"consumentenbond toont zich slecht verliezer"

"De Consumentenbond toont zich een slecht verliezer. Daar schiet niemand wat mee op. Consumenten niet, uw organisatie niet en ook de assurantiebranche niet", aldus adviseur Chris de Bruin in een open brief aan Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.

De Bruin doelt op de berichtgeving van de Consumentenbond over het MultiSafe-arrest dat de Consumenten op alle onderdelen heeft verloren. De Bruin, die meer dan twintig jaar een assurantiekantoor drijft, schrijft er slecht tegen te kunnen als de toch al matige verstandhouding tussen veel
consumenten en de assurantiewereld onnodig verder onder druk gezet wordt. De Bruin gaat in op een aantal punten. "Op de eerste plaats schrijft u dat het vonnis voor bestaande klanten van assurantiebemiddelaars 'veel onduidelijkheid' betekent. Dit is feitelijk onjuist. Het vonnis zelf is duidelijk en de gevolgen ervan evenzeer. Heel simpel: het staat assurantieadviseurs vrij hun beloningssystematiek en/of -hoogte aan te passen. Daar is helemaal niets onduidelijks aan. Sterker nog: daar waar de beloning in het 'provisietijdperk' voor de consument volstrekt onduidelijk was, is hij dat in een systeem van rechtstreekse facturering aan de klant (al dan niet in combinatie met provisie) niet meer. Dat lijkt mij duidelijkheid in optima forma en dat was ook precies de bedoeling van de wetgever. Het kunnen aanpassen van beloningssystematiek of -hoogte is in vrijwel alle geledingen van de commerciële samenleving al jaren gebruikelijk, de assurantiebranche vormde voorheen een uitzondering. Dat kunnen aanpassen is heel
logisch: afgezien van wettelijke maatregelen is het nu eenmaal zo dat wanneer de tijden veranderen, men de bakens moet verzetten. Dat is niet alleen niet onduidelijk, het is ook een bedrijfseconomische realiteit."

De Bruin dient de Consumentenbond ook op drie andere punten van repliek en besluit met de woorden: "Uw vereniging heeft een rechtszaak verloren en wel op alle punten die zij heeft aangevoerd! Dan past het niet dat slechts te pareren met het wegzetten van assurantieadviseurs als onverbeterlijke

zakkenvullers." Klik HIER en lees de hele brief.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Gerard @ M. Vermeulen - 1 juni 2012

Je hebt et veel verstand van, misschien is Adfiz wel op zoek naar jou als nieuwe voorzitter...beste stuurlui staan aan wal.

M. Vermeulen - 1 juni 2012

Zeer goede brief van mr De Bruin! Je zou dit eigenlijk verwachten van een club als Adfiz, maar die hebben het te druk met.....tja, met wat eigenlijk?

Robert - 1 juni 2012

@M.Vermeulen: sjee wat flauw zeg. Onder welke steen lig jij je roes uit te slapen? Verdiep ie eens ergens in voor je wat roept. Adviseer je ook zo??

M. Vermeulen - 1 juni 2012

@Robert, Ik begrijp je reactie niet. Je kunt het niet met mij eens zijn, maar om daar nu zulke conclusies aan te verbinden komt mij vreemd over. Ik zal het toelichten. Het initiatief van mr De Bruin is te waarderen, en natuurlijk ook de inzet van Multisafe. Ongetwijfeld zijn er meerdere van dit soort initiatieven. Maar of dit echt veel in de beeldvorming gaat veranderen weet ik niet. Van een belangenbehartiger zoals Adfiz verwacht ik echter meer. Ik zie hun voorzitter Hermans met enige regelmaat in het nieuws, maar nooit in de hoedanigheid als voorzitter van Adfiz. Maar ja, hij heeft ook wel erg veel (neven)functies. De branche wordt links en rechts aangevallen. AFM, consumentenorganisaties, politiek, van binnenuit door het Verbond en noem maar op. Hiertegen moet op een krachtige manier gereageerd worden. Dus moet Adfiz nu eindelijk de "joker" inzetten, en Hermans laten optreden bij Nieuwsuur, Knevel & Van den Brink en dat soort programma's.

“Geef klant inzicht in data die premie bepalen”

“Geef klant inzicht in data die premie bepalen”

De Consumentenbond roept verzekeraars op klanten inzage te geven in de data die ze gebruiken bij hun premiebepaling. De bond in de dinsdag verschenen Consumentengids:...

Consumentenbond lanceert Zorgeloos Duurzaam Wonen Huisscan

Consumentenbond lanceert Zorgeloos Duurzaam Wonen Huisscan

De Consumentenbond heeft de Zorgeloos Duurzaam Wonen Huisscan gelanceerd. Met de scan regelt de consument op één plek advies, offertes en installatie....

Consumentenbond: grote verschillen tussen inzittendenpolissen

Consumentenbond: grote verschillen tussen inzittendenpolissen

Meerdere aanbieders van een schadeverzekering inzittenden (SVI) dekken een whiplash en psychische klachten niet zonder bewijs of doktersverklaring. Ook zijn huisdieren...

Consumentenbond pleit voor transparantie kapitaalverzekeringen

Consumentenbond pleit voor transparantie kapitaalverzekeringen

Sandra Molenaar, algemeen directeur van de Consumentenbond, zal op 27 januari in de Tweede Kamer pleiten voor meer transparantie bij kapitaalverzekeringen. Zij leidt...

ING sluit akkoord met Consumentenbond over compensatie te hoge rentes

ING sluit akkoord met Consumentenbond over compensatie te hoge rentes

Klanten van ING die in het verleden te veel rente betaalden over hun consumptief krediet, krijgen het te veel betaalde geld terug. De Consumentenbond en ING zijn...

Verbond: schadevrije jaren autoverzekering worden overdraagbaar

Verbond: schadevrije jaren autoverzekering worden overdraagbaar

Schadevrije jaren kunnen per 1 januari na overlijden worden overgedragen aan de achtergebleven partner en verdeeld worden onder ex-partners na een scheiding. Ook...

Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz gaat het gesprek aan met de Consumentenbond, die stelt dat serviceabonnementen van hypotheekadviseurs vaak gebakken lucht zijn. Adfiz: "De Consumentenbond...

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat een artikel met als titel Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen die bij...

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat op pagina 51 t/m 53 een artikel genaamd: Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen...

"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

De serviceabonnementen die veel hypotheekadviseurs bij het afsluiten van een hypotheek verkopen, stellen niets voor. Dat stellen de Consumentenbond en Ikbenfrits...