Blijven aandringen bij klanten met aflossingsvrije hypotheek

Wopke Hoekstra 1 2017 foto Financiën

Minister Hoekstra vindt het belangrijk dat aanbieders – samen met de adviseurs – ook de klanten met een aflossingsvrije hypotheek en een hoog betaalbaarheidsrisico blijven benaderen die nog niet in actie zijn gekomen. De minister bij het verschijnen van de Hypotheekschuldmonitor: "Van de 60.000 klanten waarmee tijdens de pilot tot 1 juli 2019 in een persoonlijk gesprek de hypotheek is doorgenomen om te toetsen of ook in de toekomst de lasten betaalbaar zijn, moeten 25.000 klanten maatregelen nemen om potentiële problemen te voorkomen. Hoewel 6.000 van deze klanten dit inmiddels gedaan hebben, geven 9.000 klanten aan dat zij nu geen maatregelen kunnen of willen nemen. Ook voor klanten die niet willen of kunnen moeten aanbieders blijvend kijken hoe deze klanten aangezet kunnen worden tot passende actie.

"Naast de verantwoordelijkheid van de aanbieders om klanten – in samenwerking met de adviseurs – in staat te stellen een bewuste keuze te maken over hun aflossingsvrije hypotheek, hebben klanten ook een eigen verantwoordelijkheid. Een klant kan immers niet gedwongen worden om relevante informatie over bijvoorbeeld toekomstig pensioen en inkomen te delen of actie te ondernemen. Zo zijn er bijvoorbeeld klanten die aangeven geen maatregelen te willen nemen omdat zij voornemens zijn om hun huis te verkopen aan het einde van de looptijd van de hypotheek. Er zijn ook klanten die ervoor kiezen om niet in actie te komen, terwijl dit wel verstandig zou zijn gelet op de financiële situatie en de woonwens. Zij zien bijvoorbeeld geen urgentie omdat hun aflossingsvrije hypotheek nog lange tijd doorloopt of omdat hun huis sinds het afsluiten van de hypotheek aanzienlijk in waarde is gestegen. Het is belangrijk dat deze klant zich er van bewust is dat een lage LTV geen garantie geeft voor het herfinancieren van de hypotheek, omdat hierbij getoetst wordt op het inkomen.
 
"Ik vind het belangrijk dat aanbieders – samen met de adviseurs – ook deze klanten blijven benaderen. Voor veel van deze klanten geldt dat nu nog mogelijkheden zijn om passende maatregelen te nemen omdat veel aflossingsvrije hypotheken pas tussen 2035 en 2038 aflopen. De klant kan bijvoorbeeld tussentijds aflossen, oversluiten naar een aflossende hypotheek of op een andere wijze vermogen opbouwen zoals door sparen of beleggen. Er is ook een groep klanten bij wie het inzicht in de eigen financiële situatie nog niet voldoende is om in te schatten of zij betalingsproblemen zullen krijgen. Het is belangrijk dat ook deze klanten zich bewust worden van hun financiële situatie en financiële toekomst. Een financieel adviseur kan de klant voorlichten over wat het meest passend is bij de eigen financiële situatie."

Reactie toevoegen

 
"Het kan aantrekkelijker zijn om te kiezen voor een deels aflosvrije hypotheek"

"Het kan aantrekkelijker zijn om te kiezen voor een deels aflosvrije hypotheek"

De verwachtingen van Hypotheek Visie voor 2021 zijn positief. Raj Singh, Managing Shareholder: “Er is een reële kans dat corona de woonwensen van consumenten...

Bijna derde met aflossingsvrije hypotheek moet maatregelen nemen

Bijna derde met aflossingsvrije hypotheek moet maatregelen nemen

Twee jaar na de start van de publiekscampagne ‘Word ook aflossingsblij’ hebben hypotheekverstrekkers met bijna 144.000 klanten, voornamelijk uit de hoogste...

Florius betrekt adviseurs bij dossier aflossingsvrij

Florius betrekt adviseurs bij dossier aflossingsvrij

Florius is de pilot ‘aflossingsvrij’ gestart, waarbij een aantal hypotheekadviseurs klanten kunnen benaderen om de mogelijke risico’s van hun aflossingsvrije...

De Hypotheekshop: "Aflossingsblij: afvinken of echt helpen?"

De Hypotheekshop: "Aflossingsblij: afvinken of echt helpen?"

"Aflossingsblij: afvinken of echt helpen?" Die vraagt stelt De Hypotheekshop. De adviesketen: "Vorige week informeerde minister Hoekstra van Financiën de Tweede...

Hypotheek Visie waarschuwt voor ongewenste sturing in campagne aflossingsvrije hypotheken

Hypotheek Visie waarschuwt voor ongewenste sturing in campagne aflossingsvrije hypotheken

Hypotheek Visie waarschuwt dat de voorlichting aan consumenten met een aflossingsvrije hypotheek niet moet ontaarden in ongewenste sturing van de consument. De keten...

Maatwerk gewenst voor ouderen die worstelen met aflossingsvrije hypotheek

Maatwerk gewenst voor ouderen die worstelen met aflossingsvrije hypotheek

Voor vijf tot tien procent van de gepensioneerden met een aflossingsvrije hypotheek, geldt dat de betaalbaarheid van hun restschuld na het verstrijken van de looptijd...

Nacht van de aflossingsvrije hypotheek krijgt vorm

Nacht van de aflossingsvrije hypotheek krijgt vorm

ABN Amro, Aegon, BLG, Centraal Beheer, ING, Rabobank, RegioBank, SNS en Woonfonds doen mee aan de 'Nacht van de aflossingsvrije hypotheek'. Klanten kunnen van 29...

AFM Trendzicht: verklein risico's aflossingsvrije hypotheken

AFM Trendzicht: verklein risico's aflossingsvrije hypotheken

"Veel aflossingsvrije hypotheken lopen rond het jaar 2035 af. Huizenbezitters moeten deze dan aflossen of herfinancieren. Juist op het moment dat veel mensen met...

Weinig zorgen over einddatum aflossingsvrije hypotheek

Weinig zorgen over einddatum aflossingsvrije hypotheek

Woningbezitters maken zich niet of nauwelijks zorgen over het aflopen van hun aflossingsvrije hypotheek. Dat blijkt uit een peiling van de Consumentenbond onder...

Nacht van de aflossingsvrije hypotheek

Nacht van de aflossingsvrije hypotheek

Voor iedereen die ’s nachts wakker ligt van zijn aflossingsvrije hypotheek organiseren banken en verzekeraars op dinsdag 29 oktober de nacht van de aflossingsvrije...