Consumentenbond wil garanties voor luchtvaartvouchers

KLM vliegtuig via Pixabay

Consumenten die in de coronacrisis een voucher van hun luchtvaartmaatschappij krijgen, mogen niet met lege handen komen te staan als die maatschappij failliet gaat. Dat schrijft de Consumentenbond in een brief aan de Tweede Kamer. De Consumentenbond wil dat  de overheid garant staat.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: "Aan het voorgestelde voucher kleven twee grote bezwaren. Het grootste bezwaar is dat de reiziger het risico loopt dat zijn voucher waardeloos is als zijn luchtvaartmaatschappij failliet gaat. Iets wat in deze omstandigheden niet ondenkbaar is. Dat is onacceptabel. Het kan niet zo zijn dat een consument vrijwillig afstand doet van zijn rechten en vervolgens met lege handen komt te staan. De voucher moet, net als de eerder gepresenteerde tegoedbon van de pakketreisaanbieders, gedekt zijn tegen een faillissement. Nu er geen garantiefonds bestaat, verwachten wij dat de overheid garant staat voor vouchers van eventuele failliete maatschappijen."

De Consumentenbond is ook niet tevreden over de termijn waarna reizigers alsnog de voucher kunnen omwisselen voor geld. Molenaar: "Waarom niet gekozen voor zes maanden, net zoals de aanbieders van pakketreizen doen? Die termijn moet voldoende zijn om de luchtvaartmaatschappijen de benodigde ruimte en flexibiliteit te bieden. We realiseren ons dat de omstandigheden vragen om bijzondere maatregelen. Maar in deze vorm komen consumenten er te bekaaid vanaf. "

Passagiers met een los vliegticket hebben bij een vluchtannulering normaal gesproken recht op een alternatieve vlucht of terugbetaling van het betaalde ticket binnen zeven dagen. Maar omdat dat voor veel vliegmaatschappijen nu financieel niet haalbaar is, bieden zij hun klanten een tegoedbon aan waarmee ze op een later moment kunnen vliegen.

De voucher is maximaal twaalf maanden geldig. Passagiers kunnen na het verloop van de vouchers het ongebruikte deel uitbetaald krijgen. Het initiatief om tot uitbetaling over te gaan ligt bij de luchtvaartmaatschappij.

Reactie toevoegen

 
Meer over
"Campagne risico-opslag werpt vruchten af"

"Campagne risico-opslag werpt vruchten af"

Steeds meer banken passen risico-opslagen op hypotheken aan als de verhouding schuld – woningwaarde tussendoor verandert. Sommigen doen dat zelfs zonder dat...

Consumentenbond breidt juridische dienstverlening uit

Consumentenbond breidt juridische dienstverlening uit

De Consumentenbond breidt haar juridische dienstverlening uit met bemiddelen en schrijven van juridische brieven op maat. Zowel leden als niet-leden kunnen hiervoor...

"Actieve provisietransparantie wettelijk verplichten"

"Actieve provisietransparantie wettelijk verplichten"

De Consumentenbond roept de minister van Financiën op actieve provisietransparantie bij schadeverzekeringen wettelijk op te leggen. Directeur Bart Combée...

Zorgverzekering: Consumentenbond ziet nog steeds kloonpolissen

Zorgverzekering: Consumentenbond ziet nog steeds kloonpolissen

Net als in 2017 bieden ook in 2018 de vier grote zorgverzekeraars volgens de Consumentenbond weer basisverzekeringen aan met identieke voorwaarden, maar met een...

Ovfd: teleurstellend dat Consumentenbond niet wijst op waarde advies

Ovfd: teleurstellend dat Consumentenbond niet wijst op waarde advies

Teleurstellend dat de Consumentenbond niet wijst op de waarde van deskundig financieel advies, aldus de OvFD in een reactie op het bericht dat hypotheekbanken consumenten...

Banken: "bij complexe wijziging hypotheek deskundig advies nodig"

Banken: "bij complexe wijziging hypotheek deskundig advies nodig"

"Bij complexe wijzigingen met grote financiële gevolgen is deskundig, persoonlijk advies gewenst en noodzakelijk. Met dergelijk advies zijn uiteraard kosten...

"Klant met hypotheek melkkoe voor banken"

"Klant met hypotheek melkkoe voor banken"

Volgens de Consumentenbond jagen banken woningeigenaren die tussentijds hun hypotheek willen wijzigen op kosten. Bart Combée, directeur van de Consumentenbond,...

"Gebruik reparatieformulier voorwaarden bij NVM- of vbo-makelaar"

"Gebruik reparatieformulier voorwaarden bij NVM- of vbo-makelaar"

Vereniging Eigen Huis en Consumentenbond raden consumenten met een NVM- of VBO-makelaar aan om hem of haar een 'reparatieformulier' te laten ondertekenen. Hiermee...

"Laagsteprijsgarantie is weinig waard"

"Laagsteprijsgarantie is weinig waard"

Een 'laagsteprijsgarantie' in de hotelbranche klinkt leuk maar je moet een engelengeduld hebben om er een beroep op te kunnen doen, concludeert de Consumentenbond...

Combée: liever leveringspremie dan aankoopsubsidie

Combée: liever leveringspremie dan aankoopsubsidie

Het nieuwe kabinet moet volgens de Consumentenbond snel beslissen over de toekomst van de salderingsregeling voor bezitters van zonnepanelen en duidelijk maken hoe...