De klant vertelt

Marieke de Beer 2019

Wij doen graag mee met de uitdaging van VVP: bedenk een adviescampagne die recht doet aan het werk van de onafhankelijk adviseur. Pure verhalen van echte klanten bewijzen het belang van de lokale held.

Mensen denken dat simple risk producten makkelijk zelf af te sluiten zijn. Toch zijn klanten vaak teleurgesteld als zij schade hebben. Deze teleurstelling is te voorkomen door bij het aangaan van de verzekering advies in te winnen. In Nederland zijn er gelukkig veel onafhankelijke deskundige adviseurs die dit kunnen verzorgen. Deze adviseurs maken voor de klant het verschil door een goede analyse te maken naar de behoefte van de klant en advies te geven over de mogelijkheden. Bijvoorbeeld een lager eigen risico en specifieke dekkingen. Adviseurs van VKG doen dit dagelijks.

Ook financieringen zijn vaak niet standaard. Diversiteit in huishoudens is meer regel dan uitzondering. Denk aan samengestelde gezinnen waarvan één of beide partners al eerder een hypotheek hadden. Een nieuwe hypotheekaanvraag is daardoor complexer en dan is het fijn als je beroep kunt doen op een onafhankelijke gekwalificeerde adviseur. Aan de andere kant zien we ondernemers met een sterke financieringsbehoefte die geen gehoor krijgen bij de bank, terwijl zij zo graag willen groeien. Deze ondernemers kloppen aan bij hun raadsman, hun financieel adviseur.

Lokale helden

Bij VKG vinden wij dat iedere Nederlander recht heeft op deskundig en objectief advies in de buurt. Een ‘huisarts’ die risico’s inventariseert, deskundig en objectief advies geeft en zorgt dat Nederlanders, particulieren en bedrijven, de juiste producten afsluiten en hen ontlasten van financiële stress. Voor ons zijn de regionale onafhankelijke financieel adviseurs de lokale helden!

Wij doen daarom mee met de uitdaging van VVP: bedenk een adviescampagne die recht doet aan het werk van de onafhankelijk adviseur.

Belevingscampagne

In ieder reclameblok op tv of radio is er een commercial van een maatschappij, geldverstrekker of adviesketen die de voordelen van het betreffende merk of product aantoont. Altijd zijn ‘zij’ aan het woord. Nooit de ervaringsdeskundige, de klant.

Wij bieden de ervaringsdeskundige een platform. Een belevingscampagne aan de hand van mooie pure verhalen van echte klanten over hun lokale held. Een adviseur die door zijn zorg de stress van bijvoorbeeld een lastige schade heeft weggenomen. Een raadsman die heeft gezorgd dat de hypotheek van het droomhuis is gepasseerd of de ondernemer helpt het bedrijfskrediet te krijgen om te groeien.

Uit de praktijk

Onlangs vertelde een adviseur (Frank Backx van Backx Assurantiën uit Rucphen) dat hij een vader en zoon op bezoek had. De zoon had net zijn rijbewijs en kreeg een stoere gepimpte auto van zijn ouders. Waarop de adviseur zei: “Zal ik je even naar het politiebureau brengen. Dit is namelijk wachten totdat er een ongeluk gebeurt. Hoe kan je zo’n jongen nu zo’n auto geven?” Dit zette de vader aan het denken en de dag erop zat een opgeluchte vader met zijn zoon bij de adviseur om een goede degelijke tweedehands auto te verzekeren.

Een praktijkvoorbeeld waarom de rol van een adviseur zo goed en belangrijk is. Het verschil maken voor je klant. Het verhaal is nu nog verteld door de adviseur. Hoe mooi is het als de klant dit vertelt? Menselijke aandacht, er echt zijn voor je klant, dat is waar je als adviseur het verschil mee maakt. Dit laten wij zien in onze campagne.

Iedereen kan meedoen

Het leuke van deze campagnevorm is dat iedereen mee kan doen, zowel maatschappij, geldverstrekker als adviseur. Immers het gaat om klanten die vertellen over hun adviseur, hun verzekering of financiering.

Deze mooie echte verhalen van Nederlanders zenden we niet een paar weken op televisie of radio uit. Deze verhalen hebben meer aandacht nodig dan kortstondig op massamedia beschikbaar te zijn en dan weer vergeten worden. Dit zijn geen 30-seconden verhalen. Dit zijn verhalen die je wilt lezen.

