Blijf heer en meester over data

Katern praktijktips

(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Weet wat u wilt met data, dat is de vraag die vooraf gaat aan elke andere beslissing op gegevensvlak. Vervolgens is het zaak de datavisie gericht in te vullen, zonder daarbij te proberen het wiel opnieuw uit te vinden en vooral met behoud van uw unieke karakter als persoonlijke dienstverlener.

Bezint eer ge begint. Data zijn geen doel op zich, maar een middel om iets te bereiken. Wat wilt u met data bereiken, ontwikkel een visie daarop. Hoe beter u weet wat u wilt, des te beter weet u welke data voor uw onderneming écht relevant zijn.

Blijf het bos zien. Je kunt dataselecties maken tot je een ons weegt, maar voor je het weet zie je door de bomen het bos niet meer. Beperk het verzamelen van data tot de gegevens die u werkelijk nodig heeft. Daarom is een visie op data zo belangrijk. Verrijken van data moet ook in die visie passen, want ook daar kunt u snel het spoor bijster raken (en een hoop geld verbranden).

Klantgericht wint het van transactiegericht. De financiële sector is lange tijd sterk transactiegericht geweest. Inmiddels staat klantgerichtheid voor veel financieel adviseurs voorop. Daar hoort dan een datavisie bij die klantgericht is. Dus als een klant zich meldt, moet je meteen kunnen zien wie hij is en welke bijzonderheden er eventueel zijn. Je komt er dan niet met een scherm waarop staat: deze klant heeft die en die producten en een polisdichtheid van 4,2. Weet u überhaupt wie uw klanten zijn? Werkt u met klantsegmentatie, zodat uw beste klanten ook verzekerd zijn van de meeste aandacht? En wat verstaat u eigenlijk onder ‘beste klant’? En wat is precies klantgericht? Onlangs spraken wij een voormalige financieel adviseur die vertelde dat hij automatisch afschalen van casco naar WA na acht jaar had willen instellen. “Maar je wéét dat er mensen zijn die een cascoschade hebben na die acht jaar.” Uiteindelijk besloot het kantoor het erbij te laten.

Datakwaliteit essentieel

Zorg voor een hoge datakwaliteit. Elke datavisie staat of valt met de kwaliteit van de data. Het is dus belangrijk om niet alleen te focussen op relevante data, maar ook de kwaliteit van deze data te bewaken. Dat klinkt makkelijker dan het in de praktijk is. Tip: werk met een digitaal formulier dat u jaarlijks naar de klant mailt met het verzoek zijn of haar gegevens na te lopen en eventueel aan te passen. Het mooie is dat dit tegenwoordig allemaal volledig geautomatiseerd kan. Het systeem kan meteen ook signalen afgeven dat vervolgactie gewenst is.

Verzamelen en beheren van data is een continu proces. De klant regelmatig om een update van zijn gegevens vragen, is prima. Maar data-acquisitie en -beheer vergen continu de aandacht van het kantoor. Het liefst zou je er een medewerker voor vrij maken, maar dat is zeker bij de kleinere kantoren niet realistisch. Maar zorg ervoor dat medewerkers toch aandacht hebben voor data en stimuleer dat zij gegevens bijwerken. Helaas laat dit proces zich nog altijd niet geheel automatiseren. Tenzij je robots in dienst hebt… Maar zover is het nu in ieder geval nog niet. Alhoewel, steeds meer kantoren zetten een chatbot in. Dit om (basale) klantvragen op te vangen. Een chatbot moet de antwoorden ook ergens vandaan halen en als adviseur wil je dat die antwoorden houtsnijden. Daarom is ook hier een hoge datakwaliteit belangrijk.

