Accent op mensen in beweging krijgen in campagne 'Word ook aflossingsblij'

Hoezo Aflossingsblij

De campagne ‘Word ook aflossingsblij’ krijgt vanaf 1 oktober een vervolg. Waar het vorig jaar vooral ging om bewustwording zal de campagne dit jaar het accent leggen op het echt in beweging krijgen van mensen.

Banken zijn "tevreden over de resultaten van het afgelopen jaar maar houden zorgen over de groep mensen die weet dat ze straks hun woonlasten mogelijk niet kunnen betalen, maar nog geen maatregelen treft. Veel klanten hebben nog tijd en ruimte om maatregelen te nemen. Hoe eerder ze ermee starten, hoe beter. Ook zijn er klanten die nog niet weten of ze straks hun hypotheeklasten nog kunnen betalen. En doordat ze dit niet weten, weten ze ook niet of ze iets moeten gaan doen. Deze klanten wordt aangeraden om met hun bank in gesprek te gaan, zodat ze weten waar ze aan toe zijn en mogelijke risico’s kunnen uitsluiten.

"In totaal zijn 350.000 klanten benaderd onder wie bijna alle 265.000 klanten die vorig jaar werden geïdentificeerd als klanten met een hoog risico. Omdat de focus in eerste instantie op klanten met een hoog risico ligt, is het lastig om op basis van de eerste resultaten conclusies te trekken voor alle klanten met een aflossingsvrije hypotheek. Doordat we uit de klantgesprekken een steeds beter inzicht krijgen in de problematiek krijgen, schatten we dat na een betaalbaarheidstoets nog enkele tienduizenden klanten zullen zijn die mogelijk in de toekomst tegen een probleem aanlopen."

Sinds banken twee jaar geleden zijn begonnen met het aandacht vragen voor de toekomstige betaalbaarheid van de aflossingsvrije hypotheek hebben ruim 310.000 klanten extra afgelost. Nog eens 30.000 klanten hebben de hypotheek (deels) omgezet in een hypotheekvorm met aflossing.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Door aflossen minder zorgen om aflossingsvrije hypotheek

Door aflossen minder zorgen om aflossingsvrije hypotheek

Huiseigenaren maken zich minder vaak zorgen over hun aflossingsvrije hypotheek, blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis. In 2018 maakte achttien procent zich...

Iedereen aflossingsblij?!

Iedereen aflossingsblij?!

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 5-2023) Volgens de AFM zijn er nu veel minder mensen met een aflossingsvrije hypotheek...

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

De AFM is tevreden met de inzet van de sector om klanten te wijzen op de risico's van een aflossingsvrije hypotheek. De afgelopen vijf jaar zijn namelijk 1,68 miljoen...

Hypotheekaanbieders benaderden 1,68 miljoen klanten over hun aflossingsvrije hypotheek

Hypotheekaanbieders benaderden 1,68 miljoen klanten over hun aflossingsvrije hypotheek

Hypotheekaanbieders hebben de afgelopen vijf jaar 1,68 miljoen klanten benaderd over mogelijke risico’s van hun aflossingsvrije hypotheek. In die periode is...

Aflossingsvrije hypotheek steeds populairder

Aflossingsvrije hypotheek steeds populairder

Het aantal jonge huizenkopers dat in 2021 een (deels) aflossingsvrije hypotheek heeft aangevraagd, is met ruim een kwart gestegen in vergelijking met het voorgaande...

Aflossingsvrije hypotheek steeds populairder onder starters

Aflossingsvrije hypotheek steeds populairder onder starters

Het aantal jonge huizenkopers dat in het eerste kwartaal van 2021 een (deels) aflossingsvrije hypotheek heeft afgesloten, is met veertien procent gestegen in vergelijking...

Meer starters kiezen voor aflossingsvrije hypotheek

Meer starters kiezen voor aflossingsvrije hypotheek

Independer signaleert dat in 2020 meer starters kozen voor een deel – zo’n 45 procent - aflossingsvrij bij het samenstellen van hun hypotheek dan in...

OvFD: AFM zaait onnodige paniek

OvFD: AFM zaait onnodige paniek

De Organisatie van Financiële Dienstverleners (OvFD) herkent zich niet in de berichtgeving van de AFM dat 78.000 huishoudens met een aflossingsvrije hypotheek...

"Rapport AFM over aflossingsvrije hypotheken benadrukt belang van segmentatie"

"Rapport AFM over aflossingsvrije hypotheken benadrukt belang van segmentatie"

"Dit AFM-onderzoek kan jou als adviseur helpen om je klanten te segmenteren, zodat je tijdig het gesprek kan aangaan met klanten die rond 2035 mogelijk een herfinancieringsprobleem...

AFM: "Ernstig herfinancieringsrisico bij 78.000 huishoudens met aflossingsvrije hypotheek"

AFM: "Ernstig herfinancieringsrisico bij 78.000 huishoudens met aflossingsvrije hypotheek"

Ongeveer 78.000 huishoudens lopen volgens AFM-onderzoek het risico dat ze hun aflossingsvrije hypotheek niet opnieuw kunnen financieren op het moment dat deze afloopt....