Consumentenbond: grote verschillen tussen inzittendenpolissen

letselschade rolstoel via Pixabay

Meerdere aanbieders van een schadeverzekering inzittenden (SVI) dekken een whiplash en psychische klachten niet zonder bewijs of doktersverklaring. Ook zijn huisdieren en smartengeld soms uitgesloten van vergoeding, aldus onderzoek van de Consumentenbond.
 
De Consumentenbond verwijst naar een uitzending van tv-programma Radar waarin naar voren kwam dat de Promovendum SVI klachten zonder aantoonbare lichamelijke oorzaak uitsluit. Ook ASR en Ditzo dekken deze klachten alleen na vaststellen door een arts. Aegon onderzoekt of de klachten passen bij het ongeval. Hema, InShared en ZLM vergoeden als bewezen kan worden dat de klachten een gevolg zijn van het ongeval. Nationale-Nederlanden en SNS dekken psychische schade en klachten helemaal niet. Vereniging Eigen Huis alleen na een verklaring van een medisch expert. Andere verzekeraars dekken wel, maar vermelden dit vaak niet of niet duidelijk in de voorwaarden, aldus de Consumentenbond.

"Ook vergoeden niet alle SVI's een gewond of overleden huisdier en smartengeld. Bij smartengeld gaat het om een vergoeding voor immateriële schade, zoals verdriet en gemis. Dit is niet gedekt op de SVI's van Nationale-Nederlanden en Vereniging Eigen Huis.

De helft van de SVI-aanbieders dekt letsel aan- en overlijden van huisdieren na een verkeersongeluk, zo stelt de Consumentenbond. "Anderen vergoeden wel, maar dit staat vaak niet in de voorwaarden. De dekking voor 'schade' aan huisdieren valt dan onder dekking voor materiële schade.:

Bekijk hier meer verschillen tussen de 25 door de Consumentenbond vergeleken schadeverzekering inzittenden dekkingen.

Reactie toevoegen

 
"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

De serviceabonnementen die veel hypotheekadviseurs bij het afsluiten van een hypotheek verkopen, stellen niets voor. Dat stellen de Consumentenbond en Ikbenfrits...

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Verschillende reisaanbieders adviseren reisverzekeringen die reizen naar oranje gebieden niet dekken. Dat stelt de Consumentenbond. De bond: “Zo blijkt...

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

De tarieven die notarissen hanteren voor het opstellen van een overeenkomst voor schenken op papier lopen flink uiteen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond....

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

De Consumentenbond en ABN Amro zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor klanten van de bank die in het verleden te veel rente betaalden over hun...

Nieuw BGK-convenant tussen verzekeraars en letselschadebureaus start op 1 september

Nieuw BGK-convenant tussen verzekeraars en letselschadebureaus start op 1 september

Vertegenwoordigers van verzekeraars en letselschadebureaus hebben, na lang onderhandelen, een nieuw BGK-convenant gesloten, thans geheten ‘Regeling Buitengerechtelijke...

Eerste letselschadezaak Kamer LLZ afgerond

Eerste letselschadezaak Kamer LLZ afgerond

De eerste zaak in de pilot ‘Kamer Langlopende Letselschadezaken’ (Kamer LLZ) is afgerond. De inhoud van de uitspraak is niet openbaar in verband met...

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten met een woekerpolis van Allianz die zich hebben aangesloten bij de claimactie van de Consumentenbond, zijn uitbetaald. Meer dan 99 procent van de...

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Het Verbond van Verzekeraars bestrijdt de conclusie van de Consumentenbond dat de autoverzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond: "Volgens de Consumentenbond...

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...

Geen verplichte directe verzekering

Geen verplichte directe verzekering

Er komt geen verplichte directe verzekering. Een Kamermotie verzocht minister Dekker deze mogelijkheid te onderzoeken in het kader van vebetering van de afhandeling...