Consumentenbond: grote verschillen tussen inzittendenpolissen

letselschade rolstoel via Pixabay

Meerdere aanbieders van een schadeverzekering inzittenden (SVI) dekken een whiplash en psychische klachten niet zonder bewijs of doktersverklaring. Ook zijn huisdieren en smartengeld soms uitgesloten van vergoeding, aldus onderzoek van de Consumentenbond.
 
De Consumentenbond verwijst naar een uitzending van tv-programma Radar waarin naar voren kwam dat de Promovendum SVI klachten zonder aantoonbare lichamelijke oorzaak uitsluit. Ook ASR en Ditzo dekken deze klachten alleen na vaststellen door een arts. Aegon onderzoekt of de klachten passen bij het ongeval. Hema, InShared en ZLM vergoeden als bewezen kan worden dat de klachten een gevolg zijn van het ongeval. Nationale-Nederlanden en SNS dekken psychische schade en klachten helemaal niet. Vereniging Eigen Huis alleen na een verklaring van een medisch expert. Andere verzekeraars dekken wel, maar vermelden dit vaak niet of niet duidelijk in de voorwaarden, aldus de Consumentenbond.

"Ook vergoeden niet alle SVI's een gewond of overleden huisdier en smartengeld. Bij smartengeld gaat het om een vergoeding voor immateriële schade, zoals verdriet en gemis. Dit is niet gedekt op de SVI's van Nationale-Nederlanden en Vereniging Eigen Huis.

De helft van de SVI-aanbieders dekt letsel aan- en overlijden van huisdieren na een verkeersongeluk, zo stelt de Consumentenbond. "Anderen vergoeden wel, maar dit staat vaak niet in de voorwaarden. De dekking voor 'schade' aan huisdieren valt dan onder dekking voor materiële schade.:

Bekijk hier meer verschillen tussen de 25 door de Consumentenbond vergeleken schadeverzekering inzittenden dekkingen.

Reactie toevoegen

 
Sneller duidelijkheid voor letselschadeslachtoffers?

Sneller duidelijkheid voor letselschadeslachtoffers?

Zes aanbevelingen om de gehanteerde systematiek bij het bepalen van de rekenrente bij letselschade te verbeteren. Die doet hoogleraar economie prof. dr. Lex Hoogduin...

Meer regie en duidelijkheid voor slachtoffers verkeersongeval

Meer regie en duidelijkheid voor slachtoffers verkeersongeval

Slachtofferhulp Nederland en Achmea helpen mensen met licht letsel na een verkeersongeval aan betere informatie en online hulp. Het eerste hulpmiddel is nu live:...

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

De Consumentenbond is blij dat de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen waarin minister Kaag wordt opgeroepen haast te maken met de invoering van actieve provisietransparantie...

Verbond introduceert Smartengeldcalculator en Toolkit Contact Helpt

Verbond introduceert Smartengeldcalculator en Toolkit Contact Helpt

Meer houvast en regie over het schadebedrag én hulp bij het verwerken van het ongeval. Dat bieden volgens het Verbond van Verzekeraars de Smartengeldcalculator...

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

De Consumentenbond roept Nederlanders op te vragen naar de exacte beloning die hun financieel adviseur ontvangt. De nieuwste Consumentengids gaat in op de ontwikkelingen...

Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro

Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro

Het televisieprogramma Kassa besteedde 22 augustus opnieuw aandacht aan de compensatieregelingen voor teveel betaalde rente op doorlopende kredieten met variabele...

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

“Volkomen terecht” is de reactie van Rob Goedhart, voorzitter van Stichting Geldbelangen op de uitspraak van de Commissie van Beroep van het Kifid, waarin...

Consumentenbond wil nationale vergelijker zorgverzekeringen

Consumentenbond wil nationale vergelijker zorgverzekeringen

De Consumentenbond wil dat er in 2023 een nieuwe, onafhankelijke nationale vergelijkingssite voor zorgverzekeringen komt. Op die site kunnen consumenten uitgebreide...

“Geef klant inzicht in data die premie bepalen”

“Geef klant inzicht in data die premie bepalen”

De Consumentenbond roept verzekeraars op klanten inzage te geven in de data die ze gebruiken bij hun premiebepaling. De bond in de dinsdag verschenen Consumentengids:...

Geen signalen dat verzekeraars letselschadeslachtoffers dumpen bij Wmo-loket

Geen signalen dat verzekeraars letselschadeslachtoffers dumpen bij Wmo-loket

“Sinds de beantwoording van de vorige Kamervragen over dit onderwerp hebben mij geen signalen bereikt dat letselschadeslachtoffers in recente zaken oplopen...