"consumentenbond toont zich slecht verliezer"

"De Consumentenbond toont zich een slecht verliezer. Daar schiet niemand wat mee op. Consumenten niet, uw organisatie niet en ook de assurantiebranche niet", aldus adviseur Chris de Bruin in een open brief aan Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.

De Bruin doelt op de berichtgeving van de Consumentenbond over het MultiSafe-arrest dat de Consumenten op alle onderdelen heeft verloren. De Bruin, die meer dan twintig jaar een assurantiekantoor drijft, schrijft er slecht tegen te kunnen als de toch al matige verstandhouding tussen veel
consumenten en de assurantiewereld onnodig verder onder druk gezet wordt. De Bruin gaat in op een aantal punten. "Op de eerste plaats schrijft u dat het vonnis voor bestaande klanten van assurantiebemiddelaars 'veel onduidelijkheid' betekent. Dit is feitelijk onjuist. Het vonnis zelf is duidelijk en de gevolgen ervan evenzeer. Heel simpel: het staat assurantieadviseurs vrij hun beloningssystematiek en/of -hoogte aan te passen. Daar is helemaal niets onduidelijks aan. Sterker nog: daar waar de beloning in het 'provisietijdperk' voor de consument volstrekt onduidelijk was, is hij dat in een systeem van rechtstreekse facturering aan de klant (al dan niet in combinatie met provisie) niet meer. Dat lijkt mij duidelijkheid in optima forma en dat was ook precies de bedoeling van de wetgever. Het kunnen aanpassen van beloningssystematiek of -hoogte is in vrijwel alle geledingen van de commerciële samenleving al jaren gebruikelijk, de assurantiebranche vormde voorheen een uitzondering. Dat kunnen aanpassen is heel
logisch: afgezien van wettelijke maatregelen is het nu eenmaal zo dat wanneer de tijden veranderen, men de bakens moet verzetten. Dat is niet alleen niet onduidelijk, het is ook een bedrijfseconomische realiteit."

De Bruin dient de Consumentenbond ook op drie andere punten van repliek en besluit met de woorden: "Uw vereniging heeft een rechtszaak verloren en wel op alle punten die zij heeft aangevoerd! Dan past het niet dat slechts te pareren met het wegzetten van assurantieadviseurs als onverbeterlijke

zakkenvullers." Klik HIER en lees de hele brief.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Gerard @ M. Vermeulen - 1 juni 2012

Je hebt et veel verstand van, misschien is Adfiz wel op zoek naar jou als nieuwe voorzitter...beste stuurlui staan aan wal.

M. Vermeulen - 1 juni 2012

Zeer goede brief van mr De Bruin! Je zou dit eigenlijk verwachten van een club als Adfiz, maar die hebben het te druk met.....tja, met wat eigenlijk?

Robert - 1 juni 2012

@M.Vermeulen: sjee wat flauw zeg. Onder welke steen lig jij je roes uit te slapen? Verdiep ie eens ergens in voor je wat roept. Adviseer je ook zo??

M. Vermeulen - 1 juni 2012

@Robert, Ik begrijp je reactie niet. Je kunt het niet met mij eens zijn, maar om daar nu zulke conclusies aan te verbinden komt mij vreemd over. Ik zal het toelichten. Het initiatief van mr De Bruin is te waarderen, en natuurlijk ook de inzet van Multisafe. Ongetwijfeld zijn er meerdere van dit soort initiatieven. Maar of dit echt veel in de beeldvorming gaat veranderen weet ik niet. Van een belangenbehartiger zoals Adfiz verwacht ik echter meer. Ik zie hun voorzitter Hermans met enige regelmaat in het nieuws, maar nooit in de hoedanigheid als voorzitter van Adfiz. Maar ja, hij heeft ook wel erg veel (neven)functies. De branche wordt links en rechts aangevallen. AFM, consumentenorganisaties, politiek, van binnenuit door het Verbond en noem maar op. Hiertegen moet op een krachtige manier gereageerd worden. Dus moet Adfiz nu eindelijk de "joker" inzetten, en Hermans laten optreden bij Nieuwsuur, Knevel & Van den Brink en dat soort programma's.

Nabeschouwing zorgplicht financieel adviseur bij gedaalde ORV-premies

Nabeschouwing zorgplicht financieel adviseur bij gedaalde ORV-premies

Door adviseur Chris de Bruin van Bureau mr. de Bruin uit Amerongen Op 2 september 2019 deed de Geschillencommissie van het Kifid een uitspraak (nr. GC2019-623)...

Consumentenbond wil garanties voor luchtvaartvouchers

Consumentenbond wil garanties voor luchtvaartvouchers

Consumenten die in de coronacrisis een voucher van hun luchtvaartmaatschappij krijgen, mogen niet met lege handen komen te staan als die maatschappij failliet gaat....

Meerderjarigheid en de zorgplicht van de adviseur (blog)

Meerderjarigheid en de zorgplicht van de adviseur (blog)

(door Chris de Bruin, Bureau mr. de Bruin) Een belangrijke uitspraak voor de praktijk met drie kernpunten: Kifid-uitspraak GC 2020-251, gepubliceerd op 27 maart....

Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep in verloren Waerdye-zaak

Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep in verloren Waerdye-zaak

De Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep, nadat zij een collectieve rechtszaak over de Waerdeye-polis - volgens de bond een woekerpolis - tegen ASR heeft...

Déjà vu (blog)

Déjà vu (blog)

(door Chris de Bruin, Bureau mr. de Bruin) Het voordeel van al iets langer meelopen, is dat je daadwerkelijk meemaakt dat de geschiedenis zich herhaalt. Dat is niet...

Consumentenbond: "DELA-garanties in Yarden-zaak voor ons niet voldoende"

Consumentenbond: "DELA-garanties in Yarden-zaak voor ons niet voldoende"

De Consumentenbond heeft Yarden in een brief gesommeerd de versobering van het natura-uitvaartpakket terug te draaien. Volgens de Consumentenbond is die maatregel...

Veel onveilige producten bij webwinkels buiten EU

Veel onveilige producten bij webwinkels buiten EU

Online shoppen bij webwinkels buiten Europa levert onverantwoorde risico’s op. Dat blijkt uit een steekproef, die de Consumentenbond samen met vijf Europese...

"Informatievoorziening rondom premieverhogingen moet beter"

"Informatievoorziening rondom premieverhogingen moet beter"

Voor een premiewijziging moet de verzekeraar een geldige reden hebben en daarover heldere informatie aan de klant geven. Dat gebeurt vaak niet, stelt de Consumentbond...

Consumentenbond lanceert Privacymeter

Consumentenbond lanceert Privacymeter

De Consumentenbond lanceert een Privacymeter voor online diensten. "Hiermee kunnen consumenten in één oogopslag zien of een aanbieder zich aan de privacyregels...

Verzekering via reisorganisatie vaak ongunstig

Verzekering via reisorganisatie vaak ongunstig

De Consumentenbond adviseert reizigers niet klakkeloos de reis- en annuleringsverzekering aan te vinken die luchtvaartmaatschappijen of reisbureaus aanbieden. De...