Blijf heer en meester over data
(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Weet wat u wilt met data, dat is de vraag die vooraf gaat aan elke andere beslissing op gegevensvlak. Vervolgens is het zaak de datavisie gericht in te vullen, zonder daarbij te proberen het wiel opnieuw uit te vinden en vooral met behoud van uw unieke karakter als persoonlijke dienstverlener.
Bezint eer ge begint. Data zijn geen doel op zich, maar een middel om iets te bereiken. Wat wilt u met data bereiken, ontwikkel een visie daarop. Hoe beter u weet wat u wilt, des te beter weet u welke data voor uw onderneming écht relevant zijn.
Blijf het bos zien. Je kunt dataselecties maken tot je een ons weegt, maar voor je het weet zie je door de bomen het bos niet meer. Beperk het verzamelen van data tot de gegevens die u werkelijk nodig heeft. Daarom is een visie op data zo belangrijk. Verrijken van data moet ook in die visie passen, want ook daar kunt u snel het spoor bijster raken (en een hoop geld verbranden).
Klantgericht wint het van transactiegericht. De financiële sector is lange tijd sterk transactiegericht geweest. Inmiddels staat klantgerichtheid voor veel financieel adviseurs voorop. Daar hoort dan een datavisie bij die klantgericht is. Dus als een klant zich meldt, moet je meteen kunnen zien wie hij is en welke bijzonderheden er eventueel zijn. Je komt er dan niet met een scherm waarop staat: deze klant heeft die en die producten en een polisdichtheid van 4,2. Weet u überhaupt wie uw klanten zijn? Werkt u met klantsegmentatie, zodat uw beste klanten ook verzekerd zijn van de meeste aandacht? En wat verstaat u eigenlijk onder ‘beste klant’? En wat is precies klantgericht? Onlangs spraken wij een voormalige financieel adviseur die vertelde dat hij automatisch afschalen van casco naar WA na acht jaar had willen instellen. “Maar je wéét dat er mensen zijn die een cascoschade hebben na die acht jaar.” Uiteindelijk besloot het kantoor het erbij te laten.
Datakwaliteit essentieel
Zorg voor een hoge datakwaliteit. Elke datavisie staat of valt met de kwaliteit van de data. Het is dus belangrijk om niet alleen te focussen op relevante data, maar ook de kwaliteit van deze data te bewaken. Dat klinkt makkelijker dan het in de praktijk is. Tip: werk met een digitaal formulier dat u jaarlijks naar de klant mailt met het verzoek zijn of haar gegevens na te lopen en eventueel aan te passen. Het mooie is dat dit tegenwoordig allemaal volledig geautomatiseerd kan. Het systeem kan meteen ook signalen afgeven dat vervolgactie gewenst is.
Verzamelen en beheren van data is een continu proces. De klant regelmatig om een update van zijn gegevens vragen, is prima. Maar data-acquisitie en -beheer vergen continu de aandacht van het kantoor. Het liefst zou je er een medewerker voor vrij maken, maar dat is zeker bij de kleinere kantoren niet realistisch. Maar zorg ervoor dat medewerkers toch aandacht hebben voor data en stimuleer dat zij gegevens bijwerken. Helaas laat dit proces zich nog altijd niet geheel automatiseren. Tenzij je robots in dienst hebt… Maar zover is het nu in ieder geval nog niet. Alhoewel, steeds meer kantoren zetten een chatbot in. Dit om (basale) klantvragen op te vangen. Een chatbot moet de antwoorden ook ergens vandaan halen en als adviseur wil je dat die antwoorden houtsnijden. Daarom is ook hier een hoge datakwaliteit belangrijk.
