Deze bezittingen redden Nederlanders als eerste bij brand

Smartphone bed via Pixabay

Nederlanders grijpen bij brand vooral naar hun smartphone, portemonnee en identiteitsbewijs. Dat blijkt uit recent onderzoek van Allianz Direct. Daaruit blijkt ook dat veel Nederlanders hun dierbare bezittingen niet goed beschermen tegen brand en inbraak.

Bijna helft niet bewust bezig met opbergen waardevol bezit

Waardevolle spullen als elektronica en sieraden zijn niet alleen kwetsbaar bij brand, maar ook gewild bij inbrekers. Ruim de helft van de Nederlanders (56 procent) legt waardevolle spullen dan ook altijd uit het zicht van ongewenste bezoekers. Bijna de helft (47 procent) is echter niet bewust bezig met het goed opbergen van waardevolle spullen.

Waardevolle spullen liggen meestal in de (kleding)kast. Bijna de helft van de Nederlanders (45 procent) gebruikt dit als opbergplek. Hierna volgen de kluis (achttien procent), de zolder (vijftien procent), een externe locatie zoals de bank of het huis van ouders (tien procent) en de garage of berging (zes procent). Een klein aandeel mensen gebruikt nog ouderwetse verstopplekken; vier procent verstopt kostbare spullen onder het bed, één procent in een sok of begraaft ze in de tuin.

Allianz Direct is gestart met een nieuwe campagne: Bescherm wat je lief is. Op de campagnepagina zijn verhalen te vinden van Nederlanders met bijzondere bezittingen. Allianz Direct hielp hen deze spullen klaar te maken voor de toekomst. Ook staan hier praktische tips om objecten in huis zo goed mogelijk te beschermen.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
ABW wijst chauffeurs op belang van goede slaap

ABW wijst chauffeurs op belang van goede slaap

ABW en HalloSlaap, een initiatief van Movir, slaan de handen ineen om chauffeurs veel bewuster te maken van het belang van goede slaap. Jeroen Meijers, mede-eigenaar...

Allianz Direct opnieuw winnaar 'Independer Award Auto 2023'

Allianz Direct opnieuw winnaar 'Independer Award Auto 2023'

Allianz Direct heeft evenals vorig jaar de 'Independer Award Auto 2023' gewonnen.  De award werd voor de tweede keer uitgereikt. Op de tweede plek eindigde...

Independer: forse stijging aantal woningbranden

Independer: forse stijging aantal woningbranden

In 2022 waren er 7.700 woningbranden in ons land. Vooral in Friesland was de stijging met één derde fors te noemen. Maar ook in Zeeland en Flevoland...

Laagdrempelige maatregelen tegen stormschade vaak niet getroffen

Laagdrempelige maatregelen tegen stormschade vaak niet getroffen

Veel laagdrempelige maatregelen tegen stormschade worden niet getroffen, blijkt uit onderzoek door Aegon een jaar na de februaristormen van 2022. Hoewel 79 procent...

Handreikingen Beveiligingsmaatregelen Buitenterreinen aangepast

Handreikingen Beveiligingsmaatregelen Buitenterreinen aangepast

De handreikingen 'Beveiligingsmaatregelen Buitenterreinen' zijn opnieuw door het netwerk mobiliteit & transport van het Platform Risicodeskundigheid beoordeeld...

Forse daling aantal geclaimde bedrijfsbranden

Forse daling aantal geclaimde bedrijfsbranden

Het aantal geclaimde bedrijfsbranden daalt fors, van 3.878 in 2020 naar 3.351 vorig jaar. De afname met ruim 500 claims (dertien procent) past in een trend die al...

Open laten dakraam komt klant duur te staan

Open laten dakraam komt klant duur te staan

(Kifid-uitspraak GC 2022-0843) De consument heeft een beroep op zijn verzekering gedaan omdat in zijn woning is ingebroken en daarbij spullen en kostbaarheden zijn...

Periodieke beoordeling constructieve veiligheid grote publieke gebouwen

Periodieke beoordeling constructieve veiligheid grote publieke gebouwen

In het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) wordt de plicht opgenomen een periodieke beoordeling te doen van de constructieve veiligheid van gebouwen wanneer een...

Verbond brengt risico’s waterstof in kaart

Verbond brengt risico’s waterstof in kaart

In een uitgebreide brochure gaat het Verbond dieper in op de risico’s en mogelijkheden van waterstof. Wat is waterstof? Waar kan het voor worden gebruikt?...

Consument had slotenmaker moeten bellen na diefstal sleutels

Consument had slotenmaker moeten bellen na diefstal sleutels

(Kifid-uitspraak GC 2022-0495) Er zijn spullen gestolen uit de woning van de consument. De verzekeraar mocht uitkering van de schade weigeren, omdat er sprake is...