aansluiten op hun kennisniveau. Voor middelbaar geschoolden (34 procent) en hoogopgeleiden (26 procent) liggen die niveaus beter op een lijn. “Financiële zaken hebben over het algemeen een redelijk stoffig imago”, zegt Indra Frishert, eigenaar en medeoprichter van productontwikkelaar Dazure. “Het helpt ook niet als mensen tijdens hun zoektocht naar de juiste hypotheek of verzekering overladen worden met allerlei moeilijke termen en ellenlange verplichte adviesrapporten. We zien dat veel mensen afhaken omdat ze geen zin en tijd hebben om zich er doorheen te worstelen. Aanbieders zouden er goed aan doen om hier rekening mee te houden. Als het onderwerp toegankelijker wordt, gaan meer mensen zich er in verdiepen.”

Versimpelen financiële informatie

Uit het onderzoek blijkt dat er op dit vlak nog een wereld te winnen is. Zo vindt twee derde van de vrouwen dat aanbieders van financiële producten hun informatie moeten versimpelen. Voor veertig procent van de ondervraagden is financiële informatie zo complex, dat het hen duizelt wanneer zij erover lezen. Frishert: “Het doel van reclame is het aanspreken van een zo groot mogelijke doelgroep. Het toevoegen van plaatjes of uitleg middels een stappenplan kan al helpen om complexe zaken beter begrijpbaar te maken.”

Kennisgebrek

Maar liefst 35 procent van de ondervraagden vindt dat er tijdens hun jeugd te weinig aandacht is besteed aan persoonlijke financiën. Als gevolg hiervan denkt een op de vijf dat het vrouwelijke kennisniveau over geldzaken over het algemeen lager is dan van mannen. Frishert: “Van oudsher worden geldzaken toch vooral als een mannending beschouwd, terwijl het belangrijk is dat iedere volwassene zijn eigen geldzaken kan regelen. Ook hier geldt ‘jong geleerd is oud gedaan’. Door meer oog te hebben voor financiële kennis tijdens de opvoeding, wordt de kans kleiner dat mensen later in hun leven voor onaangename financiële verrassingen komen te staan.” 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo 8 september 2021

Lesje voor de AFM. De klant moet keuzes krijgen vinden ze. En alle info krijgen. En dat zijn dan weer boekwerken.

Kijk op inkomensactualiteiten op VVP-event Inkomen

Kijk op inkomensactualiteiten op VVP-event Inkomen

VVP organiseert op dinsdagmiddag 2 juli haar zesde vakevent Inkomen. Dit met Janthony Wielink (Enkwest) en Annemieke Postema (AOVdokter, RADI AOV) als plenaire sprekers....

Kennispartners Dazure en NNEK VVP-event Inkomen: taboes doorbreken

Kennispartners Dazure en NNEK VVP-event Inkomen: taboes doorbreken

Bewustwording creëren, dat is een belangrijke rol voor de financieel adviseur als het gaat om inkomensbescherming. Dat stelt Indra Frishert, commercieel directeur...

Zekerheuts trots op nominatie VVP Advies Award 2024

Zekerheuts trots op nominatie VVP Advies Award 2024

Medewerkers van Zekerheuts tonen trots de poster van  de VVP Advies Award 2024, nadat het kantoor is genomineerd in de categorie Zakelijk Advies. Johan van...

Advies met M.I.N.T. voor tweede keer genomineerd voor VVP Advies Award

Advies met M.I.N.T. voor tweede keer genomineerd voor VVP Advies Award

Advies met M.I.N.T. is voor de tweede keer genomineerd voor de VVP Advies Award in de categorie Hypotheek Advies. "Weet je nog dat Advies met M.I.N.T. in 2022 genomineerd...

Van der Doelen trots op nominatie VVP Advies Award 2024

Van der Doelen trots op nominatie VVP Advies Award 2024

Trots. Dat is Ruud van der Doelen van Van der Doelen, genomineerd in de categorie Particulier Advies. Het kantoor telt in totaal vijftien medewerkers en heeft...

Nominatie 123Advies voor Advies Award enthousiast ontvangen

Nominatie 123Advies voor Advies Award enthousiast ontvangen

Feest bij 123Advies. Het team van 123Advies, in totaal bestaande uit zes hypotheekadviseurs, acht assistent hypotheekadviseurs en één verzekeringsadviseur,...

Bewustzijn cruciaal

Bewustzijn cruciaal

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) Daalt de waarde van de belegging, dan is de klant meer verzekerd en andersom. Dat is de korte samenvatting van...

Parkstad Adviesgroep blij met nominatie VVP Advies Award 2024

Parkstad Adviesgroep blij met nominatie VVP Advies Award 2024

"Super blij dat we zijn uitgeroepen tot een van de beste advieskantoren van Nederland”, aldus Kim Cremers van Parkstad Adviesgroep. Dit adviesbedrijf is...

DuGardijn zet Advies Award in op stagemarkt Hogeschool

DuGardijn zet Advies Award in op stagemarkt Hogeschool

"Twee van onze collega's hebben de raamposter ingelijst meegenomen naar de stagemarkt van Hogeschool Saxion in Enschede", aldus Rowan du Gardijn van duGardijn,...

PensioenVizier trots op nominatie VVP Advies Award 2024

PensioenVizier trots op nominatie VVP Advies Award 2024

“We zijn ontzettend blij en voelen ons vereerd dat wij genomineerd zijn voor de VVP Advies Award 2024 in de categorie Pensioen. Het bedrijf is de afgelopen...