Hypotheekaanbieders benaderden 1,68 miljoen klanten over hun aflossingsvrije hypotheek
Hypotheekaanbieders hebben de afgelopen vijf jaar 1,68 miljoen klanten benaderd over mogelijke risico’s van hun aflossingsvrije hypotheek. In die periode is het aantal klanten dat een verhoogd risico loopt flink teruggelopen, met 63 procent.Dat stelt de AFM.
Bij 370.000 klanten is getoetst of zij de aflossingsvrije hypotheek in de toekomst ook nog kunnen betalen. Klanten hebben inzicht gekregen in de risico’s van de aflossingsvrije hypotheek in hun specifieke situatie. Bijvoorbeeld door het invullen van speciaal ontwikkelde financiële toetsen in de online omgeving of door een gesprek met hun aanbieder of adviseur. Er zijn ongeveer 744.000 klanten die acties hebben ondernomen om hun financiële situatie te verbeteren. Bijvoorbeeld met een incidentele of periodieke aflossing van hun hypotheek, omzetting naar een deels aflossende vorm of extra sparen
De AFM: "Wij waarderen de jarenlange inspanningen van hypotheekaanbieders en de behaalde resultaten. Dit hebben wij vorige maand ook besproken tijdens een rondetafelbijeenkomst met vertegenwoordigers uit de sector. Tijdens de bijeenkomst is de aanpak van de afgelopen jaren geëvalueerd. In een rapport heeft de AFM de verkregen inzichten uit de evaluatie gekoppeld aan de principes voor het gebruik van consumentengedragsinzichten.
"Wij verwachten van aanbieders dat zij doorlopend aandacht blijven houden voor potentieel financieel kwetsbare klanten met een (deels) aflossingsvrije hypotheek. Zeker wanneer de marktomstandigheden daar aanleiding toe geven."
Voor (potentieel) financieel kwetsbare hebben aanbieders een aanpak op maat ontwikkeld. Hierin zetten zij verschillende instrumenten in uit het preventief beheer, waarmee klanten in staat worden gesteld om bewuste keuzes te maken en tijdig actie te ondernemen
Reactie toevoegen
Meer over
AFM: inzetten op weerbare financiële sector
"De veranderende dynamiek tussen Europa en de Verenigde Staten raakt ook de financiële sector in Nederland. De huidige geopolitieke ontwikkelingen vragen actie...
Verbond: uitkomsten AFM-onderzoek margepersonalisatie nader duiden
“Verzekeraars vinden het belangrijk dat nieuwe en bestaande klanten zoveel mogelijk op dezelfde wijze behandeld worden en verschillen in premie uitlegbaar...
AFM in geweer tegen hogere premies zonder reden voor loyale klanten
Bijna de helft van de achttien onderzochte schadeverzekeraars heeft bij minimaal één productgroep Auto, Inboedel en/of Aansprakelijkheid hogere winstmarges...

AFM in 2024: 258 nieuwe vergunningen
In 2024 verleende de AFM 258 nieuwe vergunningen aan financieel dienstverleners, aldus het dinsdag verschenen jaarverslag. 474 financieel dienstverleners vroegen...

AFM start verkenning naar dienstverlening binnen ‘het nationaal regime
De AFM doet dit voorjaar een verkennend onderzoek bij financieel dienstverleners en beleggingsondernemingen die diensten verlenen binnen ‘het nationaal regime’....
EDI-wallet: kansen maar ook risico's
De AFM verwacht dat de Europese Digitale Identiteit (EDI) wallet grote impact kan hebben op de financiële sector. De EDI-wallet is een mobiele app waarin digitale...

Bedrijven die groepsverzekeringen aanbieden: tijdig vergunning aanvragen
De AFM herhaalt dat bedrijven die naast hun hoofdactiviteit aan hun klanten ‘groepsverzekeringen’ aanbieden vanaf 1 oktober mogelijk een vergunning...
Woningeigenaren vaak onbekend met zelf betalen van funderingsschade
Woningeigenaren verwachten vaak dat de herstelkosten bij funderingsproblemen (deels) worden betaald door hun verzekeraar of de overheid. Dat blijkt uit de Consumentenmonitor...

Deelnemer als startpunt bij het inrichten van de keuzebegeleiding
De AFM heeftt het rapport ‘Keuzebegeleiding begint bij de deelnemer’gepubliceerd. De toezichthouder: "Het rapport helpt pensioenuitvoerders met...
Marktmonitor 2025 van start voor ruim 6.100 adviseurs en bemiddelaars
Op 17 februari start het invullen van de Marktmonitor adviseurs & bemiddelaars (MMAB). De totale groep van ruim 6.100 adviseurs en bemiddelaars die de digitale...