“Geef klant inzicht in data die premie bepalen”

Mini TB 2021

De Consumentenbond roept verzekeraars op klanten inzage te geven in de data die ze gebruiken bij hun premiebepaling. De bond in de dinsdag verschenen Consumentengids: “Twee identiek ogende huizen naast elkaar en toch een andere inboedelpremie. Of in één straat verschillende premies voor auto’s die op dezelfde plek geparkeerd worden. Je weet niet altijd hoe verzekeraars dat verschil in risico’s en premies achter de schermen bepalen. Terwijl ze allerlei gegevens over je verzamelen en bijhouden. Ze moeten hier open over zijn. En kunnen uitleggen waarom een premie hoger is of een polis wordt geweigerd. Mogelijk zijn de gegevens onjuist. Je kunt ze dan laten corrigeren.

“Verzekeraars zijn vrij in het bepalen van premies en het accepteren van verzekerden.
Maar je hebt als verzekerde wel het recht om te weten welke gegevens van je gebruikt worden én waar die vandaan komen. Verzekeraars moeten hun premies en de logica erachter kunnen uitleggen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Eén op tien Nederlanders sluit autoverzekering af via vergelijkingssite

Eén op tien Nederlanders sluit autoverzekering af via vergelijkingssite

Bijna één op de tien automobilisten gebruikt een vergelijkingssite om een autoverzekering af te sluiten. Vooral jongeren (25 procent) maken hier gebruik...

Minister bemoeit zich niet met hogere premies voor loyale klanten

Minister bemoeit zich niet met hogere premies voor loyale klanten

Minister Heinen van Financiën wil zich niet bemoeien met de AFM-oproep 'Geef loyale klanten een eerlijke premie'. De minister in antwoord op Kamervragen: "Ik...

Consumentenbond wil verbod op koppelverkoop zorgverzekeringen

Consumentenbond wil verbod op koppelverkoop zorgverzekeringen

Zeker acht zorgverzekeraars koppelen sommige basisverzekeringen aan bepaalde aanvullende verzekeringen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Consumenten...

Conversie protocol Volmacht bij overvoer volmachtportefeuilles

Conversie protocol Volmacht bij overvoer volmachtportefeuilles

In het nieuw ontwikkelde Conversie protocol Volmacht staan afspraken voor data conversie(s) van (delen) van portefeuilles na de fusie of overname van volmachbedrijven....

Sector kijkt met argusogen naar gegevensdrift AFM

Sector kijkt met argusogen naar gegevensdrift AFM

"Wij zijn niet overtuigd dat de AFM meer bevoegdheden nodig heeft om efficiënt en effectief gedragstoezicht te houden op verzekeraars." Zo reageert het Verbond...

Datapositie AFM versterkt

Datapositie AFM versterkt

"Consumenten merken bij financiële producten of diensten vaak pas laat dat die slecht voor hen uitpakken. De AFM kan met de gegevens sneller en beter zien welke...

Kunstmatige intelligentie slim aanpakken

Kunstmatige intelligentie slim aanpakken

(Justin Schlee, ANVA, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Kunstmatige intelligentie is een interessante tool die het overwegen waard is, vooral als het...

Nadenken over keuzes

Nadenken over keuzes

(Lex de Bruijn, Insurance Data, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Voor een succesvolle implementatie van een Business Intelligence (BI) ofwel datastrategie...

Win tijd met AI en Machine Learning

Win tijd met AI en Machine Learning

(Partner in kennis Inpact in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Dagelijks worden enorme hoeveelheden data gecreëerd. In de verzekeringsbranche is dat...

Blijf heer en meester over data

Blijf heer en meester over data

(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Weet wat u wilt met data, dat is de vraag die vooraf gaat aan elke andere beslissing op gegevensvlak. Vervolgens...