"consumentenbond toont zich slecht verliezer"

"De Consumentenbond toont zich een slecht verliezer. Daar schiet niemand wat mee op. Consumenten niet, uw organisatie niet en ook de assurantiebranche niet", aldus adviseur Chris de Bruin in een open brief aan Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.

De Bruin doelt op de berichtgeving van de Consumentenbond over het MultiSafe-arrest dat de Consumenten op alle onderdelen heeft verloren. De Bruin, die meer dan twintig jaar een assurantiekantoor drijft, schrijft er slecht tegen te kunnen als de toch al matige verstandhouding tussen veel
consumenten en de assurantiewereld onnodig verder onder druk gezet wordt. De Bruin gaat in op een aantal punten. "Op de eerste plaats schrijft u dat het vonnis voor bestaande klanten van assurantiebemiddelaars 'veel onduidelijkheid' betekent. Dit is feitelijk onjuist. Het vonnis zelf is duidelijk en de gevolgen ervan evenzeer. Heel simpel: het staat assurantieadviseurs vrij hun beloningssystematiek en/of -hoogte aan te passen. Daar is helemaal niets onduidelijks aan. Sterker nog: daar waar de beloning in het 'provisietijdperk' voor de consument volstrekt onduidelijk was, is hij dat in een systeem van rechtstreekse facturering aan de klant (al dan niet in combinatie met provisie) niet meer. Dat lijkt mij duidelijkheid in optima forma en dat was ook precies de bedoeling van de wetgever. Het kunnen aanpassen van beloningssystematiek of -hoogte is in vrijwel alle geledingen van de commerciële samenleving al jaren gebruikelijk, de assurantiebranche vormde voorheen een uitzondering. Dat kunnen aanpassen is heel
logisch: afgezien van wettelijke maatregelen is het nu eenmaal zo dat wanneer de tijden veranderen, men de bakens moet verzetten. Dat is niet alleen niet onduidelijk, het is ook een bedrijfseconomische realiteit."

De Bruin dient de Consumentenbond ook op drie andere punten van repliek en besluit met de woorden: "Uw vereniging heeft een rechtszaak verloren en wel op alle punten die zij heeft aangevoerd! Dan past het niet dat slechts te pareren met het wegzetten van assurantieadviseurs als onverbeterlijke

zakkenvullers." Klik HIER en lees de hele brief.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Gerard @ M. Vermeulen - 1 juni 2012

Je hebt et veel verstand van, misschien is Adfiz wel op zoek naar jou als nieuwe voorzitter...beste stuurlui staan aan wal.

M. Vermeulen - 1 juni 2012

Zeer goede brief van mr De Bruin! Je zou dit eigenlijk verwachten van een club als Adfiz, maar die hebben het te druk met.....tja, met wat eigenlijk?

Robert - 1 juni 2012

@M.Vermeulen: sjee wat flauw zeg. Onder welke steen lig jij je roes uit te slapen? Verdiep ie eens ergens in voor je wat roept. Adviseer je ook zo??

M. Vermeulen - 1 juni 2012

@Robert, Ik begrijp je reactie niet. Je kunt het niet met mij eens zijn, maar om daar nu zulke conclusies aan te verbinden komt mij vreemd over. Ik zal het toelichten. Het initiatief van mr De Bruin is te waarderen, en natuurlijk ook de inzet van Multisafe. Ongetwijfeld zijn er meerdere van dit soort initiatieven. Maar of dit echt veel in de beeldvorming gaat veranderen weet ik niet. Van een belangenbehartiger zoals Adfiz verwacht ik echter meer. Ik zie hun voorzitter Hermans met enige regelmaat in het nieuws, maar nooit in de hoedanigheid als voorzitter van Adfiz. Maar ja, hij heeft ook wel erg veel (neven)functies. De branche wordt links en rechts aangevallen. AFM, consumentenorganisaties, politiek, van binnenuit door het Verbond en noem maar op. Hiertegen moet op een krachtige manier gereageerd worden. Dus moet Adfiz nu eindelijk de "joker" inzetten, en Hermans laten optreden bij Nieuwsuur, Knevel & Van den Brink en dat soort programma's.

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Verschillende reisaanbieders adviseren reisverzekeringen die reizen naar oranje gebieden niet dekken. Dat stelt de Consumentenbond. De bond: “Zo blijkt...

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

De tarieven die notarissen hanteren voor het opstellen van een overeenkomst voor schenken op papier lopen flink uiteen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond....

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

De Consumentenbond en ABN Amro zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor klanten van de bank die in het verleden te veel rente betaalden over hun...

AFM trekt waarschuwingsbrief aan Chris de Bruin in

AFM trekt waarschuwingsbrief aan Chris de Bruin in

De AFM heeft de waarschuwingsbrief ingetrokken die zij eind vorig jaar stuurde aan Chris de Bruin. De financieel adviseur uit Amerongen heeft met succes een klacht...

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten met een woekerpolis van Allianz die zich hebben aangesloten bij de claimactie van de Consumentenbond, zijn uitbetaald. Meer dan 99 procent van de...

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Het Verbond van Verzekeraars bestrijdt de conclusie van de Consumentenbond dat de autoverzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond: "Volgens de Consumentenbond...

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

De Consumentenbond pleit voor de oprichting van een Pensioenautoriteit waar consumenten terechtkunnen met al hun vragen en klachten over hun pensioen. Sandra Molenaar,...

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

De Consumentenbond is teleurgesteld en maakt zich zorgen over een glijdende schaal nu ABN Amro bij haar plan blijft om per 1 juli kosten in rekening te brengen voor...

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekering...