Tachtig procent Nederlandse vrouwen voelt zich niet aangesproken door reclames financiële producten

Vrouw via Pixabay 2

Acht op de tien Nederlandse vrouwen herkent zich niet in advertenties van financiële instanties zoals verzekeraars of hypotheekadviseurs. Dit blijkt uit onderzoek van Dazure, onder 1.063 Nederlandse vrouwen van dertig jaar en ouder. Ook geeft 35 procent van de vrouwen aan dat aanbieders te weinig rekening houden met hun kennis van financiën.

Vooral praktisch geschoolden (44 procent) vinden dat reclames van financiële producten niet aansluiten op hun kennisniveau. Voor middelbaar geschoolden (34 procent) en hoogopgeleiden (26 procent) liggen die niveaus beter op een lijn. “Financiële zaken hebben over het algemeen een redelijk stoffig imago”, zegt Indra Frishert, eigenaar en medeoprichter van productontwikkelaar Dazure. “Het helpt ook niet als mensen tijdens hun zoektocht naar de juiste hypotheek of verzekering overladen worden met allerlei moeilijke termen en ellenlange verplichte adviesrapporten. We zien dat veel mensen afhaken omdat ze geen zin en tijd hebben om zich er doorheen te worstelen. Aanbieders zouden er goed aan doen om hier rekening mee te houden. Als het onderwerp toegankelijker wordt, gaan meer mensen zich er in verdiepen.”

Versimpelen financiële informatie

Uit het onderzoek blijkt dat er op dit vlak nog een wereld te winnen is. Zo vindt twee derde van de vrouwen dat aanbieders van financiële producten hun informatie moeten versimpelen. Voor veertig procent van de ondervraagden is financiële informatie zo complex, dat het hen duizelt wanneer zij erover lezen. Frishert: “Het doel van reclame is het aanspreken van een zo groot mogelijke doelgroep. Het toevoegen van plaatjes of uitleg middels een stappenplan kan al helpen om complexe zaken beter begrijpbaar te maken.”

Kennisgebrek

Maar liefst 35 procent van de ondervraagden vindt dat er tijdens hun jeugd te weinig aandacht is besteed aan persoonlijke financiën. Als gevolg hiervan denkt een op de vijf dat het vrouwelijke kennisniveau over geldzaken over het algemeen lager is dan van mannen. Frishert: “Van oudsher worden geldzaken toch vooral als een mannending beschouwd, terwijl het belangrijk is dat iedere volwassene zijn eigen geldzaken kan regelen. Ook hier geldt ‘jong geleerd is oud gedaan’. Door meer oog te hebben voor financiële kennis tijdens de opvoeding, wordt de kans kleiner dat mensen later in hun leven voor onaangename financiële verrassingen komen te staan.” 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo 8 september 2021

Lesje voor de AFM. De klant moet keuzes krijgen vinden ze. En alle info krijgen. En dat zijn dan weer boekwerken.

Dazure: zorgen dat vrouwen geldzaken interessanter vinden

Dazure: zorgen dat vrouwen geldzaken interessanter vinden

Maar liefst 83 procent van de vrouwen in Dazure-onderzoek zegt volledig op de hoogte te zijn van de gezamenlijke financiële situatie van hun huishouden. Bijna...

Webinar over hypotheekrentes blijkt 1 april grap

Webinar over hypotheekrentes blijkt 1 april grap

Een historisch hoog aantal mensen hadden zich aangemeld voor het webinar 'Intern oversluiten; geld verdienen aan gestegen rente!' Helaas bleken Harrie-Jan van...

Dazure: een vredesduif voor Oekraïne

Dazure: een vredesduif voor Oekraïne

Illustrator Rick Berkelmans, Hedof uit Breda heeft op verzoek van ondernemers in Warschau een illustratie gemaakt met de Oekraïense vlag en een vredesduif....

Dazure lanceert GrootsIdee

Dazure lanceert GrootsIdee

Dazure kondigt op Internationale Vrouwendag aan begin april het nieuwe product GrootsIdee te lanceren. Indra Frishert, commercieel directeur: “Als een vrouw...

Webinar 'Vrouw, werk & levensfase'

Webinar 'Vrouw, werk & levensfase'

Speciaal voor verzekerden organiseert a.s.r. op Internationale Vrouwendag, 8 maart, om 15.00 uur het webinar ‘Vrouw, werk en levensfase’. In het webinar...

Dazure helpt je jouw Valentijn te verrassen

Dazure helpt je jouw Valentijn te verrassen

Ook dit jaar schakelt Dazure 'Robert ten Brink' weer in om jouw liefde... of misschien wel jouw geheime liefde te verrassen. Robert ten Brink (the one and only)...

Een product van troost en ontzorgen

Een product van troost en ontzorgen

(Indra Frishert van Dazure in VVP 6) Zijn we met z’n allen niet vergeten dat een verzekering in de basis een geweldig bedacht maatschappelijk product is?...

Peter Wohlleben in New Financial Magazine: vertel een ander verhaal

Peter Wohlleben in New Financial Magazine: vertel een ander verhaal

“De uitdagingen waar de mensheid voor staat, zijn immens. Ik ben echter optimistisch dat we er op tijd in slagen een ommekeer in ons denken en doen te bewerkstelligen...

Gelijke rechten, maar geen gelijke pensioenen

Gelijke rechten, maar geen gelijke pensioenen

Nederland heeft een van de hoogste pensioenen binnen de EU, maar bijna de grootste genderpensioenkloof van de EU. Gepensioneerde vrouwen ontvangen ruim 40 procent...

Paralympiër Rolf Schrama: mijn ego was te groot voor mijn lichaam

Paralympiër Rolf Schrama: mijn ego was te groot voor mijn lichaam

“Allemaal hebben we een stemmetje in ons dat zegt dat we heel hard moeten werken om ergens bij te mogen horen. Hoe meer mensen dit loslaten en hun eigen...