"als ING de ballen van een leeuw heeft..."

"Als ING de ballen van een leeuw heeft, nodigt ze AFAS Personal direct uit om afspraken te maken over hoe ze wel zo gemakkelijk mogelijk de gegevens van hun klanten – die dat zelf willen! – over kunnen hevelen naar het huishoudboekje van AFAS." Aldus consultant Rob Goedhart in een blog.

ING won vorige week het kort geding waarin zij eiste dat de koppeling met haar internetbankieren uit het 'huishoudboekje' AFAS Personal verdwijnt. Dit omdat koppelen niet veilig zou zijn.

Goedhart: "Ik ben benieuwd hoe de hoofddirectie van ING dit feit gevierd heeft. Met champagne? En met meesmuilend gelach naar ‘zo’n partijtje als AFAS Personal’? Dat zij als ING toch maar weer even hebben laten zien dat er met hen niet te spotten valt? Ik hoop dat ze beseffen dat ze een Pyrrus-overwinning hebben behaald, waarmee ze de consument en de rest van de maatschappij een klap in het gezicht hebben gegeven."

Volgens Goedhart stelt ING het klantbelang bepaald niet centraal. "Op zichzelf ben ik blij dat banken mijn geld zo goed mogelijk willen beschermen. Natuurlijk mag niet Jan en Alleman maar binnen mijn rekening van alles kunnen doen. Maar daar gaat het hier helemaal niet om. AFAS Personal heeft steeds tegen de banken gezegd: ‘we willen dat de consument zo eenvoudig mogelijk overzicht en inzicht krijgt over wat hij binnen heeft gekregen en wat hij uitgeeft; wij willen helemaal niet dat er via ons betalingstransacties gedaan kunnen worden’. Omdat de banken – en ING in het bijzonder – niet wilden mee denken aan een oplossing voor alleen die overzichtverstrekking (let wel: alleen bij particulieren; bij zakelijke rekeningen is het al heel gebruikelijk) heeft AFAS Personal het voor haar klanten geprobeerd op een andere manier. Hoe kan je het klantbelang meer centraal stellen? (Zouden banken een voorbeeld aan kunnen nemen.)

Volgens de uitspraak is de Consumentenbond nu partner-in-crime. De algemene bankvoorwaarden zijn opgesteld in overleg met de bond. Daarom vertrouw ik er op dat de Consumentenbond op zeer korte termijn met een ferme reactie komt, waaruit blijkt dat die voorwaarden niet bedoeld zijn om de consument een gemakkelijk overzicht en inzicht over zijn inkomsten en uitgaven te onthouden en dat zij daarom snel met de banken om tafel gaat om daar een oplossing voor te vinden."

Het Nibud hoopt dat banken blijven meewerken aan het ontwikkelen van methodes waarmee consumenten altijd en overal inzicht kunnen krijgen in hun financiële data. "De technologische ontwikkelingen op het gebied van betalen gaan snel. Betalen via mobiele telefoon of vingerafdruk is al mogelijk. En wij hopen dat banken bij al deze technische ontwikkelingen ook nadenken over hoe ze de consument op een makkelijke manier inzicht geven in hun bij- en afschrijvingen, waarbij direct duidelijk wordt hoe men er financieel voorstaat en welke betalingen er nog aankomen. Om de consument te beschermen tegen het meer geld uitgeven dan hij heeft, is het nodig dat de consument altijd en overal op een overzichtelijke manier inzicht kan krijgen in zijn inkomsten en uitgaven. Op die manier kunnen de technologische ontwikkelingen worden gebruikt ter voorkomen van schulden en het houden van grip op geld. Wij zien dat er verschillende systemen in ontwikkeling zijn die het uitwisselen van bankgegevens op een veilige manier mogelijk maakt. Zeker consumenten die bij meerdere banken rekeningen hebben lopen, hebben baat op het op één plek in de gaten kunnen houden van al hun geldzaken."