‘Verlies bij AI uw unieke karakter niet uit het oog’
Houd het persoonlijk. Chatbots zijn een voorbeeld van kunstmatige intelligentie. Adviseurs worden momenteel gek gemaakt met de mogelijkheden die AI zou bieden. Maar uiteindelijk sta je als financieel adviseur voor persoonlijke dienstverlening. Houd dat bij AI in de gaten. Via ChatGPT of een pendant ervan, is een brief snel opgesteld. Maar als elke adviseur dat doet, stuurt straks iedereen zo’n beetje dezelfde brief. Voeg in ieder geval een aantal regels toe over wat u volgens uzelf uniek maakt. Lees ook het artikel van Justin Schlee (ANVA) over AI elders in dit VVP-katern.
Centraal
Zorg voor een centrale database. Als gegevens verspreid zijn over meerdere systemen, maakt dat analyseren en interpreteren nodeloos ingewikkeld. Werk vanuit een centrale database en let er op dat automatische gegevensuitwisseling mogelijk is met applicaties die u aan de centrale omgeving koppelt.
Werk met brondata. Het werken met brondata wint snel aan terrein. De hypotheeksector kent sinds zelfs het samenwerkingsconvenant ‘Accepteren hypotheek op basis van alleen brondata’. Dat leest: “Door gelijktijdig, en afgestemd samen te werken aan de stip op de horizon om uiterlijk per 1 januari 2025 een hypotheek voor een doorstromer in loondienst standaard te kunnen accepteren op basis van alleen brondata, zorgen we dat de consument als hypotheekaanvrager, hypotheekadviseur en hypotheekverstrekker sneller profiteren van deze innovatie.”
Vind het wiel niet opnieuw uit. Alles wat u nodig heeft voor uw administratie en databeheer is te koop, inclusief applicaties voor bijvoorbeeld portefeuillealerts. Van belang dus wel dat gegevens eenvoudig kunnen worden geïmporteerd en geëxporteerd.
Automatiseer actief klantbeheer. Actief klantbeheer prijkt hoog op de agenda van veel adviseurs, met daarbij de nadrukkelijke wens dit zoveel mogelijk te automatiseren. Ook hier geldt: ga het wiel niet nog een keer lopen uitvinden, er is software genoeg om portefeuillesignalen te genereren.
Tot slot: blijf vooral heer en meester over data.
Reactie toevoegen
Praktijkvoorbeelden business innovation
(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Het Adfiz Prestatie Onderzoek kent sinds een paar jaar een andere opzet. Nadrukkelijk wordt gezocht naar vernieuwende...
(Robert Enters, First Day Advisory Group, in VVP-special Business Innovation 2024) Elke dag wordt er wel een nieuw AI-model gelanceerd. De mogelijkheden van AI...
Adviesalerts! Business Innovation
(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Met veel geraas komt technologische en maatschappelijke vernieuwing op u af. Steek uw kop niet in het zand, ga mee met...
Anders kijken naar financieel advies
(Fred de Jong in VVP-special Business Innovation 2024) De waarde van financieel advies is niet alleen materieel maar vooral ook immaterieel. Financieel advies...
Innovatie moet zich vertalen in klantwaarde
(Rogier Jonkman, L&B Groep, in VVP-special Business Innovation 2024) Voor ons betekent business innovation: alles wat wij doen ter discussie te stellen en...
Wisselwerking tussen mens en machine
(Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in VVP-special Business Innovation 2024) Het valt me op dat we tegenwoordig, als het woord innovatie valt, al snel de neiging...
(Annelies Schoonderbeek, By Annelies, in VVP-special Business Innovation 2024) De branche staat voor grote uitdagingen. Klanten willen gemak en transparantie,...
Embedded finance laat meerwaarde adviseur onverlet
(AFM in VVP-special Business Innovation 2024) Je auto voor een uur verzekeren tegen inbraak op een parkeerterrein, of direct een reisverzekering afsluiten bij...
(Jack Vos, Onesurance, in VVP-special Business Innovation 2024) In 1997 werd de wereld van technologie en menselijke prestatie op zijn kop gezet toen Garry Kasparov,...
(Otto Lagemaat, Open Innovatie Beweging, in VVP-special Business Innvation 2024) De wereld digitaliseert in rap tempo, en mensen worden steeds ‘zelfredzamer’...