Kifid: ABN Amro dient compensatieregeling aan te passen

ABN Amro (logo schild)

(Uitspraak Commissie van Beroep Financiële Dienstverlening, Kifid, 2022-0036) Bij het berekenen van de compensatie voor te veel betaalde rente op doorlopend krediet moet ABN Amro wél rekening houden met het zogenoemde ‘rente-over-rente-effect’. Aldus een bindende uitspraak van de Commissie van Beroep van Kifid.

Een consument heeft bij ABN Amro drie verschillende kredieten met variabele rente. Het gaat om twee doorlopend kredieten (Flexibel Krediet en Internet Voordeel Krediet) en een kredietfaciliteit voor roodstaan, het zogenoemde Privélimiet Plus. In mei 2018 zijn alle drie kredieten bij dezelfde bank overgesloten naar een aflopend krediet. In lijn met de Kifid-uitspraken over variabele rente op doorlopend krediet komt de consument in aanmerking voor de door ABN Amro getroffen compensatieregeling. De bank en de consument worden het niet eens over de manier waarop de compensatie moet worden berekend. De Geschillencommissie heeft in januari 2022 geconcludeerd dat de bank bij de berekening van de compensatie geen rekening hoeft te houden met het zogenoemde ‘rente-over-rente-effect’. De consument is het daar niet mee eens en is tegen die uitspraak (GC 2022-0047) in beroep gegaan.

De bank moest gedurende de looptijd van het doorlopend krediet de rente laten meebewegen met de relevante marktrente, maar heeft dit niet gedaan en daarvan voordeel genoten ten koste van de consument. De Commissie van Beroep concludeert dat hierdoor het evenwicht tussen rechten en plichten in de overeenkomst tussen de consument en de bank aanzienlijk is verstoord.  In lijn met het Europees consumentenrecht concludeert de Commissie van Beroep dat dit vraagt om een volledig herstel van de situatie zoals die voor de consument feitelijk en volgens het recht zou zijn geweest, als die verstoring in rechten en plichten achterwege was gebleven.

De compensatieregeling van de bank houdt in dat de bank kijkt naar wat er maandelijks te veel of te weinig aan rente is betaald. De optelsom van die maandelijkse bedragen is de compensatie die de bank de consument wil geven voor te veel betaalde rente op zijn doorlopend krediet. Daarmee is echter de situatie voor de consument niet volledig hersteld, aldus de Commissie van Beroep. Als de consument méér betaalde dan aan rente was verschuldigd, zou het te veel betaalde bedrag in mindering zijn gekomen op de hoofdsom van het krediet. Met als gevolg dat in een opvolgende maandtermijn de rente dan zou zijn berekend over een lagere hoofdsom. De bank zal met terugwerkende kracht alsnog de te veel betaalde rente in mindering moeten brengen op de hoofdsom van het krediet. Anders dan de geschillencommissie in januari 2022 concludeerde zal de bank bij het berekenen van de compensatie voor te veel betaalde rente op doorlopend krediet dus wél rekening moeten houden met dit zogenoemde ‘rente-over-rente-effect’.

Kifid heeft meerdere soortgelijke klachten van consumenten over de manier waarop ABN Amro de compensatie voor mogelijk te veel betaalde rente op doorlopend krediet berekent. Kifid gaat kijken wat dit betekent voor de tot nog toe aangehouden klachten over de manier waarop ABN Amro de compensatieregeling uitvoert. De betrokken consumenten ontvangen voor het eind van augustus van Kifid bericht over wat dit betekent voor de behandeling van hun klacht. Bij de beoordeling van soortgelijke klachten zal de Geschillencommissie de lijn volgen zoals door de Commissie van Beroep in de vandaag gepubliceerde uitspraak uiteengezet. Vanzelfsprekend wordt iedere klacht op zijn eigen omstandigheden beoordeeld en kunnen specifieke omstandigheden ertoe leiden dat een uitspraak afwijkt.

Reactie toevoegen

 
Meer over
"Uitzendbranche wordt aanjager herstel Zakelijke Dienstverlening"

"Uitzendbranche wordt aanjager herstel Zakelijke Dienstverlening"

ABN Amro verwacht dat de sector Zakelijke Dienstverlening als geheel in 2020 met zes procent zal krimpen, terwijl in 2021 slechts een gedeeltelijk herstel in het...

ABN Amro integreert stappenplan duurzaamheid in hypotheekadvies

ABN Amro integreert stappenplan duurzaamheid in hypotheekadvies

ABN Amro biedt iedereen die in gesprek is met een ABN Amro hypotheekadviseur samen metduurzaamheidsexpert HomeQgo voortaan een persoonlijk stappenplan naar een energiezuinigewoning....

ABN Amro: focus op Nederland en Noordwest-Europa

ABN Amro: focus op Nederland en Noordwest-Europa

ABN Amro gaat zich focussen op Nederland en Noordwest-Europa. Aldus de bank bij de bekendmaking van de cijfers over het tweede kwartaal 2020. ABN AMro stopt ook...

Kifid: rente doorlopend krediet moet in de pas blijven met marktrente

Kifid: rente doorlopend krediet moet in de pas blijven met marktrente

Consumenten mogen verwachten dat de rente op hun doorlopend krediet gedurende de looptijd van dat krediet in de pas zal blijven met de relevante marktrente. De Geschillencommissie...

Financiële instellingen van start met pilot Inkomensbepaling Pensioen

Financiële instellingen van start met pilot Inkomensbepaling Pensioen

In navolging van de Inkomensbepaling Loondienst starten ING, ABN Amro, Aegon, Florius, Rabobank, De Hypotheker, NHG en HDN gedurende drie maanden een pilot met de...

Fred de Jong: van zorgplicht naar zorgambitie

Fred de Jong: van zorgplicht naar zorgambitie

"Het moet in onze sector niet alleen gaan over zorgplicht, maar ook over zorgambitie", aldus onderzoeker Fred de Jong. In zijn nieuwe blog 'Zorgambitie als het...

"Duidelijkheid voor de gehele branche over nazorgplicht"

"Duidelijkheid voor de gehele branche over nazorgplicht"

De Hypotheker zegt blij te zijn met de uitspraak van de Commissie van Beroep van Kifid waarin wordt gesteld dat een financieel adviseur een consument niet hoeft...

Adviseur hoeft consument niet te wijzen op premiedalingen

Adviseur hoeft consument niet te wijzen op premiedalingen

Een financieel adviseur hoeft de consument niet te informeren over premiedalingen van overlijdensrisicoverzekeringen, aldus de Commissie van Beroep van Kifid in...

"Ongekende krimp van consumptie in 2020"

"Ongekende krimp van consumptie in 2020"

ABN Amro verwacht" dat de anderhalvemetersamenleving langdurig haar stempel zal drukken op de Nederlandse economie. Met name de recreatie en de horeca zullen hier...

Corona: ABN Amro versnelt introductie Seniorenlijn

Corona: ABN Amro versnelt introductie Seniorenlijn

Om seniore klanten zo goed mogelijk te ondersteunen, heeft ABN Amro besloten de Seniorenlijn vervroegd te introduceren. Deze telefoonlijn is erop gericht senioren...