"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"
"Niet de traditionele bank of verzekeraar heeft straks het primaire contact met de klant, maar de partij die uit de data de beste inzichten weet te peuren over wat de consument behaagt, de verkoper van het artikel dat het hartje sneller heeft doen kloppen." Dat stelt AFM-voorzitter Laura van Geest in haar FD-column met dit keer als onderwerp embedded finance. Van Geest: "De financiële dienst zal zich (deels) ontwikkelen tot een anoniem, gestandaardiseerd en mogelijk steeds kleinere schakel in het algehele koopproces, waarvoor de bank of verzekeraar een meer bescheiden vergoeding krijgt van het veelal niet-Europese platform. Deze prijsdruk zal efficiency en schaalvergroting afdwingen en zet het verdienmodel van de traditionele financieel dienstverleners onder druk, ten faveure van het platform."
Het toezicht moet zich mee ontwikkelen en zal volgens Van Geest steeds Europeser zijn.
Geen aanlokkelijk voorland
De AFM stelde eerder dat de steeds verdergaande differentiatie van premie en voorwaarden ook nadelen kent. Van Geest herhaalt dit: "Het is wachten op het hyperpersoonlijke alles-in-een product, met op het individu toegesneden producteigenschappen, voorzien van een op de persoonlijke koopbereidheid afgestelde prijs. Denk aan een handige (maar de facto zorgvuldig uitgeklede) reisverzekering voor een skivakantie. Op maat aangeboden, als sluitstuk van een shopping spree bij een dure webshop voor ski’s en een lawine-airbag, en daarom prijzig en zonder off-piste-dekking. Een ondoorzichtige markt met sterk gepersonaliseerde premies en voorwaarden is geen aanlokkelijk voorland."
Reactie toevoegen
Meer over
AFM: "Informeer pensioengerechtigde minstens maand vóór aanpassing variabel pensioen"
Van de huidige pensioenuitvoerders die een variabele uitkering bieden, informeert het merendeel zijn deelnemers nog steeds te laat voor de nieuwe uitkering. De AFM...
Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid
Bij particuliere beleggers die zelfstandig of met advies beleggen let ongeveer de helft soms of (bijna) altijd op de duurzaamheid van beleggingen die zij doen. Om...
Marktmonitor 2024 voor 6.300 adviseurs en bemiddelaars van start
De eerste groep adviseurs en bemiddelaars kan vanaf 12 februari de Marktmonitor (MMAB) voor 2024 invullen. Groep 2 vanaf 19 februari en groep 3 vanaf 26 februari....
Oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem
Oplichting door een persoon die zich voordoet als AFM-medewerker blijft een probleem. De toezichthouder: "In 2023 gingen de meeste ontvangen signalen over mogelijke...
AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge
Personaliseren van premies en winstmarges mag de solidariteit en eerlijke behandeling van klanten niet ondermijnen. Die waarschuwing geeft de AFM in haar Agenda...
AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"
De duurzaamheidstransitie van de financiële sector gaat volgens de AFM minder snel dan gewenst. Zowel nationaal als internationaal groeit de maatschappelijke...
AFM-boete van 94.000 euro voor Zwaan Finance
De AFM heeft een boete van 94.000 euro opgelegd aan Zwaan Finance uit Lisse. Het bedrijf heeft tussen juli 2018 en oktober 2022 als beheerder van zeven beleggingsinstellingen...
Positief oordeel EBA over toezicht op betalingsachterstanden bij hypotheken
De Europese autoriteit voor de bankensector EBA heeft een vergelijkend onderzoek gedaan onder 7 landen, naar de implementatie van de Europese Hypothekenrichtlijn...
Bosklopper (Verbond): "Beperk premieverschillen oude en nieuwe klanten"
"Wij roepen verzekeraars op in hun premiebeleid nieuwe en bestaande klanten zoveel mogelijk op dezelfde wijze te behandelen. Structurele premieverschillen die niet...
Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten
Financiële ondernemingen houden zich niet altijd aan de wettelijke voorschriften voor reclame en overige informatie bij sparen/vermogensopbouw. Zo is het onder...