"Duidelijkheid voor de gehele branche over nazorgplicht"

Michel van den Akker nieuwe directievoorzitter De Hypotheker

De Hypotheker zegt blij te zijn met de uitspraak van de Commissie van Beroep van Kifid waarin wordt gesteld dat een financieel adviseur een consument niet hoeft te informeren over ORV-premiedalingen. "Nu is  voor de financiële branche duidelijkheid over de praktische invulling van de nazorgplicht. Zo is een adviseur wettelijk verplicht de consument gedurende de looptijd van een verzekering te informeren over wijzigingen in het afgesloten product zélf, maar niet over algemene marktontwikkelingen, zoals een premiedaling, aldus De Hypotheker.

Met deze uitspraak stelt de commissie De Hypotheker in het gelijk, die in oktober 2019 in beroep ging tegen een uitspraak van het Kifid over de invulling van nazorgplicht rondom een ORV. Deze uitspraak leidde in de branche tot veel verwarring. “We zijn blij dat met de uitspraak van de Commissie van Beroep nu duidelijkheid is gecreëerd over de praktische invulling van de nazorgplicht voor adviseurs: niet alleen voor onze eigen adviseurs, maar voor de hele branche. Gezien het belang hiervan besloten we vorig jaar na afstemming met de OvFD en deskundige Cees de Jong gebruik te maken van de mogelijkheid tot hoger beroep”, zegt algemeen directeur Michel van den Akker. "Deze uitspraak geeft financiële adviseurs voldoende handvatten om de belangen van de consument goed te behartigen. Tegelijkertijd geeft het ook de verzekerden - onze klanten - de houvast over de nazorg die zij van hun adviseur mogen verwachten en de afspraken die je daarover met elkaar maakt.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 2 juni 2020

Het is mooi dat er een duidelijke uitspraak is, maar je blijft zitten met een verschil tussen wat een consument verwacht dat jij allemaal doet -onbetaald, want zeg nou eerlijk wie heeft er een stabiele doorlopende inkomstenstroom uit onderhoud van de bestaande hypotheek- en levenportefeuille?- en wat er dan wettelijk verwacht mag worden. Ik heb er zelf deze week nog wat over bijgeleerd 1. informeren betekent niet dat er ook kosteloze vervolgactie moet worden ondernomen 2. de consument is ook wettelijk verplicht de adviseur op de hoogte te stellen van belangrijke wijzigingen in zijn omstandigheden. Het zou zo mooi zijn als we daar in een innige pas-de-deux met onze relaties invulling aan konden geven. Ik was natuurlijk weer overijverig alle klanten aan het benaderen over de orv. De resultaten zijn weinig bemoedigend: bijna niemand wil kosten maken voor een onderhoudsadvies. Alleen eerst gratis voorrekenen dat er geld valt te besparen is welkom. Ik had het nog gekoppeld aan gewijzigde omstandigheden, andere baan etcetera. Jammer dat we nog steeds alleen van belang lijken te zijn als er ergens geld voor nodig is.

Meer over
"Klanten en adviseurs positief over beeldbellen"

"Klanten en adviseurs positief over beeldbellen"

Klanten en adviseurs zijn positief over adviesgesprekken die via beeldbellen worden gevoerd, aldus De Hyptheker, die de dienstverlening had uitgebreid met de pilot...

Scildon verbetert Lifestyle ORV

Scildon verbetert Lifestyle ORV

Scildon heeft haar Lifestyle Overlijdensrisicoverzekering op een aantal punten verbeterd. Het gaat om de volgende verbeteringen Voorlopige dekking verhoogd naar...

Aantal jonge huizenkopers fors gestegen

Aantal jonge huizenkopers fors gestegen

Sinds de start van de coronacrisis is het aantal jonge huizenkopers met 40 procent gestegen, zo blijkt uit cijfers van De Hypotheker. De opmars is volgens De Hypotheker...

In maart meer ORV's gesloten dan jaar eerder

In maart meer ORV's gesloten dan jaar eerder

In maart werden 15.500 overlijdensrisicoverzekeringen verkocht, vijf procent meer dan in maart 2019. Aldus het Verbond van Verzekeraars. Het aantal nieuw verkochte...

Fred de Jong: van zorgplicht naar zorgambitie

Fred de Jong: van zorgplicht naar zorgambitie

"Het moet in onze sector niet alleen gaan over zorgplicht, maar ook over zorgambitie", aldus onderzoeker Fred de Jong. In zijn nieuwe blog 'Zorgambitie als het...

Nabeschouwing zorgplicht financieel adviseur bij gedaalde ORV-premies

Nabeschouwing zorgplicht financieel adviseur bij gedaalde ORV-premies

Door adviseur Chris de Bruin van Bureau mr. de Bruin uit Amerongen Op 2 september 2019 deed de Geschillencommissie van het Kifid een uitspraak (nr. GC2019-623)...

ORV-premie vaak te hoog ingeschat

ORV-premie vaak te hoog ingeschat

De mogelijkheden van een ORV worden vaak verkeerd benut. Ook wordt de premie te hoog ingeschat. Dit blijkt uit een flitspeiling van Factsnapp in opdracht van Reaal. Tijdens...

Adviseur hoeft consument niet te wijzen op premiedalingen

Adviseur hoeft consument niet te wijzen op premiedalingen

Een financieel adviseur hoeft de consument niet te informeren over premiedalingen van overlijdensrisicoverzekeringen, aldus de Commissie van Beroep van Kifid in...

Hypotheek Visie biedt 13.000 klanten pro-actief goedkopere ORV aan

Hypotheek Visie biedt 13.000 klanten pro-actief goedkopere ORV aan

Hypotheek Visie start deze week met het benaderen van 13.000 klanten waarvan de ORV goedkoper kan. Het nieuwe aanbod betreft in beginsel Hera Life. “Het is...

KWF wil al na vijf jaar schone lei-beleid bij ex-kankerpatiënten tot 40

KWF wil al na vijf jaar schone lei-beleid bij ex-kankerpatiënten tot 40

Het schone lei-beleid moet volgens het KWF niet alleen bij kinderen maar ook bij mensen tot 40 jaar beginnen na vijf jaar. Dat stelt het fonds in zijn consultatiereactie...