‘Verlies bij AI uw unieke karakter niet uit het oog’

Houd het persoonlijk. Chatbots zijn een voorbeeld van kunstmatige intelligentie. Adviseurs worden momenteel gek gemaakt met de mogelijkheden die AI zou bieden. Maar uiteindelijk sta je als financieel adviseur voor persoonlijke dienstverlening. Houd dat bij AI in de gaten. Via ChatGPT of een pendant ervan, is een brief snel opgesteld. Maar als elke adviseur dat doet, stuurt straks iedereen zo’n beetje dezelfde brief. Voeg in ieder geval een aantal regels toe over wat u volgens uzelf uniek maakt. Lees ook het artikel van Justin Schlee (ANVA) over AI elders in dit VVP-katern.

Centraal

Zorg voor een centrale database. Als gegevens verspreid zijn over meerdere systemen, maakt dat analyseren en interpreteren nodeloos ingewikkeld. Werk vanuit een centrale database en let er op dat automatische gegevensuitwisseling mogelijk is met applicaties die u aan de centrale omgeving koppelt.

Werk met brondata. Het werken met brondata wint snel aan terrein. De hypotheeksector kent sinds zelfs het samenwerkingsconvenant ‘Accepteren hypotheek op basis van alleen brondata’. Dat leest: “Door gelijktijdig, en afgestemd samen te werken aan de stip op de horizon om uiterlijk per 1 januari 2025 een hypotheek voor een doorstromer in loondienst standaard te kunnen accepteren op basis van alleen brondata, zorgen we dat de consument als hypotheekaanvrager, hypotheekadviseur en hypotheekverstrekker sneller profiteren van deze innovatie.”

Vind het wiel niet opnieuw uit. Alles wat u nodig heeft voor uw administratie en databeheer is te koop, inclusief applicaties voor bijvoorbeeld portefeuillealerts. Van belang dus wel dat gegevens eenvoudig kunnen worden geïmporteerd en geëxporteerd.

Automatiseer actief klantbeheer. Actief klantbeheer prijkt hoog op de agenda van veel adviseurs, met daarbij de nadrukkelijke wens dit zoveel mogelijk te automatiseren. Ook hier geldt: ga het wiel niet nog een keer lopen uitvinden, er is software genoeg om portefeuillesignalen te genereren.

Tot slot: blijf vooral heer en meester over data.

Reactie toevoegen

 
Fast én slow service

Fast én slow service

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Klanten willen flexibel leven en eisen zowel fast als slow service”, aldus trendonderzoeker Mark...

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

"Door artificiële intelligentie (AI) verschuift de focus van polis- en administratiegerichte taken naar dienstverlening en ontzorging." Dat is een van de ontwikkelingen...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund heeft een investering gedaan in Laka. Laka, opgericht in 2017 in Londen, is een mobiliteitsinsurtech, die inmiddels actief is in  meerdere...

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

(Gijs Mensing, Rethinq, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) We hebben een andere manier van waardecreatie nodig. Sommigen geloven sterk dat we naar een regeneratief...

Kunstmatige intelligentie slim aanpakken

Kunstmatige intelligentie slim aanpakken

(Justin Schlee, ANVA, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Kunstmatige intelligentie is een interessante tool die het overwegen waard is, vooral als het...

Nadenken over keuzes

Nadenken over keuzes

(Lex de Bruijn, Insurance Data, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Voor een succesvolle implementatie van een Business Intelligence (BI) ofwel datastrategie...

Win tijd met AI en Machine Learning

Win tijd met AI en Machine Learning

(Partner in kennis Inpact in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Dagelijks worden enorme hoeveelheden data gecreëerd. In de verzekeringsbranche is dat...

De kloof overbruggen tussen adviesbedrijf en IT

De kloof overbruggen tussen adviesbedrijf en IT

(Blog door Stephan de Jong, Directeur Technologie en Digitale Transformatie, en Jan-Pieter van der Helm, Managing Director Verzekeringen (foto) bij IG&H) Intermediairs...

Katern Haal meer uit data in nieuwe VVP

Katern Haal meer uit data in nieuwe VVP

Pak kunstmatige intelligentie slim aan, stelt Justin Schlee (ANVA) in het katern Haal meer uit data in de dinsdag verschenen nieuwe VVP 1-2024. Schlee: "Mijn advies...