Kassa opent meldpunt voor klachten over aov

Logo Kassa

Het consumentenprogramma Kassa heeft afgelopen weekend een meldpunt geopend voor klachten over arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en kredietbeschermers.

Volgens advocate Karen Machielsen van Zumpolle Advocaten grijpen verzekeraars nog steeds allerlei redenen, kleine lettertjes en uitzonderingbepalingen aan om niet uit te keren. Helemaal als sprake is van langdurige arbeidsongeschiktheid. Machielsen: "Volgens de AFM zou de markt goed functioneren. In mijn dagelijkse praktijk maak ik het tegendeel mee. Of dat landelijk ook zo is kan ik niet zeggen, maar het lijkt me de moeite waard dit te onderzoeken." Machielsen trok in een eerdere uitzending ook al aan de bel over het uitkeringsgedrag van arbeidsongeschiktheid verzekeraars indien er langdurig een beroep wordt gedaan op de verzekering. Nu doet ze dat weer. "Ik ervaar in mijn praktijk dat er sprake is van een patroon. Alles is er op gericht om op een gegeven moment die uitkering stop te zetten en dat staat in schril contrast met filmpjes die je op tv ziet met mensen die rustig onder een palmboom op het strand zitten."

In de studio zaterdagavond ook algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond van Verzekeraars. Het Verbond herkent de bevindingen van Machielsen niet, maar geeft aan naar de signalen te gaan kijken. Daarnaast heeft het Verbond ook contact opgenomen met het Kifid om te achterhalen waarom er daar de laatste jaren meer klachten binnenkomen.
 

Reactie toevoegen

 
Aantal klachten over verzekeraars verder gedaald

Aantal klachten over verzekeraars verder gedaald

Het aantal klachten dat binnenkomt bij verzekeraars blijft dalen. In 2021 kwamen 125.000 klachten binnen, een daling van bijna negentien procent ten opzichte van...

ABN Amro bericht klanten over betere compensatieregeling

ABN Amro bericht klanten over betere compensatieregeling

ABN Amro heeft klanten brieven gestuurd over de aanpassing van de compensatieregeling doorlopende kredieten met variabele rente. ABN Amro schrijft: "Klanten die...

Stel de juiste vragen

Stel de juiste vragen

(Annemieke Postema, AOVdokter, in katern Zakelijk en Inkomen, VVP 3-2022) Aan de hand van twee onderwerpen nodig ik AOV-adviseurs uit om eens kritisch naar hun...

Movir verstrekt op verzoek weer jaaropgave betaalde AOV-premie

Movir verstrekt op verzoek weer jaaropgave betaalde AOV-premie

Movir, meldt Adfiz, verstrekt op verzoek weer de jaaropgave betaalde AOV-premie. Adfiz: "Navraag bij Movir leert dat het niet verstrekken van deze jaaropgave te...

Pensioenfondsen adopteren Gedragslijn ‘Goed omgaan met klachten’

Pensioenfondsen adopteren Gedragslijn ‘Goed omgaan met klachten’

De pensioenfondsen gaan werken met de Gedragslijn ‘Goed omgaan met klachten’. De gedragslijn sluit aan bij de nieuwe regelgeving van de Wet toekomst...

RADI-divisie AOV gelanceerd

RADI-divisie AOV gelanceerd

“Door te kiezen voor een RADI AOV-adviseur krijgt de klant een integere specialist die zijn vak tot in detail beheerst en weet wat er mogelijk is, qua verzekeringen...

Indienen klachten bij pensioenfondsen moet eenvoudiger

Indienen klachten bij pensioenfondsen moet eenvoudiger

Een klacht indienen is niet bij elk pensioenfonds even makkelijk voor pensioendeelnemers. Bovendien kan ook de registratie van binnengekomen klachten door pensioenfondsen...

Verbond: "95 procent AOV-aanvragen zzp'ers geaccepteerd"

Verbond: "95 procent AOV-aanvragen zzp'ers geaccepteerd"

Zo’n 95 procent van alle zzp’ers die een aanvraag voor een verzekering doen wordt door verzekeraars geaccepteerd. Aldus het Verbond van Verzekeraars...

Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen iets goedkoper

Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen iets goedkoper

De gemiddelde premie voor een AOV is ten opzichte van vorig jaar licht gedaald. Het combinatietarief is gedaald met vijf procent en de standaardtarieven zijn gemiddeld...

Aantal klachten over uitvaartverzekeringen verdubbeld

Aantal klachten over uitvaartverzekeringen verdubbeld

Het aantal klachten over uitvaart-, reis en rechtsbijstandverzekeringen is afgelopen jaar fors gestegen. Dat blijkt uit de uitvraag die de AFM voor de derde keer...