Bijna twee derde bedrijven verwacht verdere verharding van de verzekeringsmarkt

Hans Taal Marsh 2020

Ruim 64 procent van Nederlandse bedrijven met een omzet van tussen de 50 miljoen en 1 miljard euro verwacht een verdere verharding van de verzekeringsmarkt bij de continuatie van haar bedrijfsverzekeringen naar 2021. Dit blijkt uit benchmark onderzoek van Marsh.

Hans Taal, Director Corporate bij Marsh: “Met name de verslechterde technische resultaten van verzekeraars met betrekking tot het verzekeren van grote bedrijven en organisaties in combinatie met de oplopende schadelast voor catastroferisico's zorgt voor extra onzekerheid.”

De wereldwijde pandemie is op een groot aantal risicogebieden van invloed. Uit het Marsh-onderzoek blijkt dat voor bedrijven de volgende risico’s de grootste impact hebben: fysieke en mentale gezondheid en veiligheid (38 procent), bedrijfscontinuïteit, crisismanagement en crisis-/noodplannen (34 procent), cybercriminaliteit (25 procent), frauderisico (24 procent).

Premie steeg met gemiddeld twaalf procent

Volgens het onderzoek stegen de premies voor verzekeringen het afgelopen jaar met gemiddeld bijna twaalf procent. Dit ligt in lijn met de trend die Marsh ook in Europa ziet bij zijn eigen klanten. Bijna 40 procent van de bedrijven vindt de huidige verzekeringscontracten een verslechtering ten opzichte van 2019 vorig jaar. Twee derde van de bedrijven verwacht voor 2021 een verdere verslechtering.

Taal: “Hoewel 66 procent van de deelnemers aan het onderzoek zegt de verharding van de verzekeringsmarkt prioriteit te geven op de agenda, is slechts 32 procent volledig op de hoogte van de implicaties van de verharding. Twee derde van de bedrijven zegt niet of enigszins op de hoogte te zijn en een vergelijkbaar deel van ondervraagde bedrijven zegt niet tevreden te zijn met het continuatieproces. Dit onderzoek laat nogmaals zien hoe belangrijk het is dat bedrijven samen met hun adviseur het continuatieproces goed en tijdig voorbereiden. De juiste kennis, data en inzichten helpen daarbij. Pas dan krijgt een bedrijf de optimaal mogelijke dekking tegen de juiste prijs en voorwaarden.” 

Reactie toevoegen

 
Harder lopen voor zachte clausules

Harder lopen voor zachte clausules

(door Rik Steentjes, Steentjes Verzekeringen) Harde clausules in zakelijke schadepolissen rukken op. Mijn onderzoek laat zien dat de meeste adviseurs hier terdege...

AnsvarIdéa stopt met eigen zakelijke schadeverzekeringen

AnsvarIdéa stopt met eigen zakelijke schadeverzekeringen

AnsvarIdéa stopt met eigen zakelijke schadeverzekeringen, verzekeringen voor personen- en bestelauto's uitgezonderd. Adviseurs kunnen overige zakelijke risico's...

Af van 'slikken of stikken' op zakelijke markt

Af van 'slikken of stikken' op zakelijke markt

"De Gedragscode Geïnformeerde verlenging voor zakelijke verzekeringen dient zodanig aangepast te worden dat adviseur en klant voldoende tijd hebben om zich...

David Sanderse nieuwe CEO Marsh Nederland

David Sanderse nieuwe CEO Marsh Nederland

David Sanderse wordt per 1 januari CEO van Marsh Nederland. Hij combineert de functie met zijn huidige rol als CEO van Mercer Nederland. Met Sanderse als CEO willen...

Allianz verhoogt premies zakelijke schademarkt

Allianz verhoogt premies zakelijke schademarkt

Allianz voert per 1 januari 2019 premieverhogingen door in de zakelijke schademarkt. Allianz schrijft aan het intermediair: "In de zakelijke schademarkt zien wij...

De Goudse versterkt positie op zakelijke markt

De Goudse versterkt positie op zakelijke markt

De Goudse verwacht verdere groei op de zakelijke markt. "Dit geldt voor de inkomensmarkt, waar we een uitstekende uitgangspositie hebben vanwege onze specifieke...

Banken: liever transparantie dan provisieverbod in zakelijke markt

Banken: liever transparantie dan provisieverbod in zakelijke markt

Banken zien liever provisietransparantie dan een provisieverbod in de zakelijke markt. Dat schrijven zij in hun reactie op de inmiddels gesloten consultatie 'Effectiviteit...

Verjonging is noodzakelijk

Verjonging is noodzakelijk

Hoe is het om jong te zijn en te werken in de financiële sector? VVP vraagt het aan de jeugd van tegenwoordig. Dit keer Marijn Hollema (27), Tim de Graaf...

Madelein Leegwater leidt Roundcube Profiler

Madelein Leegwater leidt Roundcube Profiler

Madelein Leegwater (44) is benoemd als directeur van het nieuwe bedrijf Roundcube Profiler. Het bedrijf levert risicobeoordelingssoftware voor de zakelijke schademarkt...

Lichte verbetering tevredenheid zakelijke klant

Lichte verbetering tevredenheid zakelijke klant

Zakelijke klanten zijn dit jaar iets positiever over hun verzekeraar vergeleken met 2012. De lichte verbetering treedt zowel op bij Leven als bij Schade en Inkomen....