Middelen

Door een samenwerking aan te gaan met een bekend online platform, denk bijvoorbeeld aan nu.nl of sprout. nl voor bedrijven, bieden wij deze platforms gedurende het jaar echte verhalen die zij kunnen delen op hun platform en online kunnen promoten door middel van banners. Daarnaast verspreiden we de verhalen via social media: FB, Insta en LinkedIn. Dit zijn verhalen in tekst maar ook in video.

Centraal in de campagne staat de branche overkoepelende informerende site over het nut van onafhankelijk financieel advies. Op deze site vindt de bezoeker alle verhalen uit de campagne; kunnen klanten een eigen verhaal uploaden; kunnen mensen en bedrijven gratis een financiële vraag stellen, welke wordt beantwoord door een panel van adviseurs tijdens het wekelijkse financieel spreekuur, door middel van web consulting; handige rekentools om alvast een en ander te berekenen; een financiële wegwijzer in de vorm van een chatbot met antwoorden op veel gestelde vragen over verzekeringen en financieringen; alle adviseurs in Nederland en hun expertisegebieden (gelinkt aan Wft-vergunningen).

Ook stellen we materiaal beschikbaar aan de adviseur om te delen met zijn klanten en prospects. Denk aan bannersets, persberichten voor regionale media en teksten en video voor social media.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Vkg steunt Serious Request

Vkg steunt Serious Request

VKG gaat deze maand het team van Serious Request steunen met de actie ‘Serious Verzekeren’. De DJ's in het Glazen Huis in Heerlen zetten zich in december...

De Boer prijst Cyber Protect van VKG

De Boer prijst Cyber Protect van VKG

Een mooie innovatie. Zo omschrijft Verbondsdirecteur Leo de Boer in een tweet Cyber Protect van VKG en AXA Assistance. VKG introduceerde onlangs onder haar volmachtovereenkomst...

Vkg vernieuwt digitale polismap

Vkg vernieuwt digitale polismap

VKG heeft haar digitale polismap ‘Mijn Verzekeringen’ vernieuwd. Meest opvallende vernieuwingen zijn de mogelijkheden voor self service en communicatie.  ...

"adviesmarkt verzuimt nieuwe klanten aan te trekken"

"adviesmarkt verzuimt nieuwe klanten aan te trekken"

“Volgens mij verzuimt de hele markt in het verkrijgen van nieuwe klanten om de krimp op te vangen”, aldus Tom van der Geer (VKG) tijdens een rondetafelfsessie...

Gezinspakket VKG wordt Privé Select Pakket

Gezinspakket VKG wordt Privé Select Pakket

Het Gezinspakket van VKG wordt omgedoopt tot het Privé Select Pakket. Naast een update van dekkingen en tarieven is het pakket ook geschikt gemaakt voor eenpersoonshuishoudens....

Vkg: laat zien dat je anders in de wedstrijd zit

Vkg: laat zien dat je anders in de wedstrijd zit

“De regelgeving is doorgeschoten, maar we hebben er wel mee te maken. Ik vraag onze adviseurs om het positief op te pakken en te gaan voor kansen. Richt uw...

Adviseurs omarmen risicomanagement

Adviseurs omarmen risicomanagement

Zestig procent van de adviseurs wil zich in de toekomst meer gaan richten op bedrijfscontinuïteit en risicomanagement, aldus onderzoek van NBBC en VKG onder...

Vkg faciliteert opnieuw beroepseed

Vkg faciliteert opnieuw beroepseed

VKG stelt adviseurs - of eigenlijk hun medewerkers met klantcontact, want die zijn vanaf 1 april aan de beurt - weer in staat om de beroepseed of - belofte af te...

Vkg scherpt schadebeleid smartphones aan

Vkg scherpt schadebeleid smartphones aan

VKG heeft het beleid voor het indienen van total loss schades van smartphones, tablest en laoptops aangescherpt. Dit om fraude tegen te gaan. Volgens VKG kan afhandeling...

Vkg lanceert orv\+

Vkg lanceert orv\+

VKG heeft in samenwerking met Pulse Insurance Limited een orv# geïntroduceerd voor mensen met een ernstige aandoening. Orv+ is een polis voor personen met...