Geen minimumleeftijd voor taxichauffeurs

Taxi via Pixabay 2018

Minister Van Veldhoven ziet geen reden om de minimumleeftijd voor taxichauffeurs aan te passen, schrijft ze in antwoord op Kamervragen. De Amsterdamse PvdA-fractie stelde voor de minimumleeftijd op 23 te bepalen.  Van Veldhoven gaat hier niet in mee. De minister: "Ik wil niet vooruitlopen op het onderzoek van de SWOV. Op dit moment zie ik geen aanleiding om de minimumleeftijd om toegelaten te worden tot het examen aan te passen."

Van Veldhoven heeft de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid gevraagd om het aantal ongevallen met taxi’s nader te analyseren. Het onderzoek richt zich in de eerste plaats op de toe- of afname van het aantal ongelukken. Vervolgens zal op basis van de beschikbare bronnen worden gekeken naar onderscheid op locaties, leeftijd van chauffeur en aanbieder.

Taxichauffeurs moeten met goed gevolg een vakbekwaamheidsexamen (theorie en praktijk) bij het CBR afleggen alvorens zij bevoegd zijn om een taxi te mogen besturen. Om toegelaten te worden tot dit examen dient men over een rijbewijs B, verklaring omtrent gedrag (VOG) en geneeskundige verklaring te beschikken. Veel taxiondernemers stellen zelf aanvullende voorwaarden aan de rijervaring van hun chauffeurs, passend bij de taximarkt ter plaatse waar ze opereren.

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Ferrari-zaak tegen tussenpersoon crasht bij rechtbank

Ferrari-zaak tegen tussenpersoon crasht bij rechtbank

De tussenpersoon valt volgens de Rechtbank Gelderland niks te verwijten in een zaak rond een in de prak gereden Ferrari GTC4 Lusso Novitec van circa drie ton. De...

a.s.r. vernieuwt autoverzekering

a.s.r. vernieuwt autoverzekering

De Personenautoverzekering in het Vernieuwd Voordeelpakket van a.s.r. is vernieuwd. Het tarief is herijkt. “Hierdoor”, aldus a.s.r., “is het gemiddelde...

Nieuwe generatie autoverzekeringen Turien & Co.

Nieuwe generatie autoverzekeringen Turien & Co.

Turien & Co. heeft een volledig nieuwe autoverzekeringslijn gelanceerd, met als doel voor elk risico een op maat gemaakte premie te bieden. De nieuwe autoverzekeringen...

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Het Verbond van Verzekeraars bestrijdt de conclusie van de Consumentenbond dat de autoverzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond: "Volgens de Consumentenbond...

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...

Voertuigschade claimen of niet?

Voertuigschade claimen of niet?

De klant kan sinds 12 juli in Mijn a.s.r. schadeverzekeringen berekenen of het interessanter is om voertuigschade te claimen of zelf te betalen. Dit aan de hand...

Onderzoek Verbond: gebruik rijhulpsystemen vergroot verkeersveiligheid

Onderzoek Verbond: gebruik rijhulpsystemen vergroot verkeersveiligheid

Uit donderdag gepubliceerd onderzoek, uitgevoerd door het Data Analytics Centre (DAC) van het Verbond van Verzekeraars, blijkt dat de meeste rijhulpsystemen, ook...

Pleidooi voor neutraal platform delen voertuigdata

Pleidooi voor neutraal platform delen voertuigdata

In een brief aan informateur Mariëtte Hamer bepleiten de ANWB, verzekeraars en de mobiliteitsbranche het op verantwoorde wijze delen van voertuigdata wettelijk...

Uitlenen auto kan tot hoge kosten leiden

Uitlenen auto kan tot hoge kosten leiden

De helft van de auto-uitleners weet niet hoe het zit met de verzekering als er schade wordt gereden door de lener. Een autoverzekering dekt wel de gemaakte schade,...

Animatie Directe Schadeafhandeling

Animatie Directe Schadeafhandeling

Een korte animatie voor de klant met uitleg is toegevoegd aan de toolkit Directe Schadeafhandeling (DSA) die de werkgroepen DSA van het Verbond van Verzekeraars...