Aantal klachten bij verzekeraars is in 2022 gestegen

Klagen boos emoji via Pixabay

Verzekeraars rapporteren een stijging van het aantal klachten door consumenten. Daarnaast is de gemiddelde looptijd van de afhandeling van een klacht gestegen. Dat blijkt uit de jaarlijkse klachtenuitvraag van de AFM onder alle aanbieders van verzekeringen.

De AFM: "De gemiddelde doorlooptijd van klachten is afgelopen jaar toegenomen met vier dagen. Van 19,3 dagen in 2021 naar 23,5 dagen in 2022. Een uitschieter is de duur van klachten in de categorie ‘leven beleggen’ met een gemiddelde doorlooptijd van 95 dagen. Een klacht is afgehandeld als er niet langer sprake is van een klacht/uiting van ongenoegen."

Beheerfase

Net als in 2021 hebben de meeste klachten betrekking op de dienstverlening in de beheerfase. Het aantal klachten is hier met 14.5 procent gestegen.

In 2022 hebben 155 aanbieders 136.000 klachten ontvangen. Dit is een totale stijging van 8,2 procent ten opzichte van 2021. In 2021 was bij alle deelmarkten nog een daling te zien.

De grootste stijging is zichtbaar bij de deelmarkt schadeverzekeringen. Met 58.500 klachten kent deze deelmarkt een stijging van 19,4 procent ten opzichte van 2021. Dit ligt voornamelijk aan een stijging in de productgroepen reisverzekeringen (plus 41 procent), motorrijtuigen (plus 33,1 procent) en brand & zaken (plus 31 procent).

Bij de deelmarkt schade valt het hoogste aantal klachten in de categorie ‘Schadeafhandeling uitkering’. Hier is ten opzichte van het jaar ervoor een stijging van 6,5 procent zichtbaar.

De meeste klachten (63.000) zijn ingediend binnen de deelmarkt Zorg. Dit beeld is vergelijkbaar met eerdere jaren.

 

 

Reactie toevoegen

 
Pensioendeelnemer krijgt eigen geschilleninstantie

Pensioendeelnemer krijgt eigen geschilleninstantie

Het algemeen bestuur van de Pensioenfederatie heeft groen licht gegeven voor de oprichting van een nieuwe, onafhankelijke geschilleninstantie voor pensioenfondsen....

Aantal klachten over verzekeraars verder gedaald

Aantal klachten over verzekeraars verder gedaald

Het aantal klachten dat binnenkomt bij verzekeraars blijft dalen. In 2021 kwamen 125.000 klachten binnen, een daling van bijna negentien procent ten opzichte van...

Pensioenfondsen adopteren Gedragslijn ‘Goed omgaan met klachten’

Pensioenfondsen adopteren Gedragslijn ‘Goed omgaan met klachten’

De pensioenfondsen gaan werken met de Gedragslijn ‘Goed omgaan met klachten’. De gedragslijn sluit aan bij de nieuwe regelgeving van de Wet toekomst...

Indienen klachten bij pensioenfondsen moet eenvoudiger

Indienen klachten bij pensioenfondsen moet eenvoudiger

Een klacht indienen is niet bij elk pensioenfonds even makkelijk voor pensioendeelnemers. Bovendien kan ook de registratie van binnengekomen klachten door pensioenfondsen...

Aantal klachten over uitvaartverzekeringen verdubbeld

Aantal klachten over uitvaartverzekeringen verdubbeld

Het aantal klachten over uitvaart-, reis en rechtsbijstandverzekeringen is afgelopen jaar fors gestegen. Dat blijkt uit de uitvraag die de AFM voor de derde keer...

Vijftien procent meer klachten over zorgverzekeringen in 2019

Vijftien procent meer klachten over zorgverzekeringen in 2019

Het aantal klachten over verzekeringen is in 2019 met zes procent gestegen ten opzichte van een jaar ervoor. Dat blijkt uit een uitvraag van de AFM. In totaal kwamen...

Verzekeraars kregen 160.000 klachten in 2018

Verzekeraars kregen 160.000 klachten in 2018

178 aanbieders rapporteerden in 2018 samen 160.000 unieke klachten over particuliere en zakelijke verzekeringen, aldus de klachtenrapportage van de AFM.  Het...

Kassa opent meldpunt voor klachten over aov

Kassa opent meldpunt voor klachten over aov

Het consumentenprogramma Kassa heeft afgelopen weekend een meldpunt geopend voor klachten over arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en kredietbeschermers. Volgens...

Financiële ombudsman kritisch op abonnementsvorm

Financiële ombudsman kritisch op abonnementsvorm

"Ik heb er moeite mee dat de adviseur voor bestaande cliënten tussentijds - ook nog eenzijdig - de spelregels verandert." Aldus mengt Nol Monster,...