AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge
Personaliseren van premies en winstmarges mag de solidariteit en eerlijke behandeling van klanten niet ondermijnen. Die waarschuwing geeft de AFM in haar Agenda 2024.
De toezichthouder: “Buiten automatisering, kunnen klantdata door verzekeraars worden gebruikt om de hoogte van premies te personaliseren (zogenoemde personalised pricing) door algoritmes in te zetten om risico’s individueel in te schatten. Dit kan voordelen bieden, maar ook de solidariteit onder druk zetten en zo onverzekerbaarheid veroorzaken voor bepaalde groepen consumenten met een hoog risico. Bovendien kunnen verzekeraars deze data en informatie gebruiken om winstmarges verder te personaliseren. De AFM vindt dit zorgelijk; verzekeraars dienen uitsluiting en oneerlijke behandeling van klanten te voorkomen.”
Price walking
In december riep Verbondsvoorzitter Tjeerd Bosklopper tijdens de algemene ledenvergadering van de brancheorganisatie in Den Haag verzekeraars op “in hun premiebeleid nieuwe en bestaande klanten zoveel mogelijk op dezelfde wijze te behandelen. Structurele premieverschillen die niet goed uitlegbaar zijn moeten daarom worden vermeden”.
Volgens Bosklopper is premiedifferentiatie tussen oude en nieuwe klanten al langer onderwerp van gesprek in het bestuur, onder meer naar aanleiding van eerdere onderzoeken naar 'pricewalking' in Groot-Brittannië. "We hebben op dit moment geen indicatie dat er op dit vlak zaken fout gaan, maar we moeten borgen dat dat zo blijft". Volgens Bosklopper ontbreekt de ruimte om dit in zelfregulering vast te leggen. "We mogen geen afspraken met elkaar maken over het premiebeleid. Daarom zijn wij voorstander van een actief beleid van de toezichthouder AFM op dit punt.”
Bij price walking krijgen nieuwe verzekerden een aantrekkelijke premie voorgeschoteld, die wordt gefinancierd door de premies van bestaande polishouders te verhogen zonder dat noodzakelijk vanuit oogpunt van risico en/of kosten.
Reactie toevoegen
Reacties
Paul van Brederode - van Brederode Financieel Adviseurs 17 januari 2024
Nu ineens heeft de AFM het verzekeringsprincipe ontdekt? Beter ten halve gekeerd als ten hele gedwaald, dat wel natuurlijk, maar ik vind het wel een verrassend standpunt. Deze zag ik niet aankomen, dacht dat ze dit ook wel een geweldige ontwikkeling zouden vinden.
Kees Bergman - Kees Bergman Verz. Hyp Pens. 17 januari 2024
Dit is natuurlijk heel goed, dat het verbond en de AFM hiermee bezig zijn. waarschijnlijk doen ADFIZ en CFD hier ook een duit in het zakje. We staan natuurlijk met AI en al zijn "zegeningen" aan het begin van een geheel nieuw tijdperk ook in verzekeringsland. Dit is trouwens niet alleen door AI , maar al een tijd aan de gang door o.a. de voortschrijdende Gen technieken. Dit heeft niets met "We mogen geen afspraken met elkaar maken over het premiebeleid" , maar alles over ethiek en gebruik van alle technieken. Boeiend als hier maar de juiste mensen met de juiste insteek op de juiste plaats mee bezig zijn en niet alleen naar winst en aandeelhoudersbelang, maar zeker ook naar klantbelang kijken.
Paul Schoo - Platter-Schoo 17 januari 2024
Begint de AFM eindelijk n beetje door te hebben wat voor vlees er in de kuip zit. Misschien kunnen ze ook even nadenken over een herbezinning van de wft duimschroeven. Ik heb nog wel n paar suggesties. De koffie staat klaar.
Meer over
AFM waarschuwt consumenten voor Frank Wim Brugman
De AFM waarschuwt consumenten voor Frank Wim Brugman die volgens de toezichthouder illegaal actief is als vermogensbeheerder. Hij beschikt niet over een vergunning...
Afhankelijkheid big tech heeft grote impact op financiële sector
De AFM constateert dat de ontwikkelingen op het gebied van digitalisering, duurzaamheid en internationalisering steeds sneller gaan en een steeds grotere impact...
De AFM en Stichting DSI hebben het convenant over vakbekwaamheid verlengd. Dit convenant, dat sinds 2018 van kracht is, richt zich op medewerkers die adviseren of...
AFM-brief mogelijke vergunningplicht bij bemiddelen in groepsverzekeringen
De AFM heeft een brief ontwikkeld om marktpartijen die gebruik maken van groepsverzekeringen erop te wijzen dat er mogelijk een vergunningplicht gaat gelden. De...
“Hypotheekfraude blijkt een relatief makkelijk verdienmodel”
“Hypotheekfraude blijkt een relatief makkelijk verdienmodel.” Dat schrijft de AFM in haar onlangs verschenen Trendzicht 2025. De toezichthouder: “Hoewel...
Embedded finance laat meerwaarde adviseur onverlet
(AFM in VVP-special Business Innovation 2024) Je auto voor een uur verzekeren tegen inbraak op een parkeerterrein, of direct een reisverzekering afsluiten bij...
Toekomstbestendige FD-sector vraagt om verantwoorde groei
In Sector in beeld Financieel dienstverleners 2024 vraagt de AFM vooral aandacht voor zaken die noodzakelijk zijn voor toekomstbestendige groei van een onderneming....
Hypotheek Visie gaat werk maken van AFM-aanbevelingen
Hypotheek Visie gaat de aanbevelingen in de AFM-verkenning 'Kwaliteit Hypotheekadvies 2024' op een rijtje zetten voor de ruim zestig aangesloten hypotheekadvieskantoren....
AFM ziet verbeterpunten bij kwaliteit hypotheekadviezen
Hypotheekadviseurs vragen over het algemeen alle verplichte elementen uit bij de klant, maar advisering over verantwoorde woonlasten en risicobereidheid blijven...
Pensioenfondsen nog te vaak onduidelijk in hun communicatie
De AFM constateert in een nieuw rapport verbeteringen in de communicatie aan deelnemers, maar ziet nog te vaak dat pensioenfondsen niet duidelijk genoeg zijn over...