Blijven aandringen bij klanten met aflossingsvrije hypotheek

Wopke Hoekstra 1 2017 foto Financiën

Minister Hoekstra vindt het belangrijk dat aanbieders – samen met de adviseurs – ook de klanten met een aflossingsvrije hypotheek en een hoog betaalbaarheidsrisico blijven benaderen die nog niet in actie zijn gekomen. De minister bij het verschijnen van de Hypotheekschuldmonitor: "Van de 60.000 klanten waarmee tijdens de pilot tot 1 juli 2019 in een persoonlijk gesprek de hypotheek is doorgenomen om te toetsen of ook in de toekomst de lasten betaalbaar zijn, moeten 25.000 klanten maatregelen nemen om potentiële problemen te voorkomen. Hoewel 6.000 van deze klanten dit inmiddels gedaan hebben, geven 9.000 klanten aan dat zij nu geen maatregelen kunnen of willen nemen. Ook voor klanten die niet willen of kunnen moeten aanbieders blijvend kijken hoe deze klanten aangezet kunnen worden tot passende actie.

"Naast de verantwoordelijkheid van de aanbieders om klanten – in samenwerking met de adviseurs – in staat te stellen een bewuste keuze te maken over hun aflossingsvrije hypotheek, hebben klanten ook een eigen verantwoordelijkheid. Een klant kan immers niet gedwongen worden om relevante informatie over bijvoorbeeld toekomstig pensioen en inkomen te delen of actie te ondernemen. Zo zijn er bijvoorbeeld klanten die aangeven geen maatregelen te willen nemen omdat zij voornemens zijn om hun huis te verkopen aan het einde van de looptijd van de hypotheek. Er zijn ook klanten die ervoor kiezen om niet in actie te komen, terwijl dit wel verstandig zou zijn gelet op de financiële situatie en de woonwens. Zij zien bijvoorbeeld geen urgentie omdat hun aflossingsvrije hypotheek nog lange tijd doorloopt of omdat hun huis sinds het afsluiten van de hypotheek aanzienlijk in waarde is gestegen. Het is belangrijk dat deze klant zich er van bewust is dat een lage LTV geen garantie geeft voor het herfinancieren van de hypotheek, omdat hierbij getoetst wordt op het inkomen.
 
"Ik vind het belangrijk dat aanbieders – samen met de adviseurs – ook deze klanten blijven benaderen. Voor veel van deze klanten geldt dat nu nog mogelijkheden zijn om passende maatregelen te nemen omdat veel aflossingsvrije hypotheken pas tussen 2035 en 2038 aflopen. De klant kan bijvoorbeeld tussentijds aflossen, oversluiten naar een aflossende hypotheek of op een andere wijze vermogen opbouwen zoals door sparen of beleggen. Er is ook een groep klanten bij wie het inzicht in de eigen financiële situatie nog niet voldoende is om in te schatten of zij betalingsproblemen zullen krijgen. Het is belangrijk dat ook deze klanten zich bewust worden van hun financiële situatie en financiële toekomst. Een financieel adviseur kan de klant voorlichten over wat het meest passend is bij de eigen financiële situatie."

Reactie toevoegen

 
SOMI doet onderzoek naar aflossingsvrije hypotheken

SOMI doet onderzoek naar aflossingsvrije hypotheken

Stichting Onderzoek Marktinformatie (SOMI) benadert momenteel consumenten en adviseurs met het verzoek mee te doen aan onderzoek naar de hypotheekmarkt in Nederland....

Klant bereid financiële ruimte in te zetten voor aflossing als maandlasten afnemen

Klant bereid financiële ruimte in te zetten voor aflossing als maandlasten afnemen

Als zij de financiële ruimte hebben, zijn de meeste consumenten bereid die in te zetten voor aflossen op hun aflossingsvrije hypotheek. "De huidige lage renteomgeving...

"Minister veel te optimistisch over mogelijkheden van mensen met aflossingsvrije hypotheek"

"Minister veel te optimistisch over mogelijkheden van mensen met aflossingsvrije hypotheek"

Minister Hoekstra van Financiën heeft een té rooskleurig beeld van de huizenbezitter en zijn mogelijkheden op de woningmarkt. Hij gaat te veel uit van...

Geen reden voor alarm

Geen reden voor alarm

Minister Hoekstra ziet vooralsnog geen reden voor alarm bij de kwestie van aflossingsvrije hypotheken. Dat is op te maken uit zijn antwoord op Kamervragen. Hoekstra:...

NVB-campagne waarschuwt voor risico's aflossingsvrije hypotheek

NVB-campagne waarschuwt voor risico's aflossingsvrije hypotheek

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) wil in het najaar met een landelijke publiciteitscampagne komen om consumenten te waarschuwen voor de risico’s voor...

Prangende vragen over ouderen en aflossingsvrije hypotheken

Prangende vragen over ouderen en aflossingsvrije hypotheken

"Klopt het dat banken die eerst aflossingsvrije hypotheken adviseerden nu vaak niet bereid zijn aan het einde van de looptijd een nieuwe hypotheek aan te bieden,...

Doorstromer loopt al vanaf 2021 risico

Doorstromer loopt al vanaf 2021 risico

In 2001 werd besloten dat de hypotheekrenteaftrek nog maximaal dertig jaar blijft bestaan. De gevolgen van deze aanpassing zijn groot. Voor mensen met een aflossingsvrije...

"Gerichte aanpak voor aflossingsvrije hypotheken verder verbeteren"

"Gerichte aanpak voor aflossingsvrije hypotheken verder verbeteren"

Het Financieel Stabiliteitscomité roept kredietverstrekkers op tot een gerichte aanpak voor aflossingsvrije hypotheken. Het Comité: "Binnen de huidige...

Nvb reageert koel op fd-bericht

Nvb reageert koel op fd-bericht

"Banken hechten eraan om risico’s bij klanten tijdig in kaart te brengen zodat deze klanten benaderd kunnen worden. Dat geldt ook voor klanten met een...

Een op drie lost aflossingsvrije hypotheek niet af

Een op drie lost aflossingsvrije hypotheek niet af

Een derde van de mensen met een volledig aflossingsvrije hypotheek denkt deze op de einddatum niet te kunnen aflossen. Dat blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen...