Blijven aandringen bij klanten met aflossingsvrije hypotheek

Wopke Hoekstra 1 2017 foto Financiën

Minister Hoekstra vindt het belangrijk dat aanbieders – samen met de adviseurs – ook de klanten met een aflossingsvrije hypotheek en een hoog betaalbaarheidsrisico blijven benaderen die nog niet in actie zijn gekomen. De minister bij het verschijnen van de Hypotheekschuldmonitor: "Van de 60.000 klanten waarmee tijdens de pilot tot 1 juli 2019 in een persoonlijk gesprek de hypotheek is doorgenomen om te toetsen of ook in de toekomst de lasten betaalbaar zijn, moeten 25.000 klanten maatregelen nemen om potentiële problemen te voorkomen. Hoewel 6.000 van deze klanten dit inmiddels gedaan hebben, geven 9.000 klanten aan dat zij nu geen maatregelen kunnen of willen nemen. Ook voor klanten die niet willen of kunnen moeten aanbieders blijvend kijken hoe deze klanten aangezet kunnen worden tot passende actie.

"Naast de verantwoordelijkheid van de aanbieders om klanten – in samenwerking met de adviseurs – in staat te stellen een bewuste keuze te maken over hun aflossingsvrije hypotheek, hebben klanten ook een eigen verantwoordelijkheid. Een klant kan immers niet gedwongen worden om relevante informatie over bijvoorbeeld toekomstig pensioen en inkomen te delen of actie te ondernemen. Zo zijn er bijvoorbeeld klanten die aangeven geen maatregelen te willen nemen omdat zij voornemens zijn om hun huis te verkopen aan het einde van de looptijd van de hypotheek. Er zijn ook klanten die ervoor kiezen om niet in actie te komen, terwijl dit wel verstandig zou zijn gelet op de financiële situatie en de woonwens. Zij zien bijvoorbeeld geen urgentie omdat hun aflossingsvrije hypotheek nog lange tijd doorloopt of omdat hun huis sinds het afsluiten van de hypotheek aanzienlijk in waarde is gestegen. Het is belangrijk dat deze klant zich er van bewust is dat een lage LTV geen garantie geeft voor het herfinancieren van de hypotheek, omdat hierbij getoetst wordt op het inkomen.
 
"Ik vind het belangrijk dat aanbieders – samen met de adviseurs – ook deze klanten blijven benaderen. Voor veel van deze klanten geldt dat nu nog mogelijkheden zijn om passende maatregelen te nemen omdat veel aflossingsvrije hypotheken pas tussen 2035 en 2038 aflopen. De klant kan bijvoorbeeld tussentijds aflossen, oversluiten naar een aflossende hypotheek of op een andere wijze vermogen opbouwen zoals door sparen of beleggen. Er is ook een groep klanten bij wie het inzicht in de eigen financiële situatie nog niet voldoende is om in te schatten of zij betalingsproblemen zullen krijgen. Het is belangrijk dat ook deze klanten zich bewust worden van hun financiële situatie en financiële toekomst. Een financieel adviseur kan de klant voorlichten over wat het meest passend is bij de eigen financiële situatie."

Reactie toevoegen

 
Accent op mensen in beweging krijgen in campagne 'Word ook aflossingsblij'

Accent op mensen in beweging krijgen in campagne 'Word ook aflossingsblij'

De campagne ‘Word ook aflossingsblij’ krijgt vanaf 1 oktober een vervolg. Waar het vorig jaar vooral ging om bewustwording zal de campagne dit jaar het...

Seminar Adfiz: ‘Zo krijg je klanten met een aflossingsvrije hypotheek aan tafel’

Seminar Adfiz: ‘Zo krijg je klanten met een aflossingsvrije hypotheek aan tafel’

Adfiz organiseert 26 september het seminar '‘Zo krijg je klanten met een aflossingsvrije hypotheek aan tafel’. Dit samen met Guideology. Adfiz: "Guideology...

"Verleng looptijd alle aflossingsvrije hypotheken naar 75 jaar"

"Verleng looptijd alle aflossingsvrije hypotheken naar 75 jaar"

Vereniging Eigen Huis en De Hypotheekshop roepen geldverstrekkers op om de looptijd van alle aflossingsvrije hypotheken te verlengen van 30 naar 75 jaar, of om helemaal...

Verbond sluit zich aan bij campagne 'Word ook aflossingsblij'

Verbond sluit zich aan bij campagne 'Word ook aflossingsblij'

Het Verbond van Verzekeraars sluit zich aan bij het vervolg dit najaar van de NVB-campagne ‘Word ook aflossingsblij’. Om ervoor te zorgen dat klanten...

Dossier Aflossingvrij: het braafste jongetje van de klas

Dossier Aflossingvrij: het braafste jongetje van de klas

"Wees gerust; deze column gaat niet over mij! Ik ga je meenemen naar een situatie waarin men door het willen voldoen aan de regelgeving, exact het tegenovergestelde...

Welten en Nationale Hypotheekbond werken samen in dossier aflossingsvrij

Welten en Nationale Hypotheekbond werken samen in dossier aflossingsvrij

Welten en Nationale Hypotheekbond zijn een samenwerking aangegaan bij het dossier aflossingsvrije hypotheken. Welten, aldus CEO Chris Baelemans, "heeft een gerichte...

Paniek rond aflossingsvrij voorkomen

Paniek rond aflossingsvrij voorkomen

Voorkom paniek rond de aflossingsvrije hypotheek, schrijft De Hypotheekshop. De adviesketen: "Ten aanzien van de aflossingsvrije hypotheek hinkt de overheid merkbaar...

Scildon: tranen bij Aflossingsblij

Scildon: tranen bij Aflossingsblij

Theo Krins, manager vermogensadvies Scildon, zette tijdens het 2e Scildon Congres vraagtekens bij de actie 'Aflossingsblij'. Krins: ”Het is een prima zaak...

Gemiddelde aflossingsvrije hypotheek steeg in 2018 niet verder

Gemiddelde aflossingsvrije hypotheek steeg in 2018 niet verder

De gemiddelde hoogte van een aflossingsvrij leningdeel blijkt in 2018 niet verder te zijn gestegen, aldus De Hypotheekshop. "Zij is zelfs licht gedaald naar 121.000...

"Start nooit zomaar met aflossen"

"Start nooit zomaar met aflossen"

Start nooit zomaar met aflossen. Dat schrijft de NVHP in de digitale brochure 'Aflossingsvrije hypotheek' die zij heeft uitgegeven. De NVHP roept in de brochure...