Eerste ACM-sanctie voor neplikes en nepvolgers
De ACM heeft voor het eerst een sanctie opgelegd voor het gebruiken van neplikes en nepvolgers. De Autoriteit dwingt webwinkel Bicep Papa te stoppen met het gebruik van neplikes en nepvolgers bij de promotie van zijn producten via sociale media als Instagram. Bicep Papa is het bedrijf achter de bekende influencer Mobicep. Volgens het onderzoek van de ACM heeft Bicep Papa over de periode september 2018 tot en met augustus 2020 98.000 volgers en 27.000 likes gekocht.
Als Bicep Papa het gebruik van neplikes en nepvolgers niet stopt en voor de toekomst niet gestopt houdt, dan moet het bedrijf een dwangsom betalen die kan oplopen tot 100.000 euro.
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Met het bewust inzetten van neplikes en nepvolgers worden consumenten misleid. Wij geven hiermee een duidelijk signaal af aan zowel aanbieders als gebruikers van neplikes en nepvolgers: dit moet stoppen.”
De ACM heeft de afgelopen periode bedrijven opgespoord die nepreviews, nepvolgers en neplikes aanbieden en vervolgens gemaand met hun praktijken te stoppen. Sommige bedrijven zijn al gestopt met hun praktijken, naar andere lopen nog onderzoeken Hierbij heeft de ACM ook klantbestanden gevorderd. Op basis van die klantbestanden gaat de ACM bedrijven, influencers en anderen die misleidende beoordelingen gebruiken aanpakken.
Reactie toevoegen
Meer over
Consument positief over hypotheekadviseur als geldverstrekker review vraagt
Ook als de onafhankelijk adviseur op geen enkele wijze betrokken is bij het uitvragen van reviews blijken consumenten heel tevreden. Dat is de conclusie op basis...
ACM kijkt naar onverzekerbaarheid
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) bracht begin vorige maand een bezoek aan Adfiz. "Om met ons van gedachten te wisselen over en input te verzamelen voor...
De financiële sector heeft er kennelijk geen moeite mee dat toezichthouders die zich bezig houden met consumentenbescherming, waaronder de AFM, vanaf begin...
Lloyds Bank vraagt klanten ook kwaliteit adviseur te beoordelen
Lloyds Bank heeft volgens eigen zeggen als een van de eerste hypotheekverstrekkers het initiatief genomen om klanten niet alleen te vragen de kwaliteit van de eigen...
Consumentenbond stapt uit Advieskeuze
De Consumentenbond is weer uit Advieskeuze.nl gestapt. "Advieskeuze.nl is nu sterk genoeg om op eigen benen te staan", zegt directeur Bart Combée van de bond. Sinds...
Verzekeraars beheersen risico's bewust ingekocht verlies onvoldoende
Instellingen hanteren veelal een bewuste strategie als verlieslatende producten in de Motor WA- en de WIA-WGA-markt worden gezet, maar de risicobeheersing hierbij...
Hoe oordeelt de klant over zijn of haar adviseur? Een willekeurige greep uit tienduizenden reviews online. De adviseur dacht mee met verschillende mogelijkheden...
Sterke toename aansluitingen internet of things
Op de mobiele markt is het aantal aansluitingen voor apparaten die communiceren via internet sterk aan het toenemen. Het gaat dan om simkaarten met een 097-nummer...
De grote zorgverzekeraars kunnen zich meer onderscheiden op dienstverlening en collectieve verzekeringen. Dat blijkt uit gezamenlijk onderzoek van de Autoriteit...
ACM pleit voor meer transparantie bij online reviews
Gezien het toenemende belang van online reviews pleit de ACM voor meer transparantie bij alle partijen die betrokken zijn bij het verzamelen, publiceren en beheren...