Iedereen aflossingsblij?!

Christel

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 5-2023) Volgens de AFM zijn er nu veel minder mensen met een aflossingsvrije hypotheek die een verhoogd risico lopen. Komt dat doordat partijen actie hebben ondernomen? Of speelt er iets anders?

Het begon dus met het bericht van de AFM. Waarop VVP Online een poll eruit gooide: ‘Al mijn klanten met een aflosvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico’s’. Tijdens audits die ik afneem bij hypotheekkantoren komt altijd ter sprake of zij bestaande klanten hebben benaderd voor de (extra) aflossing van aflosvrije hypotheken. Dat blijkt bij de kantoren die ik bezoek tot nu toe altijd het geval. Of in ieder geval het gewenste antwoord. De uitslag van de VVP-poll dat ‘slechts’ 48 procent dat daadwerkelijk heeft gedaan verraste mij. In 2018 schreef ik een column over de nieuwe ontwoekertaak van de adviseur. Want ineens was er grote aandacht voor het risico van de aflosvrije hypotheek. Er volgde een campagne: iedereen aflossingsblij. Geldverstrekkers en adviseurs werden gemobiliseerd om actie te ondernemen. Er was ongetwijfeld een groep mensen voor wie die bewustwording nodig was. Maar er was ook een groep voor wie (extra) aflossen, gelet op hun persoonlijke omstandigheden, helemaal niet nodig is. Het hangt allemaal af van het gegeven advies.

Houd contact

Volgens de AFM zijn er nu dus veel minder mensen met een aflossingsvrije hypotheek die een verhoogd risico lopen. Komt dat doordat partijen actie hebben ondernomen?

‘Een aflosvrije hypotheek is niet per definitie slecht’

Door de lage rente zijn de afgelopen tijd veel hypotheken overgesloten. Daarnaast is de waarde van de huizen enorm gestegen. Dan is het niet zo gek het risico van een (deels) aflosvrije hy potheek minder groot is. Inmiddels stijgt de rente weer. En hoelang blijven de huizenprijzen op dit niveau? Niemand kan dat voorspellen. Was het echt nodig om zoveel aandacht aan te besteden aan de aflosvrije hypotheek? In het kader van bewustwording van de klant denk ik van wel. Maar uiteindelijk heeft het allemaal te maken met de economie, de markt, de persoonlijke, financiële situatie en de wensen en doelstellin gen van de klant op het moment van het advies. En dat verandert in een paar jaar tijd. Het toont des te meer aan dat contact onderhouden met de klant belangrijk is. Vraag eens in de twee of drie jaar aan de klant hoe het ermee staat. Bespreek wat er is veranderd in de markt en bij de klant zelf. Past het afgesloten product daar nog wel bij, of is een aanpassing gewenst? Een aflos - vrije hypotheek is niet per definitie slecht. Het moet passen bij het klantprofiel en geen risico (gaan) vormen. Het ene moment past een fi nancieel product prima bij de klant, maar na verandering van omstandigheden niet meer. Het is niet nodig om daar paniek over te zaaien, maar besteed er wel aandacht aan. Ben de stabiele factor waar de klant op kan rekenen en zorg voor je klant. Dan komt het uiteindelijk altijd goed.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Help, ik moet POGGEN

Help, ik moet POGGEN

(Wilfred Schep, SVC Compliance, in VVP 6-2023) POG-werkzaamheden worden vaak vooruitgeschoven en tegen het einde van het verstrijken van de deadline wordt er hard...

Door aflossen minder zorgen om aflossingsvrije hypotheek

Door aflossen minder zorgen om aflossingsvrije hypotheek

Huiseigenaren maken zich minder vaak zorgen over hun aflossingsvrije hypotheek, blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis. In 2018 maakte achttien procent zich...

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

De AFM is tevreden met de inzet van de sector om klanten te wijzen op de risico's van een aflossingsvrije hypotheek. De afgelopen vijf jaar zijn namelijk 1,68 miljoen...

Hypotheekaanbieders benaderden 1,68 miljoen klanten over hun aflossingsvrije hypotheek

Hypotheekaanbieders benaderden 1,68 miljoen klanten over hun aflossingsvrije hypotheek

Hypotheekaanbieders hebben de afgelopen vijf jaar 1,68 miljoen klanten benaderd over mogelijke risico’s van hun aflossingsvrije hypotheek. In die periode is...

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

Verzwaarde stelplicht financieel dienstverleners

(Christel van Bommel-Versluijs in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Klanten hebben in 2001 een hypotheek afgesloten. Nu blijkt dat de bijbehorende levensverzekering...

Wat kunnen we leren van de AFM-boete voor Promovendum?

Wat kunnen we leren van de AFM-boete voor Promovendum?

(Door Paul Schuiling, consultant bij Charco & Dique) Verzekeringsvoorwaarden stiekem aanpassen, een forse verhoging van de verzekeringspremie bewust vaag communiceren...

Verbetering of tijdverspilling?

Verbetering of tijdverspilling?

(Christel van Bommel- Versluijs in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Wat 2023 ons gaat brengen? Dat is altijd afwachten, maar er zijn plannen genoeg. Om er een...

Klantbelang centraal

Klantbelang centraal

(Christel van Bommel-Versluijs, Compliance Adviseur, in VVP 5) Het zou toch volkomen logisch moeten zijn dat je het belang van de klant centraal zet in de bedrijfsvoering?...

Whitepaper ‘Compliance, een vak in beweging’

Whitepaper ‘Compliance, een vak in beweging’

NIBE-SVV heeft de whitepaper ‘Compliance, een vak in beweging’’ samengesteld. Hierin worden de  nieuwste inzichten over het compliancevak...

Grenzen opzoeken

Grenzen opzoeken

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 3-2022) Onlangs in het nieuws: vakantiegangers 30 meter in ravijn gestort bij het nemen...