"Duidelijkheid voor de gehele branche over nazorgplicht"

Michel van den Akker nieuwe directievoorzitter De Hypotheker

De Hypotheker zegt blij te zijn met de uitspraak van de Commissie van Beroep van Kifid waarin wordt gesteld dat een financieel adviseur een consument niet hoeft te informeren over ORV-premiedalingen. "Nu is  voor de financiële branche duidelijkheid over de praktische invulling van de nazorgplicht. Zo is een adviseur wettelijk verplicht de consument gedurende de looptijd van een verzekering te informeren over wijzigingen in het afgesloten product zélf, maar niet over algemene marktontwikkelingen, zoals een premiedaling, aldus De Hypotheker.

Met deze uitspraak stelt de commissie De Hypotheker in het gelijk, die in oktober 2019 in beroep ging tegen een uitspraak van het Kifid over de invulling van nazorgplicht rondom een ORV. Deze uitspraak leidde in de branche tot veel verwarring. “We zijn blij dat met de uitspraak van de Commissie van Beroep nu duidelijkheid is gecreëerd over de praktische invulling van de nazorgplicht voor adviseurs: niet alleen voor onze eigen adviseurs, maar voor de hele branche. Gezien het belang hiervan besloten we vorig jaar na afstemming met de OvFD en deskundige Cees de Jong gebruik te maken van de mogelijkheid tot hoger beroep”, zegt algemeen directeur Michel van den Akker. "Deze uitspraak geeft financiële adviseurs voldoende handvatten om de belangen van de consument goed te behartigen. Tegelijkertijd geeft het ook de verzekerden - onze klanten - de houvast over de nazorg die zij van hun adviseur mogen verwachten en de afspraken die je daarover met elkaar maakt.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 2 juni 2020

Het is mooi dat er een duidelijke uitspraak is, maar je blijft zitten met een verschil tussen wat een consument verwacht dat jij allemaal doet -onbetaald, want zeg nou eerlijk wie heeft er een stabiele doorlopende inkomstenstroom uit onderhoud van de bestaande hypotheek- en levenportefeuille?- en wat er dan wettelijk verwacht mag worden. Ik heb er zelf deze week nog wat over bijgeleerd 1. informeren betekent niet dat er ook kosteloze vervolgactie moet worden ondernomen 2. de consument is ook wettelijk verplicht de adviseur op de hoogte te stellen van belangrijke wijzigingen in zijn omstandigheden. Het zou zo mooi zijn als we daar in een innige pas-de-deux met onze relaties invulling aan konden geven. Ik was natuurlijk weer overijverig alle klanten aan het benaderen over de orv. De resultaten zijn weinig bemoedigend: bijna niemand wil kosten maken voor een onderhoudsadvies. Alleen eerst gratis voorrekenen dat er geld valt te besparen is welkom. Ik had het nog gekoppeld aan gewijzigde omstandigheden, andere baan etcetera. Jammer dat we nog steeds alleen van belang lijken te zijn als er ergens geld voor nodig is.

Meer over
Adviseur schendt zorgplicht: onjuiste begunstigde op ORV

Adviseur schendt zorgplicht: onjuiste begunstigde op ORV

(Rechtspraak) Een assurantietussenpersoon heeft de zorgplicht geschonden door zich onvoldoende te informeren over de status van de relatie van opdrachtgever met...

Hypotheker: "Nog geen daadwerkelijk keerpunt in hypotheekmarkt"

Hypotheker: "Nog geen daadwerkelijk keerpunt in hypotheekmarkt"

Het totale aantal hypotheekaanvragen is in februari met 45 procent gestegen in vergelijking met januari dit jaar, aldus De Hypotheker. Het aantal hypotheekaanvragen...

Michel van den Akker vertrekt bij De Hypothekers Associatie

Michel van den Akker vertrekt bij De Hypothekers Associatie

Michel van den Akker vertrekt na vier jaar als directievoorzitter van De Hypothekers Associatie, onderdeel van de Blauwtrust Groep. Van den Akker begon in 2011...

Gemiddelde hypotheekrente stijgt weer

Gemiddelde hypotheekrente stijgt weer

De gemiddelde hypotheekrente laat voor het eerst sinds begin januari weer een lichte stijging zien. Volgens De Hypotheker is dit het gevolg van het recente besluit...

Kifid: bank mag onbewerkte kopie van ID-bewijs opvragen, verwerken en vastleggen

Kifid: bank mag onbewerkte kopie van ID-bewijs opvragen, verwerken en vastleggen

(Commissie van Beroep Kifid, uitspraak 2023-0004-1) Banken mogen voor het identificeren en verifiëren van de identiteit van een klant een onbewerkte kopie...

Waar blijft de doorstroomhypotheek?

Waar blijft de doorstroomhypotheek?

(Partner in kennis Scildon in VVP 06-2022) Henk Jansen, oprichter van het in expats gespecialiseerde financieel adviesbureau Expat Mortgages, is helder: “Er...

ORV-premie in 20 jaar gemiddeld 65 procent goedkoper geworden

ORV-premie in 20 jaar gemiddeld 65 procent goedkoper geworden

Zowel de hoogste als de laagste ORV-premie zijn meer dan zestien procent lager dan een jaar eerder. De gemiddelde premie is in een jaar tijd met meer dan acht procent...

Jonge huizenkoper krijgt weer voet tussen de deur

Jonge huizenkoper krijgt weer voet tussen de deur

Jonge huizenkopers tot 35 jaar krijgen weer een voet tussen de deur op de huizenmarkt. Zo was bij deze leeftijdscategorie in december sprake van een stijging van...

Grotere eigen onderzoeksplicht bij execution only

Grotere eigen onderzoeksplicht bij execution only

(Kifid-uitspraak GC 2023-0005) Hoezeer de Geschillencommissie ook begrip heeft voor de verdrietige situatie waarin de consument en haar echtgenoot zich bevinden,...

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-1007) ABN Amro heeft verzuimd een ontevreden klant te verwijzen naar Kifid (of de burgerlijke rechter), maar is daarmee niet tekortgeschoten...