Win tijd met AI en Machine Learning

Partner in Kennis Inpact

(Partner in kennis Inpact in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Dagelijks worden enorme hoeveelheden data gecreëerd. In de verzekeringsbranche is dat niet anders. De juiste informatie in deze enorme berg van data vinden, kan voelen als het zoeken naar een speld in een hooiberg.

...

Belangrijke data zit verstopt in verzekeringsdocumenten, overvolle e-mailboxen, binnenkomende fysieke post, in je eigen systemen en grote hoeveelheden aan digitale berichten. Terwijl het cruciaal is om belangrijke informatie beschikbaar te hebben, om bijvoorbeeld risico’s goed in kaart te brengen.

Met de lancering van het inpact. ai platform, wordt een belangrijke stap gezet in het automatiseren binnen de verzekeringsbranche. Het platform richt zich namelijk op het omzetten van ongestructureerde data naar gestructureerde data, met behulp van AI-modellen, Machine Learning, Deep Learning en NLP.

Door berichten via het inpact.ai platform te verwerken, komt er een grote hoeveelheid aan gestructureerde data beschikbaar. Aansluiten op inpact.ai gaat gemakkelijk via standaard beschikbare API’s en de gestructureerde data is ook direct te matchen aan systeemhuizen, zoals ANVA en CCS. Hierdoor kunnen verdere processen eenvoudiger en efficiënter worden in gericht. Zo ben je minder tijd kwijt aan het zoeken naar de juiste informatie en helpt inpact.ai bij het versnellen van werkprocessen en automatisering.

Op de schadeafdeling

Het zal geen verrassing zijn dat er op een schadeafdeling tientallen tot honderden mails per dag binnenkomen. Dit is een mooi voorbeeld van enorme hoeveelheden ongestructureerde data die dagelijks in de verzekeringsbranche rondgaan. Hier is het aan de schadebehandelaar de weinig verdienstelijke taak om de administratieve handelingen rondom iedere afzonderlijke claim te regelen. En voor iedere claim te bepalen bij welk relatie- of schadedossier deze hoort, wie inhoudelijk met deze claim aan de slag mag gaan en wat er precies mee dient te gebeuren.

Nu zijn er al veel eenvoudige technieken beschikbaar die kunnen ondersteunen. Bijvoorbeeld tools die gebruik maken van tekstherkenning, om te zoeken naar het schadenummer en zo te komen tot het juiste dossier. Wanneer er dan één unieke match gevonden wordt, die helemaal overeenkomt, heeft dit toegevoegde waarde. Maar de uitdaging wordt groter wanneer het schadenummer ontbreekt of wanneer er over verschillende kantooromgevingen heen moet worden gezocht naar de juiste relatie.

Inpact.ai heeft specifieke claims AI-modellen getraind, gebruik makend van onder andere Natural Language Processing (NLP), om precies deze uitdagingen bij de mens weg te nemen. Alle ongestructureerde data in het bericht (head, body en bijlagen van de mail) wordt van kop tot staart bestudeerd en omgezet naar gestructureerde data. Op basis van deze data kan heel gericht worden bepaald wat voor type werk is binnengekomen, bij welk dossier het bericht thuishoort, wat wel of niet moet worden opgeslagen en waar. Ook kan inpact.ai instructies meegeven wie het bericht in behandeling moet nemen en welke specifieke actie van de behandelaar wordt gevraagd. Zo kan de schadebehandelaar primair gefocust zijn op de inhoudelijke behandeling van de schade.

Op deze wijze biedt AI perfecte ondersteuning, zodat de medewerker meer tijd overhoudt voor inhoudelijke vraagstukken en het helpen van de eindklant.

...

Reactie toevoegen

 
Meer over
Nh1816 introduceert iClaim platform

Nh1816 introduceert iClaim platform

Nh1816 is per 1 april 2025 gestart met het iClaim platform de afwikkeling van autoschaden. Rob Vissers, senior manager Operations bij Nh1816: "iClaim biedt functionaliteiten...

EDI-wallet: kansen maar ook risico's

EDI-wallet: kansen maar ook risico's

De AFM verwacht dat de Europese Digitale Identiteit (EDI) wallet grote impact kan hebben op de financiële sector. De EDI-wallet is een mobiele app waarin digitale...

Samenwerken in tijden van digitale transformatie

Samenwerken in tijden van digitale transformatie

(Partner in kennis Inpact, in VVP 5-6 2024) Vrieling Specials, onderdeel van Vrieling, heeft dit jaar een nieuw digitaal platform voor Aveco gelanceerd. Dit innovatieve...

Snelle mailverwerking met inpact.ai

Snelle mailverwerking met inpact.ai

(Partner in kennis Inpact in VVP-special Business Innovation 2024) Herken je dit? Je ontvangt dagelijks een bulk aan mails variërend van klantvragen tot documentatie...

VVP-special Business Innovation: met oog voor de mens

VVP-special Business Innovation: met oog voor de mens

Zie innovatie niet als doel op zich, maar als middel om de klant beter te bedienen. En houd in al het technologische geweld oog voor de mens. Aldus de VVP-special...

Schadebehandeling:  Hoe AI zorgt voor meer focus

Schadebehandeling: Hoe AI zorgt voor meer focus

(Partner in kennis Inpact in VVP 4-2024) De telefoon staat roodgloeiend, je mailbox stroomt over en de schadeformulieren stormen binnen. De hagelstorm van juni...

Conversie protocol Volmacht bij overvoer volmachtportefeuilles

Conversie protocol Volmacht bij overvoer volmachtportefeuilles

In het nieuw ontwikkelde Conversie protocol Volmacht staan afspraken voor data conversie(s) van (delen) van portefeuilles na de fusie of overname van volmachbedrijven....

Gemakkelijk, snel en goed geregeld

Gemakkelijk, snel en goed geregeld

(Partner in kennis Inpact, VVP 3-2024) Een ondernemer wil alles zakelijk goed geregeld hebben. Ook zijn verzekeringen. Hoewel dat logisch klinkt, zitten daar de...

Sector kijkt met argusogen naar gegevensdrift AFM

Sector kijkt met argusogen naar gegevensdrift AFM

"Wij zijn niet overtuigd dat de AFM meer bevoegdheden nodig heeft om efficiënt en effectief gedragstoezicht te houden op verzekeraars." Zo reageert het Verbond...

ING biedt adviseurs volledig digitaal proces met Hypotheekstart

ING biedt adviseurs volledig digitaal proces met Hypotheekstart

ING biedt adviseurs vanaf eind juni een volledig digitaal proces met Hypotheekstart. Turhan Özgüner, directeur Verkoop en Beheer bij ING Intermediair:...