Consumind past tv-commercial aan na klacht rob goedhart

Geldbelangen logo

Volgens Stichting Geldbelangen (Rob Goedhart) misleidt Consumind (een initiatief van MTVTD) de consument in commercials, veelal uitgezonden rondom TV-uitzendingen van de Olympische Spelen, door te suggereren dat hypotheekadvies gratis is. Daarom heeft de stichting aan Consumind gevraagd de commercial niet meer te vertonen. Consumind heeft inmiddels toegezegd de commercial aan te passen.

Goedhart stelde dat deze dienstverlener in de commercial de consument belooft om van alles bij te houden over energie, telefonie, maar ook wat betreft verzekeringen en hypotheken. 'En als het gunstig is om over te stappen dan regelen wij dat. Gratis', stelt Consumind in de commercial. Goedhart: "Wij hebben Consumind om opheldering gevraagd omtrent het business-model. Want hoewel Geldbelangen dat soort dienstverlening natuurlijk toejuicht moet het de consument ook duidelijk zijn waar Consumind de – waarschijnlijk niet goedkope – commercials en de overige dienstverlening van betaalt."  Consumind meldt dat zij betaald wordt door de dienstverlener, die zij voor de consument inschakelt. Voor schadeverzekeringen claimt Consumind zelf een Wft-vergunning te hebben. Voor de complexe financiële producten wordt de consument doorgeleid naar een financieel adviseur, aldus Consumind in een reactie aan Goedhart. "Dat doorgeleiden kost de consument waarschijnlijk dan niets, maar als er dan geadviseerd wordt (of een product wordt omgezet) zal de betreffende financieel adviseur dat hoogstwaarschijnlijk niet gratis doen. De belofte dat er dus gratis een omzetting van bijvoorbeeld hypotheek of ander complex product wordt gezorgd klopt dus niet. Om die reden heeft Geldbelangen Consumind verzocht hun commercial aan te passen."
 

COMMERCIAL WORDT AANGEPAST

Inmiddels heeft Arie Verhoeven van Consumind gereageerd. "Ondanks het feit dat onze bedoeling niet was om het beeld van gratis hypotheekadvies te vestrekken bij onze doelgroep begrepen wij uw vraag en hebben we de commercials en uw opmerking alsnog voorgelegd bij onze adviseurs van DenO. Zij komen tot de slotsom dat er in hun ogen geen sprake is van misleiding, maar beseffen dat het lastig is om in een commercial die o.a. over hypotheken gaat het woord gratis te gebruiken. Wij hebben daarom besloten om in onze commercial expliciet duidelijk te maken dat hypotheekadvies niet gratis is."

 

Consumind heeft haar mediabureau gevraagd de commercial on hold te zetten. Jeroen Vissers, directeur Consumind, gaat  met de video editor de tekst 'Voor hypotheekadvies moet worden betaald' toevoegen in de commercial op het moment dat de productcategorie ‘Hypotheken’ in beeld is. Zowel in de hoofdcommercial als de tag-on die alles samenvat. De aangepaste versie is in inmiddels naar de STER toegestuurd. "Wij sturen deze commercials ook te toetsing naar de AFM om een duidelijke uitspraak van hun te krijgen."

 

Consumind bedankt Goedhart voor de oplettendheid. "Zoals we al eerder aangaven is het nooit ons doel geweest om het verkeerde beeld te scheppen, maar als je het één bedoeld, dan is de interpretatie van een ander soms moeilijk te voorspellen."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Alex van der Sluijs - 22 augustus 2016

Ik hoorde afgelopen dagen nog gewoon de spots op de radio met dezelfde teksten, dus ......

Alex van der Sluijs - 17 augustus 2016

Natuurlijk Consumind, we geloven jullie op je woord (egnie)

Chris de Bruin - 17 augustus 2016

Goed werk Rob!

Stichting Geldbelangen nodigt verzekeraars uit voor dialoog over beleggingsverzekeringen

Stichting Geldbelangen nodigt verzekeraars uit voor dialoog over beleggingsverzekeringen

De Stichting Geldbelangen heeft zeven verzekeraars uitgenodigd voor een dialoog over beleggingsverzekering. "Wij wilen dat verzekeraars en (vertegenwoordigers...

Boek Rob Goedhart met korting via VVP

Boek Rob Goedhart met korting via VVP

Wegens succes herhaald: lezers van VVP Online kunnen het boek 'De consument is financieel bewusteloos...nou en?' van Rob Goedhart met korting krijgen via VVP. Via...

Boek Rob Goedhart met korting via VVP

Boek Rob Goedhart met korting via VVP

Lezers van VVP Online kunnen het boek 'De consument is financieel bewusteloos...nou en?' van Rob Goedhart met korting krijgen via VVP. Via bol.com kost het afgelopen...

Stichting Geldbelangen waakt over collectief belang

Stichting Geldbelangen waakt over collectief belang

Rob Goedhart is een van de initiatiefnemers van de nieuwe Stichting Geldbelangen. De missie van de stichting: "Het behartigen van de collectieve belangen die...

"als ING de ballen van een leeuw heeft..."

"als ING de ballen van een leeuw heeft..."

"Als ING de ballen van een leeuw heeft, nodigt ze AFAS Personal direct uit om afspraken te maken over hoe ze wel zo gemakkelijk mogelijk de gegevens van hun...

"verlaag eventueel orv-premie binnen woekerpolis"

"verlaag eventueel orv-premie binnen woekerpolis"

Consultant Rob Goedhart roept verzekeraars op om - als dat beter is voor de klant - de overlijdensrisicopremie bínnen de woekerpolis te verlagen. Goedhart...

Goedhart start actie verteljebankdewaarheid.nl

Goedhart start actie verteljebankdewaarheid.nl

Rob Goedhart wil dat banken een grondig onderzoek laten doen onder consumenten naar hun gedrag. Goedhart roept iedereen op te reageren via de site verteljebankdewaarheid.nl.www.verteljebankdewaarheid.nl/contact-2....

Consument is financieel bewusteloos... nou en

Consument is financieel bewusteloos... nou en

"Degene die zich als financieel adviseur profileert helpt de consument in eerste instantie om zijn wens of behoefte in kaart te brengen en daarvan de consequenties...

"sector heeft totaal verkeerd beeld van consument"

"sector heeft totaal verkeerd beeld van consument"

'De consument is financieel bewusteloos... nou en?. Gids voor financiële dienstverlening'. Dat is te titel van het nieuwe boek van Rob Goedhart. Belangrijke...

Goedhart: "pensioenknip verboden? belachelijk!"

Goedhart: "pensioenknip verboden? belachelijk!"

In zijn blog hekelde consultant Rob Goedhart zaterdag het verdwijnen van de 'pensioenknip'. "Verzekeraars lachen in hun vuistje." Goedhart: "Oei!...