Formule 1-fans maken iets meer brokken dan niet-fans

Interpolis rijtest 2024

Formule 1-fans rijden zelfverzekerder, avontuurlijker dan niet-fans en laten zich minder snel beïnvloeden door externe factoren zoals het weer of een gesprek in de auto, maar ze maken ook iets meer schade. Dit blijkt uit recent onderzoek van verzekeraar Interpolis, uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction. Zo hebben formule 1-fans vaker meer dan één keer iets geraakt tijdens het manoeuvreren (3%) en zijn vaker achterop een andere auto gereden (3%). Om deze reden roept Interpolis automobilisten op om bewuster aan het verkeer deel te nemen.

Formule 1-fans schatten zichzelf significant hoger in als goede bestuurder dan niet-fans, met indrukwekkende gemiddelde scores van 8,1 voor 'goede bestuurder', 'veilige bestuurder' en 'ervaren bestuurder'. Opmerkelijk noemt Interpolis het dat ze zich in vergelijking met niet-fans ook minder laten beïnvloeden door stressoren zoals tijdsdruk, haast en onduidelijke navigatie.

Formule 1-fans nemen meer proactieve maatregelen. Zo controleren ze vaker de bandenspanning en verlichting. Niet-fans focussen zich daarentegen meer op het vinden van parkeermogelijkheden op hun eindbestemming. Formule 1-fans rijden vaker bewust sneller dan de maximumsnelheid. Deze groep is minder gevoelig voor de mening van anderen over hun rijstijl en ervaart minder onzekerheid wanneer anderen commentaar leveren. Het rijgedrag van Formule 1-fans brengt risico's met zich mee: zo zien ze het vaker als sport om tijd van de navigatie af te rijden.

Reactie toevoegen

 
Interpolis pleit voor Cyberhulpverlener in bedrijven

Interpolis pleit voor Cyberhulpverlener in bedrijven

GripOpCyber gaat verder dan preventie en maakt mkb-bedrijven weerbaarder tegen cyberaanvallen. Aldus Interpolis bij de lancering van de dienst 'GripOpCyber'. Speerpunten...

Ondernemers maken hun bedrijf robuuster

Ondernemers maken hun bedrijf robuuster

Onzekerheden over personeel en laag vertrouwen in de overheid zorgen er volgens de Interpolis BedrijvenMonitor voor dat ondernemers steeds vaker andere keuzes maken...

"In zomerperiode 16 procent meer inbraken"

"In zomerperiode 16 procent meer inbraken"

In de zomerperiode vinden landelijk 16 procent meer inbraken plaats, blijkt uit data van de Interpolis Inbraakbarometer. Interpolis en de Nationale Politie verwijzen...

Holistische personeelsaanpak steeds belangijker

Holistische personeelsaanpak steeds belangijker

In de terugblik op de BedrijvenMonitor van Interpolis in de afgelopen vier jaar, uitgevoerd door Ipsos, valt op dat de arbeidsmarkt nóg krapper is geworden....

Interpolis: schade door niet-handsfree bellen niet langer gedekt

Interpolis: schade door niet-handsfree bellen niet langer gedekt

Interpolis vergoedt vanaf 1 december niet langer schade die is ontstaan doordat bestuurders hun mobiel niet-handsfree hebben gebruikt. De wijziging volgt op onderzoeksresultaten...

Interpolis: ondernemers onderschatten impact cyberaanval

Interpolis: ondernemers onderschatten impact cyberaanval

Ondernemers onderschatten de impact van een cyberaanval op hun bedrijf en medewerkers. Negen van de tien ondernemers denkt binnen een week na een succesvolle aanval...

Zzp'ers stuk minder vertrouwen in kabinet dan mkb-ondernemers

Zzp'ers stuk minder vertrouwen in kabinet dan mkb-ondernemers

Bijna de helft (47 procent) van de zzp’ers heeft (zeer) weinig vertrouwen in het kabinet, ten opzichte van 37 procent van de mkb-ondernemers, aldus onderzoek...

Klanten trouw aan hun autoverzekeraar

Klanten trouw aan hun autoverzekeraar

Maar liefst 93 procent van de klanten wil bij de huidige autoverzekeraar klant blijven. Interpolis heeft de trouwste klanten, met een gemiddelde klanthistorie van...

Interpolis voert campagne tegen social media in het verkeer

Interpolis voert campagne tegen social media in het verkeer

Uit recent onderzoek blijkt dat driekwart van de volwassenen hun telefoon gebruikt terwijl ze actief deelnemen aan het verkeer. Dit gedrag brengt ernstige risico's ...

Volwassenen gebruiken vaker telefoon in verkeer

Volwassenen gebruiken vaker telefoon in verkeer

"Het is duidelijk dat het aandeel telefoongebruikers in het verkeer hoog blijft en onder volwassenen zelfs toeneemt." Aldus SWOV-onderzoek in opdracht van Interpolis....