Indienen klachten bij pensioenfondsen moet eenvoudiger
Een klacht indienen is niet bij elk pensioenfonds even makkelijk voor pensioendeelnemers. Bovendien kan ook de registratie van binnengekomen klachten door pensioenfondsen verbeterd worden. Dat blijkt uit onderzoek van de AFM naar klachtenprocedures van pensioenfondsen. De toezichthouder komt met aanbevelingen voor verbetering.
Drie belangrijke: evalueer de eigen klachtenprocedure en herijk daarbij de klachtdefinitie (‘elke uiting van ongenoegen’), zorg ervoor dat de klachtenprocedure goed vindbaar is op de website (via maximaal één of twee clicks) en maak in eenvoudige taal duidelijk hoe de procedure verder verloopt, meet de tevredenheid van de na afhandeling van de klacht.
Oproep aan wetgever
De AFM roept de wetgever op de klachtenprocedures van alle pensioenuitvoerders wettelijk te verankeren. Dit draagt bij aan de rechtsbescherming van deelnemers. Dat kan bijvoorbeeld door een uniforme definitie te creëren voor het begrip ‘klacht’ en door het opnemen van minimumvoorwaarden aan de klachtenafhandeling.
De Pensioenfederatie is sinds de ledenvergadering van december 2021 bezig met het opzetten van een gedragslijn klachten, die gaat gelden voor alle pensioenfondsen. De aanbevelingen van de AFM naar aanleiding van hun onderzoek, worden hierin al opgenomen, aldus de federatie op haar website.
Reactie toevoegen
Piekbelasting pensioenfondsen in 2025 onvermijdelijk
De transitie naar het nieuwe pensioenstelsel is volop gaande, maar pensioenfondsen stellen het invaren in veel gevallen uit, aldus het jaarlijkse onderzoek van BDO...
Lichte daling aantal klachten bij verzekeraars in 2023
Verzekeraars rapporteren over 2023 een lichte daling van het totale aantal klachten door consumenten ten opzichte van 2022. Tussen de soorten verzekeringen zijn...
AFM richting pensioenfondsen: informeer deelnemers tijdig over overbruggingsplan
Pensioenfondsen die gebruik willen maken van de tijdelijke regels van het transitie-ftk moeten voor 1 juli 2024 een overbruggingsplan indienen bij DNB. De tijdelijke...
Aantal klachten bij verzekeraars is in 2022 gestegen
Verzekeraars rapporteren een stijging van het aantal klachten door consumenten. Daarnaast is de gemiddelde looptijd van de afhandeling van een klacht gestegen. Dat...
Betere uitleg nodig bij verhoging pensioenen
Meerdere van de pensioenfondsen die vorig jaar overgingen tot verhogingen van de pensioenen hebben daarover niet duidelijk genoeg gecommuniceerd met hun deelnemers....
Pensioendeelnemer krijgt eigen geschilleninstantie
Het algemeen bestuur van de Pensioenfederatie heeft groen licht gegeven voor de oprichting van een nieuwe, onafhankelijke geschilleninstantie voor pensioenfondsen....
Nieuwe tool 'Bij welk pensioenfonds hoor ik?'
De Pensioenfederatie heeft de tool ‘Bij welk pensioenfonds hoor ik?’ gelanceerd. Door een eenvoudige check kunnen (startende) werkgevers nagaan of zij...
"Nieuwe Wet Toekomst Pensioenen leidt tot beperking uitvoeringskeuzes pensioenfondsen"
De praktische uitvoering van de nieuwe Wet Toekomst Pensioenen, die onderdeel is van het in 2019 overeengekomen pensioenakkoord, leidt tot beperking van uitvoeringskeuzes...
Aantal klachten over verzekeraars verder gedaald
Het aantal klachten dat binnenkomt bij verzekeraars blijft dalen. In 2021 kwamen 125.000 klachten binnen, een daling van bijna negentien procent ten opzichte van...
Social media-campagne pensioenfondsen
De pensioenfondsen zijn een social media-campagne gestart die het doel heeft bij te dragen aan het vertrouwen in pensioen van de fondsen. De online campagne richt...