Maak gebruik van wat er al mogelijk is

Enno Wiertsema

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Kunstmatige intelligentie, robotisering, big data, machine learning; het zijn stuk voor stuk innovatieve technologieën en middelen die ons leven, de bedrijfsvoering van ondernemingen en de beleving van klanten positief kunnen beïnvloeden”, aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema.

Enno Wiertsema: ‘Ga experimenteren.’

"Ontwikkelingen ook, waarin de samenleving vooral moeten blijven investeren, mee moet blijven experimenteren en die we moeten blijven doorontwikkelen. Want waar het uiteindelijk om gaat, is dat ze ons iets brengen en iets toevoegen om nóg beter, sneller, efficiënter en accurater de dingen te doen die we willen doen. Maar dat betekent ook dat we gebruik moeten maken van alle innovaties die ons ten dienste staan.”

“En dat brengt me bij een belangrijk aandachtspunt voor onze sector. Want, valt het jou ook op dat belangrijke digitale innovaties uit de jaren die achter ons liggen onvoldoende of niet ten volle worden gebruikt? Ik denk dan bijvoorbeeld aan de mogelijkheden en voordelen die koppelen via Aplaza adviseurs biedt. Of aan alle standaarden die SIVI met de sector heeft ontwikkeld rondom digitale communicatie, het aanleveren van documenten en vele andere. Standaarden die met marktpartijen zijn overeengekomen, maar die nog steeds niet voldoende worden nageleefd. Ook denk ik aan de diverse advies-, onderhouds- en vergelijkingssoftwarepakketten die er op de markt zijn waar – áls ze al gebruikt worden – slechts een fractie van de mogelijkheden van wordt benut.”

Slag te winnen

“Dat kan echt beter! Het belang van digitalisering – voor onze sector en op dit moment – zit ‘m wat mij betreft dus niet zozeer in nog meer nieuwe technieken en toepassingen, maar in het gebruiken, versterken en verbeteren van de technologieën en middelen die we nu tot onze beschikking hebben. Belangrijke voorwaarde daarbij is om de eigen data op orde te hebben. En ook daar valt nog een slag te winnen. Want als de input niet op orde is, gaat de output dat ook zeker niet zijn.” “Ben ik dan voor een pas op de plaats voor nieuwe digitale innovaties? Natuurlijk niet! Van innovaties als ChatGPT zeg ik: ga ermee aan de slag en laat je vooral niet weerhouden ermee te experimenteren door alle waarschuwingen ervoor en de verhalen die de rondte doen over de gevaren ervan. Het kan namelijk een prima vertrekpunt zijn om bijvoorbeeld standaardbrieven voor je klanten op te stellen en zo als basis dienen om deze brieven verder vorm te geven. Dat experimenteren met dergelijke ontwikkelingen en ermee aan de slag gaan, geldt overigens ook voor andere innovaties die het levenslicht zien. Zo houden we namelijk voeling met wat er allemaal wordt ontwikkeld. Maar vergeet vooral niet om gebruik te maken van wat er, soms al jaren, is.”

Persoonlijk en betrokken advies is de absolute meerwaarde van de financiële adviessector. Hoe meer aandacht, tijd en ruimte hiervoor is, hoe beter voor de klant en voor het imago van de adviessector zelf. De vraag is hoe digitale innovatie kan bijdragen aan persoonlijk en betrokken advies. VVP vroeg een aantal experts onder meer met welke digitale innovaties adviseurs hun voordeel kunnen doen en wat de impact van artificiële intelligentie zal zijn op financieel advies.

Reactie toevoegen

 
Meer over
"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....

Aan de slag met provisietransparantie

Aan de slag met provisietransparantie

(Adfiz in Ken je vak! VVP 6-2023) Adfiz biedt uitgebreide ondersteuning bij de implementatie van actieve provisietransparantie. Na jaren van discussie met de...

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

"Mijn oproep aan adviseurs, maar zeker ook aan verzekeraars, toezichthouder en politiek is deze: de kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder...

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Stop met herhaald toetsen van eerder getoetste vakbekwaamheid en breid inhoud toetsing niet uit naar vakbekwaamheid buiten vakgebied financieel adviseur." Aldus...

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN zijn genomineerd in de categorie Verzekerbaarheid van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "De overstromingsdekking van a.s.r. op...

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF zijn genomineerd in de categorie Ketenefficiency van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "Op basis van de data-analyse heeft Onesurance...