Nadenken over keuzes

Lex de Bruijn Insurance Data 2024

(Lex de Bruijn, Insurance Data, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Voor een succesvolle implementatie van een Business Intelligence (BI) ofwel datastrategie is het noodzakelijk om doordachte keuzes te maken. Die niet alleen van invloed zijn op de wijze waarop gegevens worden verzameld en geanalyseerd, maar tevens verstrekkende gevolgen hebben voor de algehele bedrijfsvoering en besluitvorming.

De eerste fundamentele keuze betreft de route van uw databronnen naar een data warehouse, dat fungeert als de centrale opslagplaats voor al uw gegevens. Dit warehouse vormt niet alleen de basis voor analyses en rapportages, maar ook voor toekomstige inzichten en voorspellingen. Het is cruciaal om de impact van deze beslissing op uw primaire transactiesystemen, zoals ANVA, DIAS, CCS, zorgvuldig te overwegen om prestaties, integratie en operationele efficiëntie te waarborgen.

Overweeg de mogelijkheid van een onafhankelijke entiteit die als veilige haven fungeert voor uw data, zonder beïnvloeding door andere belangen. Dit waarborgt de integriteit en veiligheid van uw gegevens, los van derde partijen.

Een kritieke vraag betreft de bewerking van data afkomstig van bronnen buiten uw systeemhuispakket. Het waarborgen van nauwkeurigheid en consistentie van deze gegevens is essentieel, en de keuze tussen bewerking door uw systeemhuis of een onafhankelijke entiteit vereist zorgvuldige overweging.

Om een effectieve BI-strategie te waarborgen, is het noodzakelijk om controle te hebben over alle tot stand gekomen koppelingen, zowel technisch als zakelijk. Begrip van hoe en wanneer gegevens worden uitgewisseld tussen systemen is van groot belang.

De keuze tussen een Microsoft-georiënteerde IT-strategie of een meer divers non-Microsoft pad beïnvloedt de selectie van BI-tools en verdere technologische ontwikkelingen binnen uw organisatie. Integreerbaarheid van systemen speelt hier een grote rol.

De strategische beslissing over het behoud van historische data vereist overweging van de duur en hoeveelheid, rekening houdend met de behoefte aan vergelijkingen met voorgaande jaren en toekomstige ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie (AI).

Stadia van implementatie

Na het beantwoorden van deze cruciale vragen volgen verschillende stadia om tot een datavolwassen strategie te komen.

Fase 1: bron ontsluiting – De basis van beschikbare data komt vaak uit systeemhuispakketten zoals ANVA, DIAS, CCS, etcetera. Daarnaast kunnen er bronnen onstloten worden zoals Finly, Exact online, Postex, AWI en overige externe bronnen. Het is noodzakelijk gegevens uit verschillende bronnen te combineren, wat de nodige kennis van deze bronnen en koppelvlakken vereist.

Fase 2: data rationalisatie – Het rationaliseren van ruwe data vergt ervaring en programmeerwerkzaamheden om tot een bruikbare dataset te komen.

Fase 3: compleet, accuraat, betrouwbaar en consistent– Een dataset die na stap 1 en 2 compleet, accuraat en betrouwbaar is, is nu geschikt voor BItooling en andere toepassingen.

Fase 4: dashboarding – Het gebruik van BI-tooling, zoals Microsoft BI, maakt inzicht in uw data visueel. Een duidelijke strategie voor inzichten en rapportages is cruciaal.

Fase 5: implementatie van AI – Na het doorlopen van bovenstaande stappen is het tijd om AI in te zetten voor geavanceerde analyses, zoals het afzetten van klantwaarde tegen verwacht royementsrisico.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Technologie als troef

Technologie als troef

(Jack Vos, Onesurance, in katern Bijzondere en nieuwe risico's, VVP 2-2025)  De verzekeringssector digitaliseert in rap tempo. Nieuwe spelers, vaak insurtechs,...

Blinqx: AI versnelt administratieve verwerking klantgesprek

Blinqx: AI versnelt administratieve verwerking klantgesprek

Sneller, nauwkeuriger en volledig compliant advies. Dat biedt volgens Blinqx de toepassing van kunstmatige intelligentie in eBlinqx Risicomanagement. Joost Heijligers,...

ABN AMRO lanceert neobank BUUT

ABN AMRO lanceert neobank BUUT

Tikkie, de betaalapp van ABN AMRO, ontwikkelde in twaalf maanden een volwaardige bank voor een nieuwe generatie: BUUT.  "Simpel in gebruik, interactief,...

Frustratie of innovatie?

Frustratie of innovatie?

(Jack Vos, Onesurance, in VVP 1-2025) Laten we eerlijk zijn: hoe vaak stellen we onszelf de vraag: ‘waarom doen we dit eigenlijk zo?’ De kracht van...

FFP lanceert 'Innovatie Award'

FFP lanceert 'Innovatie Award'

Om innovatie in de wereld van financiële planning te stimuleren lanceert FFP een speciale ‘Innovatie Award’. In 2025 zal deze onderscheiding voor...

EDI-wallet: kansen maar ook risico's

EDI-wallet: kansen maar ook risico's

De AFM verwacht dat de Europese Digitale Identiteit (EDI) wallet grote impact kan hebben op de financiële sector. De EDI-wallet is een mobiele app waarin digitale...

Van modewoord naar must-have: digitale transformatie in de verzekeringssector

Van modewoord naar must-have: digitale transformatie in de verzekeringssector

(Blog door Stephan de Jong, Managing Director Technology bij IG&H) Digitale transformatie is al lange tijd een belangrijk gespreksonderwerp binnen de verzekeringssector....

VCN Hypotheken introduceert de Hypotheek AI assistent®

VCN Hypotheken introduceert de Hypotheek AI assistent®

Volgens eigen zeggen als eerste serviceprovider komt VCN Hypotheken met een AI-tool voor hypotheken. Financieel adviseurs kunnen binnenkort gebruik maken van deze...

Innoveren met oog voor de mens

Innoveren met oog voor de mens

(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Bedrijven die niet innoveren, gaan vroeg of laat out of business, weten de tafelgasten Jaap de Louw (Avéro Achmea)...

Praktijkvoorbeelden business innovation

Praktijkvoorbeelden business innovation

(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Het Adfiz Prestatie Onderzoek kent sinds een paar jaar een andere opzet. Nadrukkelijk wordt gezocht naar vernieuwende...