"verlaag eventueel orv-premie binnen woekerpolis"

Consultant Rob Goedhart roept verzekeraars op om - als dat beter is voor de klant - de overlijdensrisicopremie bínnen de woekerpolis te verlagen.

Goedhart blogt over het moeizame telefoongesprek dat hij had toen hij werd gebeld door Achmea Adviesdiensten over zijn eigen woekerpolis van Avéro Achmea. Een gesprek dat volgens hem meer plaatsvond zodat de verzekeraar tegenover de AFM kan aantonen bezig te zijn met activeren van klanten dan vanuit de intentie hem als klant werkelijk verder te helpen.

Goedhart: "Ik maak me zorgen. Ik heb toevallig ‘een beetje’ verstand van levensverzekeringen. Ik kan doorvragen, de consequenties overzien. Hoeveel andere consumenten zullen dat kunnen? Hoeveel consumenten zullen op een alternatieve aanbieding in gaan ‘omdat het goedkoper is’, maar waarbij dan de lijfrentevorm verlaten wordt, terwijl daar ooit bewust voor is gekozen? Hoeveel consumenten zullen – als ze wel een lijfrente willen houden – dan maar gewoon te duur voor overlijdensrisico verzekerd blijven?

"Woekerpolissen vragen nog steeds meer aandacht dan ze krijgen. Een heleboel consumenten worden nog flink genomen door de verzekeraars.

Volgens mij is er heel eenvoudige oplossing. Verzekeraars stellen binnen de bestaande producten het tarief voor bijvoorbeeld overlijdensdekking, de premie per eenheid verzekerd bedrag naar beneden bij. Ze verlagen ook nog eens de kosten. En het probleem is opgelost. Maar met dit soort gesprekken in mijn achterhoofd vrees ik het ergste. Het woekerpolisdossier woekert waarschijnlijk nog vele jaren door, waarbij verzekeraars met grote bezems bezig zijn. Hun straatje schoon te vegen..."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Wil Rotteveel - 31 juli 2014

Beste Rob, Dit voorstel heb ik al enige maanden geleden in dit medium voorgesteld. Het is goed idee, van mij, dus wil ik ook graag 50% van de opbrengsten :-)

Berend Tooms - 31 juli 2014

Zo simpel kan het soms zijn. Lost lang niet alles op, maar zeker een deel. Nu is een adviseur soms 2-3 uur bezig een woekerproduct bij dezelfde verzekeraar om te bouwen naar een gelijkend product met als verschil minder risico(premie) en lagere kosten.

Erik van der Linde - 30 juli 2014

My thoughts exactly. Iedereen individueel benaderen is goedkoper dan collectief de kosten in het product aanpassen. Gelukkig staat het klantbelang centraal.

Rob Goedhart: "Pensioenclaim is misleidende geldklopperij"

Rob Goedhart: "Pensioenclaim is misleidende geldklopperij"

"De claimprocedure  die advocaat Hans van Meerten en Pieter Lakeman met Pensioenherstel tegen de Staat en ABP willen gaan voeren omdat het pensioenfonds in...

René Graafsma noemt schikkingen woekerpolissen flutvoorstellen

René Graafsma noemt schikkingen woekerpolissen flutvoorstellen

“De huidige voorgestelde schikkingen van woekerpolissen met Nationale-Nederlanden, DeltaLloyd, a.s.r. en Aegon – met alle voorgaande merken en handelsnamen...

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

“Volkomen terecht” is de reactie van Rob Goedhart, voorzitter van Stichting Geldbelangen op de uitspraak van de Commissie van Beroep van het Kifid, waarin...

Geldbelangen in beroep tegen Kifid-uitspraak rente-op-rente

Geldbelangen in beroep tegen Kifid-uitspraak rente-op-rente

De Stichting Geldbelangen kan toch in beroep tegen de Kifid-uitspraak waarin wordt geoordeeld dat ABN Amro bij het berekenen van compensatie voor te veel betaalde...

Geldbelangen verbijsterd over ABN Amro-uitspraak van Kifid

Geldbelangen verbijsterd over ABN Amro-uitspraak van Kifid

"Kifid is puur met juridische oogkleppen op bezig geweest om de bank de hand boven het hoofd te houden.", aldus de stichting Geldbelangen die zegt verbijsterd te...

Deelnemers Allianz DIN Plan Dupe trekken zich terug uit klachtenprocedures Kifid

Deelnemers Allianz DIN Plan Dupe trekken zich terug uit klachtenprocedures Kifid

De stichting Allianz DIN Plan Dupe laat weten dat de 176 consumenten die zij vertegenwoordigen zich hebben teruggetrokken uit de klachtenprocedures bij het Kifid....

Uitspraak Kifid inzake ABN Amro onderstreept gelijk St. Geldbelangen en Kassa

Uitspraak Kifid inzake ABN Amro onderstreept gelijk St. Geldbelangen en Kassa

Na Credit Agricole Consumer Finance (waaronder Interbank, Ribank, De Nederlandsche Voorschotbank en Intermediaire Voorschotbank) moet nu ook ABN Amro teveel betaalde...

"ABN Amro verzaakt maatschappelijke taak"

"ABN Amro verzaakt maatschappelijke taak"

"ABN Amro heeft aantoonbaar te hoge kosten berekend en heeft daarmee – als systeembank – haar maatschappelijke taak verzaakt en alleen maar de eigen...

Consumentenbond wellicht in hoger beroep in woekerpolisuitspraak

Consumentenbond wellicht in hoger beroep in woekerpolisuitspraak

Achmea heeft klanten met een woekerpolis onvoldoende geïnformeerd over en gewaarschuwd voor het hefboom- en inteereffect en zal de geleden schade moeten compenseren....

Stichting Geldbelangen start campagne 'Open die envelop!'

Stichting Geldbelangen start campagne 'Open die envelop!'

Stichting Geldbelangen bevestigt dat Crédit Agricole van start is gegaan met de teruggave van 'woekerrentes', maar wijst er ook op dat de consument ook nog...