Consumind past tv-commercial aan na klacht rob goedhart

Geldbelangen logo

Volgens Stichting Geldbelangen (Rob Goedhart) misleidt Consumind (een initiatief van MTVTD) de consument in commercials, veelal uitgezonden rondom TV-uitzendingen van de Olympische Spelen, door te suggereren dat hypotheekadvies gratis is. Daarom heeft de stichting aan Consumind gevraagd de commercial niet meer te vertonen. Consumind heeft inmiddels toegezegd de commercial aan te passen.

Goedhart stelde dat deze dienstverlener in de commercial de consument belooft om van alles bij te houden over energie, telefonie, maar ook wat betreft verzekeringen en hypotheken. 'En als het gunstig is om over te stappen dan regelen wij dat. Gratis', stelt Consumind in de commercial. Goedhart: "Wij hebben Consumind om opheldering gevraagd omtrent het business-model. Want hoewel Geldbelangen dat soort dienstverlening natuurlijk toejuicht moet het de consument ook duidelijk zijn waar Consumind de – waarschijnlijk niet goedkope – commercials en de overige dienstverlening van betaalt."  Consumind meldt dat zij betaald wordt door de dienstverlener, die zij voor de consument inschakelt. Voor schadeverzekeringen claimt Consumind zelf een Wft-vergunning te hebben. Voor de complexe financiële producten wordt de consument doorgeleid naar een financieel adviseur, aldus Consumind in een reactie aan Goedhart. "Dat doorgeleiden kost de consument waarschijnlijk dan niets, maar als er dan geadviseerd wordt (of een product wordt omgezet) zal de betreffende financieel adviseur dat hoogstwaarschijnlijk niet gratis doen. De belofte dat er dus gratis een omzetting van bijvoorbeeld hypotheek of ander complex product wordt gezorgd klopt dus niet. Om die reden heeft Geldbelangen Consumind verzocht hun commercial aan te passen."
 

COMMERCIAL WORDT AANGEPAST

Inmiddels heeft Arie Verhoeven van Consumind gereageerd. "Ondanks het feit dat onze bedoeling niet was om het beeld van gratis hypotheekadvies te vestrekken bij onze doelgroep begrepen wij uw vraag en hebben we de commercials en uw opmerking alsnog voorgelegd bij onze adviseurs van DenO. Zij komen tot de slotsom dat er in hun ogen geen sprake is van misleiding, maar beseffen dat het lastig is om in een commercial die o.a. over hypotheken gaat het woord gratis te gebruiken. Wij hebben daarom besloten om in onze commercial expliciet duidelijk te maken dat hypotheekadvies niet gratis is."

 

Consumind heeft haar mediabureau gevraagd de commercial on hold te zetten. Jeroen Vissers, directeur Consumind, gaat  met de video editor de tekst 'Voor hypotheekadvies moet worden betaald' toevoegen in de commercial op het moment dat de productcategorie ‘Hypotheken’ in beeld is. Zowel in de hoofdcommercial als de tag-on die alles samenvat. De aangepaste versie is in inmiddels naar de STER toegestuurd. "Wij sturen deze commercials ook te toetsing naar de AFM om een duidelijke uitspraak van hun te krijgen."

 

Consumind bedankt Goedhart voor de oplettendheid. "Zoals we al eerder aangaven is het nooit ons doel geweest om het verkeerde beeld te scheppen, maar als je het één bedoeld, dan is de interpretatie van een ander soms moeilijk te voorspellen."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Alex van der Sluijs - 22 augustus 2016

Ik hoorde afgelopen dagen nog gewoon de spots op de radio met dezelfde teksten, dus ......

Alex van der Sluijs - 17 augustus 2016

Natuurlijk Consumind, we geloven jullie op je woord (egnie)

Chris de Bruin - 17 augustus 2016

Goed werk Rob!

Goedhart wil verbod op ASR-reclame

Goedhart wil verbod op ASR-reclame

Rob Goedhart (voorzitter Geldbelangen) eist in een brief aan minister Wopke Hoekstra (Financiën), minister Arie Slob (Onderwijs) en AFM-voorzitter Merel van...

"AFM is niet meer te volgen"

"AFM is niet meer te volgen"

De AFM is niet meer te volgen, stelt voorzitter Rob Goedhart van Stichting Geldbelangen. "Het klinkt misschien vreemd, maar dit keer ben ik het – als belangenbehartiger...

"Dnb en afm horen niet thuis in pensioendebat"

"Dnb en afm horen niet thuis in pensioendebat"

Toezichthouders gaan ver buiten hun boekje als zij het beleid rondom pensioen willen bijsturen of bepalen. "Want in wiens belang spreken zij eigenlijk",...

Geldbelangen blijft inzetten op nationaal overleg woekerpolissen

Geldbelangen blijft inzetten op nationaal overleg woekerpolissen

"Goed om te horen dat ook VEH en VEB stellen dat de woekerpolisaffaire nog lang niet is afgelopen en dat er nog steeds polissen lopen met veel te hoge kosten....

Methode goedhart

Methode goedhart

Laat bij de herbeoordeling van de wurgkredietcontracten van Interbank het nieuwe intermediair de provisiebetaling overnemen op een normaal beloningspromillage. Dan...

"Niet bank wordt aangepakt, maar Stichting die gedupeerden helpt"

"Niet bank wordt aangepakt, maar Stichting die gedupeerden helpt"

De AFM heeft besloten dat Stichting Geldbelangen niet langer door mag gaan met het ondersteunen van gedupeerde klanten van Interbank.   Deze bank verkocht...

Geldbelangen daagt pensioenverzekeraars uit

Geldbelangen daagt pensioenverzekeraars uit

Stichting Geldbelangen daagt verzekeraars uit te tonen dat ze voortvarend inspelen op de 1 september van kracht geworden Wet verbeterde premieregeling. Voorzitter...

"Geef wettelijk recht lopende pensioencontracten open te breken"

"Geef wettelijk recht lopende pensioencontracten open te breken"

Geef houders van een pensioenpolis die worden gedupeerd door de momenteel extreem lage rente "het wettelijk recht hun lopende contract open te breken en in...

Oproep Geldbelangen aan Tweede kamer: dwing herkansing af

Oproep Geldbelangen aan Tweede kamer: dwing herkansing af

Stichting Geldbelangen wil dat de Tweede Kamer herkansing afdwingt voor mensen die de afgelopen jaren pensioenkapitaal hebben moeten laten omzetten in wegens de...

Goedhart: training pensioencommunicatie

Goedhart: training pensioencommunicatie

Rob Goedhart verzorgt de komende maanden samen met Esther Gotink meermaals de training 'Pensioencommunicatie... de wet voorbij'. De training is bedoeld voor iedereen...