Consument niet geïnteresseerd in provisietransparantie

Stelling Yes No

'Klant vraagt nooit hoeveel ik aan schadeverzekering verdien', zo luidde de stelling op VVP-online. Maar liefst 87 procent van de 366 respondenten was het hier mee eens. 'Slechts' 46 mensen waren het oneens met deze stelling.

De stelling was ingegeven door het pleidooi van de AFM voor actieve provisietransparantie, een visie die ook door het Verbond van Verzekeraars wordt onderschreven en die bij de intermediaire belangenorganisaties volstrekt in het verkeerde keelgat schoot. "Iets wat al recht is hoeft niet recht gemaakt te worden", was het idee.

De stelling van deze week luidt: 'Uiteindelijke doel van het pleidooi van AFM en verzekeraars voor actieve provisietransparantie is de totale afschaffing van provisie'.

Doet u weer mee? De redactie van VVP is zeer benieuwd naar de uitkomsten....

In april van dit jaar maakte VVP overigens al bekend dat verzekeraars n een Position Paper zouden gaan pleiten voor actieve transparantie van schadeprovisie. De tekst in VVP 3 luidde:

In aanloop naar de evaluatie van het provisieverbod verschijnt binnenkort een Position Paper van het Verbond. Het zou mij niet verbazen als de verzekeraars pleiten voor actieve transparantie van schadeprovisie. Dat wil zeggen dat provisie op schadeverzekeringen blijft gehandhaafd, maar dat de adviseur de klant voorafgaand aan het sluiten van een polis actief moeten informeren over de provisie die hij ontvangt voor het afsluiten van de polis.

Voor adviseurs is dit – gedeeltelijk – goed nieuws. Voor veel adviseurs is bemiddeling en advisering in simple risks nog altijd de kurk waar hun advieskantoor op drijft. Dat verzekeraars hier niet aan willen tornen is voor deze kantoren een steun in de rug. Nog niet zo heel lang geleden was het sentiment anders en werd concreet rekening gehouden met een totaal provisieverbod. Niet alleen omdat het provisiesysteem niet meer zou passen in het huidige tijdsgewricht waarbij er geen sturingsmogelijkheden meer mogen zijn tussen aanbieders en intermediair en omdat de politiek bij herhaling aangaf het helemaal met de bedrijfstak te hebben gehad. De politiek ziet nu in dat de financiële sector zucht onder de wet- en regeldruk en verzekeraars begrijpen ook wel dat rust in de tent wenselijk is.

Is het dan ook goed? Dat valt te bezien. Groot issue is en blijft het level playing field. Als je overtuigd bent van de noodzaak van actieve provisietransparantie bij schadeverzekeringen, zou je er ook voor moeten zorgen dat alle partijen in de financiële sector die producten en diensten aanbieden transparant zijn over hun inkomsten. Anders is het voor de klant onbegrijpelijk en kan hij weer op het verkeerde been worden gezet. Voorbeeld. Gemiddeld ‘verdient’ de adviseur zo’n 20 euro op 100 euro schadepremie. Dat is geen winst maar omzet en de gemiddelde klant zal dit niet direct begrijpen. De klant denkt dat hij voor bemiddeling 20 euro betaalt, terwijl dit bij een direct writer of een Independer ‘gratis’ is. Hiermee zet je het eenvoudige schadekantoor op fikse achterstand. Je zult al je klanten ervan moeten overtuigen dat Independer of Centraal Beheer ook aan het sluiten van een polis ‘verdient’. En bij dit soort polissen heb je daar als adviseur meestal geen tijd voor.

Adviseurs kunnen ervan uitgaan dat actieve transparantie van schadeprovisie er gaat komen. Goed nieuws of slecht nieuws, het maakt in ieder geval duidelijk dat adviseurs die hun verdiensten vooral uit de particuliere schademarkt halen flink aan de bak moeten. Je moet proactiever van je laten horen wat je voor de klant kunt betekenen en duidelijk maken waarom je klanten bij je moeten blijven en wat ze ervoor terugkrijgen (noem drie concrete punten die je als adviseur vóór hebt op Independer, Rabobank of Centraal Beheer). Be good is niet meer genoeg. Je moet het ook kunnen laten zien.

Ook van groot belang: sluit je aan bij een belangenorganisatie. Juist in dit soort dossiers, die het intermediair in het hart raken, blijkt het ongelooflijk belangrijk om met één mond te kunnen spreken. Gewoon… Doen!

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Verdieping

Verdieping

VVP staat voor Verhelderend, Verdiepend en Praktisch. Onder 'Verdieping' vindt u wisselende recente of relevante kennisartikelen van de redactie, externe deskundigen...

In de brand, uit de brand!

In de brand, uit de brand!

VVP-redacteur Toon Berendsen maakte het zelf mee: brand! Samen met July Schrama van Achmea kijkt hij terug op de afhandeling van de schade. Een praktijkverhaal...

VVP 4: adviseur, verzilver je pole position bij de klant!

VVP 4: adviseur, verzilver je pole position bij de klant!

Consumenten verstaan iets anders onder klantgerichtheid dan adviseurs. Om hun pole position te behouden dienen adviseurs minder in productoplossingen te gaan denken...

Klantgerichtheid kan nóg beter

Klantgerichtheid kan nóg beter

Klantgerichtheid wordt meer en meer het onderscheidend vermogen van financieel adviseurs. Dat werd duidelijk op de vijfde VVP Dag van het Topadvies. Ook duidelijk...

Volgende nieuwsbrief dinsdag 11 juni

Volgende nieuwsbrief dinsdag 11 juni

De volgende nieuwsbrief van VVP verschijnt aanstaande dinsdag 11 juni. Dan organiseert VVP onder de titel 'How to be Wow' de vijfde Dag van het Topadvies. Thema...

Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

De vijfde Dag van het Topadvies van VVP staat volledig in het teken van het verzilveren van klantgerichtheid. Onder de titel 'How to be wow' organiseert VVP deze...

VVP 2:  kijken in overnamekeuken Sucsez Groep

VVP 2: kijken in overnamekeuken Sucsez Groep

Sucsez Groep gunt de lezers in de nieuwe VVP (nummer 2, 19 maart) een exclusief kijkje in haar overnamekeuken. De groep is snel gegroeid, maar hoe komen deze overnames...

Omdat u het waard bent

Omdat u het waard bent

De maatschappelijke betekenis van de onafhankelijke adviseur is enorm en toch is het imago nog altijd niet heel erg goed. Het intermediair is anno 2019 echter een...

VVP zelfstandig verder: hét platform voor de financieel adviseur

VVP zelfstandig verder: hét platform voor de financieel adviseur

De betrokkenheid van de sector bij de vakpers is groot. Dat bleek maar weer eens bij de officiële hergeboorte van uw vakblad, na de overname door hoofdredacteur...

VVP ondernemerspanel: vraagbaak voor adviseurs

VVP ondernemerspanel: vraagbaak voor adviseurs

Stel als financieel adviseur vragen aan het VVP Ondernemerspanel! Het panel bestaat uit zes topondernemers die gespecialiseerd zijn in HR en personeelsbeleid, financieel...