Blijven aandringen bij klanten met aflossingsvrije hypotheek

Wopke Hoekstra 1 2017 foto Financiën

Minister Hoekstra vindt het belangrijk dat aanbieders – samen met de adviseurs – ook de klanten met een aflossingsvrije hypotheek en een hoog betaalbaarheidsrisico blijven benaderen die nog niet in actie zijn gekomen. De minister bij het verschijnen van de Hypotheekschuldmonitor: "Van de 60.000 klanten waarmee tijdens de pilot tot 1 juli 2019 in een persoonlijk gesprek de hypotheek is doorgenomen om te toetsen of ook in de toekomst de lasten betaalbaar zijn, moeten 25.000 klanten maatregelen nemen om potentiële problemen te voorkomen. Hoewel 6.000 van deze klanten dit inmiddels gedaan hebben, geven 9.000 klanten aan dat zij nu geen maatregelen kunnen of willen nemen. Ook voor klanten die niet willen of kunnen moeten aanbieders blijvend kijken hoe deze klanten aangezet kunnen worden tot passende actie.

"Naast de verantwoordelijkheid van de aanbieders om klanten – in samenwerking met de adviseurs – in staat te stellen een bewuste keuze te maken over hun aflossingsvrije hypotheek, hebben klanten ook een eigen verantwoordelijkheid. Een klant kan immers niet gedwongen worden om relevante informatie over bijvoorbeeld toekomstig pensioen en inkomen te delen of actie te ondernemen. Zo zijn er bijvoorbeeld klanten die aangeven geen maatregelen te willen nemen omdat zij voornemens zijn om hun huis te verkopen aan het einde van de looptijd van de hypotheek. Er zijn ook klanten die ervoor kiezen om niet in actie te komen, terwijl dit wel verstandig zou zijn gelet op de financiële situatie en de woonwens. Zij zien bijvoorbeeld geen urgentie omdat hun aflossingsvrije hypotheek nog lange tijd doorloopt of omdat hun huis sinds het afsluiten van de hypotheek aanzienlijk in waarde is gestegen. Het is belangrijk dat deze klant zich er van bewust is dat een lage LTV geen garantie geeft voor het herfinancieren van de hypotheek, omdat hierbij getoetst wordt op het inkomen.
 
"Ik vind het belangrijk dat aanbieders – samen met de adviseurs – ook deze klanten blijven benaderen. Voor veel van deze klanten geldt dat nu nog mogelijkheden zijn om passende maatregelen te nemen omdat veel aflossingsvrije hypotheken pas tussen 2035 en 2038 aflopen. De klant kan bijvoorbeeld tussentijds aflossen, oversluiten naar een aflossende hypotheek of op een andere wijze vermogen opbouwen zoals door sparen of beleggen. Er is ook een groep klanten bij wie het inzicht in de eigen financiële situatie nog niet voldoende is om in te schatten of zij betalingsproblemen zullen krijgen. Het is belangrijk dat ook deze klanten zich bewust worden van hun financiële situatie en financiële toekomst. Een financieel adviseur kan de klant voorlichten over wat het meest passend is bij de eigen financiële situatie."

Reactie toevoegen

 
Paniek om aflossingsvrije hypotheek niet nodig

Paniek om aflossingsvrije hypotheek niet nodig

Consumenten met een aflossingsvrije hypotheek hoeven niet bang te zijn dat ze na de einddatum van hun hypotheek, de schuld ineens moeten ophoesten. Uit onderzoek...

Aflossingsblij.nl trekt 130.000 unieke bezoekers

Aflossingsblij.nl trekt 130.000 unieke bezoekers

Sinds de start van de campagne 'Word ook aflossingsblij' op 1 oktober heeft de site aflossingsblij.nl ruim 130.000 unieke bezoekers getrokken. Bijna de helft van...

Afspraken over klantbenadering aflossingsvrij

Afspraken over klantbenadering aflossingsvrij

Adfiz en OvfD hebben met het Verbond van Verzekeraars en NVB afspraken gemaakt over het informeren van klanten met een aflossingsvrije hypotheek. De AFM geeft in...

Geen waardeoordeel, geen advies?

Geen waardeoordeel, geen advies?

De AFM hanteert volgens Bureau DFO "een opmerkelijk standpunt wanneer er wel en geen sprake is van 'advies' in de zin van de Wft in haar instructies hoe banken dienen...

De aflossingsblije hypotheek van Fred de Jong

De aflossingsblije hypotheek van Fred de Jong

Aflossingsblij, heet de onlangs gestarte NVB-campagne. Maar wie weet nog dat onderzoeker Fred de Jong eind 2011 pleitte voor de... aflossingsblije hypotheek? De...

Rekentool 'Uw hypotheek Nu & Straks'

Rekentool 'Uw hypotheek Nu & Straks'

Om adviseurs en geldverstrekkers te ondersteunen bij het informeren en adviseren van klanten met een aflossingsvrije hypotheek, heeft de Nationale Hypotheekbond...

DFO niet blij met Aflossingsblij

DFO niet blij met Aflossingsblij

Bureau DFO plaatst grote vraagtekens bij de actie Aflossingsblij van de gezamenlijke banken. In zijn Wft-nieuwsbrief stelt het bureau: "Wij onderschrijven het belang...

Aflossingsvrije hypotheek zorgelijk voor 200.000 huiseigenaren

Aflossingsvrije hypotheek zorgelijk voor 200.000 huiseigenaren

Voor 200.000 huiseigenaren met een aflossingsvrije hypotheek dreigen de maandlasten onbetaalbaar te worden als hun inkomen, bijvoorbeeld door pensionering, in de...

Niet lukraak vervroegd aflossen

Niet lukraak vervroegd aflossen

De NVHP vindt dat de campagne Aflossingsblij bij de consument de onjuiste indruk wekt, dat vervroegde aflossing van de aflossingsvrije hypotheek voor iedereen op...

De Nationale Hypotheekbond: gratis tool 'Aflossingsvrij'

De Nationale Hypotheekbond: gratis tool 'Aflossingsvrij'

Om adviseurs te ondersteunen bij het informeren en adviseren van klanten met aflossingsvrije leningen, gaat de Nationale Hypotheekbond in oktober een nieuw ontwikkelde...