Kifid: ASR moet niet expliciet vermelde kosten terugbetalen aan consument

ASR pand 2018 van website

(Kifid-uitspraak Commissie van Beroep 2021-0043) Een verzekeraar die in een brief met veel informatie over een beleggingsverzekering een nieuwe kostensoort introduceert zonder dit expliciet te benoemen, mag niet zonder meer aannemen dat een consument daarmee stilzwijgend instemt. ASR moet de ten onrechte aan een consument in rekening gebrachte contractbeheerkosten voor beleggingsverzekering Falcon Levensplan terugbetalen.

Een consument sluit per 1 januari 1993 bij een rechtsvoorganger van ASR een beleggingsverzekering (Falcon LevensPlan Miljonair) met een looptijd van dertig jaar. De verzekeraar informeert de consument in mei 2017 dat de verzekering is omgezet naar een nieuw administratiesysteem. In de brief met bijlagen legt de verzekeraar uit wat er wel en niet verandert voor de consument. In maart 2019 koopt de consument de beleggingsverzekering voortijdig af. In de zomer van 2019 beklaagt hij zich tevergeefs bij de verzekeraar, waarna hij zijn klacht voorlegt aan Kifid. De consument is het onder meer niet eens met verschillende in rekening gebrachte kosten.

Bij het afsluiten van deze beleggingsverzekering op 1 januari 1993 bestond de ‘Regeling informatieverstrekking aan verzekeringnemers’ met een aantal concrete informatieverplichtingen voor verzekeraars nog niet. Die regeling ging pas gelden in 1994 en ook de Europese richtlijn oneerlijke bedingen was nog niet in werking. Voor deze beleggingsverzekering aangegaan begin 1993 golden dus nog geen specifieke informatieverplichtingen, die voor latere verzekeringen wel zijn gaan gelden. De mogelijkheid om te toetsen of de algemene voorwaarden oneerlijke bedingen bevatten, was in 1993 ook beperkter dan nu.

In de brief van 18 mei 2017 staat dat de verzekeraar contractbeheerkosten in rekening brengt. De verzekeraar maakt niet duidelijk dat het gaat om een nieuwe kostensoort. In diezelfde brief staat veel andere informatie. De Commissie van Beroep concludeert net zoals de Geschillencommissie dat op basis van deze brief de verzekeraar niet heeft mogen aannemen dat de consument stilzwijgend heeft ingestemd met deze nieuwe kostensoort. Het feit dat de totale kosten niet zijn gestegen, maakt dit niet anders. Volgens de bijlage bij de brief zijn de wél in de algemene voorwaarden genoemde fondsbeheerkosten op 18 april 2017 gedaald van 1,5 procent naar 1,12 procent. Maar dit betekent niet dat de verzekeraar een nieuwe kostensoort van 0,38 procent kan introduceren en mag aannemen dat de consument daarmee stilzwijgend instemt, ook al blijven de totale kosten gelijk.  De verzekeraar zal de in 2017-2019 onterecht verrekende contractbeheerkosten van 0,38 procent per jaar over de waarde van de beleggingen aan de consument moeten terugbetalen.

Poliskosten

De Geschillencommissie heeft in haar eerdere uitspraak geconcludeerd dat de consument bij het aangaan van de verzekering niet of onvoldoende zou zijn geïnformeerd over de hoogte van de poliskosten. In de beroepsprocedure heeft de consument alsnog de oorspronkelijke polis overgelegd op basis waarvan de Commissie van Beroep concludeert dat over de poliskosten wel overeenstemming bestaat. In de algemene voorwaarden bij deze verzekering staat dat de verzekeraar poliskosten in rekening brengt. Op de oorspronkelijke polis staat dat de hoogte van de poliskosten 7,50 gulden per maand is. De verzekeraar mag ervan uitgaan dat de consument hieruit heeft begrepen dat de poliskosten maandelijks worden verrekend.

De Commissie van Beroep heeft ook een aantal andere bezwaren van de consument beoordeeld. Zoals of er wilsovereenstemming is over de in de jaaroverzichten genoemde ‘eerste kosten’, die volgens de verzekeraar in de algemene voorwaarden zijn aangeduid als ‘aanvullende administratiekosten’. Op dit punt heeft de verzekeraar een nadere toelichting gegeven waaruit blijkt dat deze kostensoort enkel een andere benaming heeft gekregen. Op deze onderdelen slaagt de klacht van de consument niet, zo blijkt uit de uitspraak.

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
ASR roept op binnen te blijven

ASR roept op binnen te blijven

"Wij van a.s.r blijven binnen. Voor alle mensen in de zorg en voor elkaar. Jij toch ook?" Dit is te lezen in een blog die ASR heeft gepost op de eigen site. "Dit...

Coronavirus: ASR sluit alle vestigingen

Coronavirus: ASR sluit alle vestigingen

De Raad van Bestuur van ASR heeft besloten dat met ingang van maandag alles vestigingen van ASR dichtgaan tot nader order. Dit in het kader van de strijd tegen het...

ASR laat medewerkers thuiswerken als gevolg van coronavirus

ASR laat medewerkers thuiswerken als gevolg van coronavirus

ASR gaat vanaf 16 maart alle teams opsplitsen. Afwisselend werken mensen de komende vier weken thuis, op kantoor of op een andere plek. De verzekeraar neemt deze...

ASR: Hollegien vanaf 2 april nieuwe directeur AOV

ASR: Hollegien vanaf 2 april nieuwe directeur AOV

Directeur AOV bij ASR, Frank Romijn, draagt op 2 april zijn taken en verantwoordelijkheden over aan Ewout Hollegien. In juli 2019 is al bekendgemaakt dat Hollegien...

ASR-topman Jos Baeten: “Ook voor adviseur groeikansen door uitbreiding dienstverlening”

ASR-topman Jos Baeten: “Ook voor adviseur groeikansen door uitbreiding dienstverlening”

ASR ziet groeikansen voor zowel zichzelf als de financieel adviseur door verbreding van de dienstverlening. Voorwaarde is wel, meent bestuursvoorzitter Jos Baeten...

ASR groeit zowel bij Leven als bij Schade

ASR groeit zowel bij Leven als bij Schade

De bruto geschreven premies van het WerknemersPensioen zijn toegenomen met ruim 50 procent, waarmee ASR een sterke positie op de DC- markt verworven heeft. Samen...

Ook Commissie van Beroep fluit Interbank terug

Ook Commissie van Beroep fluit Interbank terug

Consumenten mogen verwachten dat de rente op hun doorlopend krediet gedurende de looptijd in de pas zal blijven met de relevante marktrente, zo heeft de Commissie...

ASR eerste verzekeraar op Trede 1 Prestatieladder Socialer Ondernemen

ASR eerste verzekeraar op Trede 1 Prestatieladder Socialer Ondernemen

ASR is de eerste verzekeraar in Nederland die trede 1 van de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) heeft bereikt. Doel van PSO, een meetinstrument van TNO dat...

ASR rondt migratie van ruim 800.000 levenpolissen af

ASR rondt migratie van ruim 800.000 levenpolissen af

Met de migratie van meer dan 800.000 polissen van negen verschillende Leven-systemen naar het Keylane platform, komt na vijf jaar een einde aan het ASR-programma...

Annemiek van Melick beoogd CFO van ASR

Annemiek van Melick beoogd CFO van ASR

Annemiek van Melick (tot voor kort werkzaam als CFO van de Volksbank) wordt de opvolger van Chris Figee als CFO van ASR, die op 1 februari 2020 aan de slag gaat...