Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

Pensioen vragen via Pixabay

De Consumentenbond pleit voor de oprichting van een Pensioenautoriteit waar consumenten terechtkunnen met al hun vragen en klachten over hun pensioen. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: "De verantwoordelijkheid voor een goede oudedagsvoorziening komt veel meer bij consumenten zelf te liggen. Hun risico wordt groter, terwijl ze daar lang niet altijd klaar voor zijn, want pensioenen zijn vaak ingewikkelde producten. De Pensioenautoriteit, een onafhankelijk overheidsorgaan, moet het belang van consumenten bewaken en hen helpen overzicht te houden en keuzes te maken. Consumenten hoeven dan niet direct een dure pensioenexpert in te schakelen of blind af te gaan op wat hun pensioenfonds aangeeft. Verder moet de voorgestelde autoriteit moet ook een einde maken aan de verschillende klachtenloketten."

Als het aan de Consumentenbond ligt, wordt de Pensioenautoriteit al betrokken bij de invoering van het nieuwe pensioenstelsel. Daarna krijgt het een belangrijke signalerende rol. Molenaar: "De Pensioenautoriteit ziet toe op het functioneren van pensioenfondsen en verzekeraars en kan onderzoek doen. Als er sprake blijkt van structurele problemen, kan de Pensioenautoriteit deze aankaarten bij de wetgever."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

De Consumentenbond en ABN Amro zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor klanten van de bank die in het verleden te veel rente betaalden over hun...

"Experimenten met pensioen voor zelfstandigen vast voorbereiden"

"Experimenten met pensioen voor zelfstandigen vast voorbereiden"

Minister Koolmees denkt dat pensioenuitvoerders al experimenten met pensioen voor zelfstandigen kunnen voorbereiden. De minister in antwoord op Kamervragen: “Pensioenuitvoerders...

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten met een woekerpolis van Allianz die zich hebben aangesloten bij de claimactie van de Consumentenbond, zijn uitbetaald. Meer dan 99 procent van de...

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Het Verbond van Verzekeraars bestrijdt de conclusie van de Consumentenbond dat de autoverzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond: "Volgens de Consumentenbond...

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

De Consumentenbond is teleurgesteld en maakt zich zorgen over een glijdende schaal nu ABN Amro bij haar plan blijft om per 1 juli kosten in rekening te brengen voor...

Bedrag ineens: eens gekozen altijd gekozen

Bedrag ineens: eens gekozen altijd gekozen

Van een pensioenuitvoerder kan niet worden verlangd dat deze de mogelijkheid biedt om terug te komen op een eerdere keuze. Spijtoptanten bedrag ineens kunnen hun...

Koolmees houdt vast aan keuzebegeleidingsnorm

Koolmees houdt vast aan keuzebegeleidingsnorm

Minister Koolmees houdt vast aan de introductie van een keuzebegeleidingsnorm in de Wet toekomst pensioenen. Adfiz verklaarde eerder tegen zo’n norm te zijn. Koolmees...

Verlengde termijn

Verlengde termijn

De termijn voor het aanleveren van het juist en volledig ingevulde informatieformulier bij het afkopen van een pensioen in eigen beheer of het omzetten hiervan...

Nabestaandenpensioen: enkel nog op risicobasis

Nabestaandenpensioen: enkel nog op risicobasis

(Uit Ken je vak! in VVP 2-2021) Het tweede pijler nabestaandenpensioen bij overlijden vóór pensioendatum gaat op de schop. Adviseurs en verzekeraars...