AFAS toonde zich vorige week "enorm teleurgesteld over deze beslissing. Wij hebben namelijk in het kort geding willen aantonen dat het argument van veiligheid dat door ING Bank gebruikt werd, niet de volledige argumentatie was. De werkelijke reden voor het kort geding was hoofdzakelijk een commerciële. Wij hebben dat in onze eigen ogen voldoende weten aan te tonen, maar helaas heeft de voorzieningenrechter anders beslist."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - 4 augustus 2014

Die oranje je-weet-wel kater uit Jan Jans en de kinderen... ABN SNS en RABO zien géén beveiligingsprobleem? zouden consumenten massaal overstappen vanwege deze service dan wed ik dat ING bakzeil zou halen.

Rob Goedhart: "Pensioenclaim is misleidende geldklopperij"

Rob Goedhart: "Pensioenclaim is misleidende geldklopperij"

"De claimprocedure  die advocaat Hans van Meerten en Pieter Lakeman met Pensioenherstel tegen de Staat en ABP willen gaan voeren omdat het pensioenfonds in...

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

“Volkomen terecht” is de reactie van Rob Goedhart, voorzitter van Stichting Geldbelangen op de uitspraak van de Commissie van Beroep van het Kifid, waarin...

Geldbelangen in beroep tegen Kifid-uitspraak rente-op-rente

Geldbelangen in beroep tegen Kifid-uitspraak rente-op-rente

De Stichting Geldbelangen kan toch in beroep tegen de Kifid-uitspraak waarin wordt geoordeeld dat ABN Amro bij het berekenen van compensatie voor te veel betaalde...

Geldbelangen verbijsterd over ABN Amro-uitspraak van Kifid

Geldbelangen verbijsterd over ABN Amro-uitspraak van Kifid

"Kifid is puur met juridische oogkleppen op bezig geweest om de bank de hand boven het hoofd te houden.", aldus de stichting Geldbelangen die zegt verbijsterd te...

Uitspraak Kifid inzake ABN Amro onderstreept gelijk St. Geldbelangen en Kassa

Uitspraak Kifid inzake ABN Amro onderstreept gelijk St. Geldbelangen en Kassa

Na Credit Agricole Consumer Finance (waaronder Interbank, Ribank, De Nederlandsche Voorschotbank en Intermediaire Voorschotbank) moet nu ook ABN Amro teveel betaalde...

"ABN Amro verzaakt maatschappelijke taak"

"ABN Amro verzaakt maatschappelijke taak"

"ABN Amro heeft aantoonbaar te hoge kosten berekend en heeft daarmee – als systeembank – haar maatschappelijke taak verzaakt en alleen maar de eigen...

Stichting Geldbelangen start campagne 'Open die envelop!'

Stichting Geldbelangen start campagne 'Open die envelop!'

Stichting Geldbelangen bevestigt dat Crédit Agricole van start is gegaan met de teruggave van 'woekerrentes', maar wijst er ook op dat de consument ook nog...

Crédit Agricole zegt per 1 mei alle doorlopende kredieten op

Crédit Agricole zegt per 1 mei alle doorlopende kredieten op

Crédit Agricole (Interbank, Ribank en Voorschotbank) heeft 90 miljoen euro gereserveerd om klanten te compenseren voor te hoge rentes op leningen. Ook gaat...

"Maak fonds voor mensen die advies nodig hebben maar niet krijgen"

"Maak fonds voor mensen die advies nodig hebben maar niet krijgen"

Rob Goedhart, voorzitter Stichting Geldbelangen, pleit voor een fonds voor schuldhulpverlening dat gevuld wordt met een promillage van de rente die consumenten op...

Klem aan alle kanten!

Klem aan alle kanten!

(door Rob Goedhart, voorzitter Stichting Geldbelangen) Zo’n 20 à 25 jaar hoor ik al dat financieel adviseurs nodig zijn. De financiële huisarts....