Maak gebruik van wat er al mogelijk is

Enno Wiertsema

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Kunstmatige intelligentie, robotisering, big data, machine learning; het zijn stuk voor stuk innovatieve technologieën en middelen die ons leven, de bedrijfsvoering van ondernemingen en de beleving van klanten positief kunnen beïnvloeden”, aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema.

Enno Wiertsema: ‘Ga experimenteren.’

"Ontwikkelingen ook, waarin de samenleving vooral moeten blijven investeren, mee moet blijven experimenteren en die we moeten blijven doorontwikkelen. Want waar het uiteindelijk om gaat, is dat ze ons iets brengen en iets toevoegen om nóg beter, sneller, efficiënter en accurater de dingen te doen die we willen doen. Maar dat betekent ook dat we gebruik moeten maken van alle innovaties die ons ten dienste staan.”

“En dat brengt me bij een belangrijk aandachtspunt voor onze sector. Want, valt het jou ook op dat belangrijke digitale innovaties uit de jaren die achter ons liggen onvoldoende of niet ten volle worden gebruikt? Ik denk dan bijvoorbeeld aan de mogelijkheden en voordelen die koppelen via Aplaza adviseurs biedt. Of aan alle standaarden die SIVI met de sector heeft ontwikkeld rondom digitale communicatie, het aanleveren van documenten en vele andere. Standaarden die met marktpartijen zijn overeengekomen, maar die nog steeds niet voldoende worden nageleefd. Ook denk ik aan de diverse advies-, onderhouds- en vergelijkingssoftwarepakketten die er op de markt zijn waar – áls ze al gebruikt worden – slechts een fractie van de mogelijkheden van wordt benut.”

Slag te winnen

“Dat kan echt beter! Het belang van digitalisering – voor onze sector en op dit moment – zit ‘m wat mij betreft dus niet zozeer in nog meer nieuwe technieken en toepassingen, maar in het gebruiken, versterken en verbeteren van de technologieën en middelen die we nu tot onze beschikking hebben. Belangrijke voorwaarde daarbij is om de eigen data op orde te hebben. En ook daar valt nog een slag te winnen. Want als de input niet op orde is, gaat de output dat ook zeker niet zijn.” “Ben ik dan voor een pas op de plaats voor nieuwe digitale innovaties? Natuurlijk niet! Van innovaties als ChatGPT zeg ik: ga ermee aan de slag en laat je vooral niet weerhouden ermee te experimenteren door alle waarschuwingen ervoor en de verhalen die de rondte doen over de gevaren ervan. Het kan namelijk een prima vertrekpunt zijn om bijvoorbeeld standaardbrieven voor je klanten op te stellen en zo als basis dienen om deze brieven verder vorm te geven. Dat experimenteren met dergelijke ontwikkelingen en ermee aan de slag gaan, geldt overigens ook voor andere innovaties die het levenslicht zien. Zo houden we namelijk voeling met wat er allemaal wordt ontwikkeld. Maar vergeet vooral niet om gebruik te maken van wat er, soms al jaren, is.”

Persoonlijk en betrokken advies is de absolute meerwaarde van de financiële adviessector. Hoe meer aandacht, tijd en ruimte hiervoor is, hoe beter voor de klant en voor het imago van de adviessector zelf. De vraag is hoe digitale innovatie kan bijdragen aan persoonlijk en betrokken advies. VVP vroeg een aantal experts onder meer met welke digitale innovaties adviseurs hun voordeel kunnen doen en wat de impact van artificiële intelligentie zal zijn op financieel advies.

Reactie toevoegen

 
Meer over
ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren. In VVP 2 is de prompt:...

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

(Uit VVP 2-2024) Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren....

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

In zijn maandcolumn roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema op tot het doortrekken van het onlangs gesloten convenant 'Ouderen en toekomstbestendig wonen' naar andere...

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

(Joerie van Looij, Adfiz, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Duurzame ontwikkeling is één van de grote uitdagingen waar we voor staan. Succes hierin...

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Adfiz trekt het land in om leden én niet-leden te ondersteunen bij actieve provisietransparantie, verplicht bij particuliere schadeverzekeringen vanaf 1 juli....

Win tijd met AI en Machine Learning

Win tijd met AI en Machine Learning

(Partner in kennis Inpact in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Dagelijks worden enorme hoeveelheden data gecreëerd. In de verzekeringsbranche is dat...

Adfiz wil ruimere variabele beloning

Adfiz wil ruimere variabele beloning

"Dat we vooroplopen qua regels en het toezicht daarop streng is", schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn, "is niet erg. Maar het moet wel binnen...

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in spelen. Klimaatrisico’s...

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

"Verkort hypotheekadvies bij verduurzaming was al mogelijk, maar met dit onderzoek is in ieder geval meer duidelijkheid gekomen over wat er onder verkort hypotheek...