Kifid: ASR moet niet expliciet vermelde kosten terugbetalen aan consument

ASR pand 2018 van website

(Kifid-uitspraak Commissie van Beroep 2021-0043) Een verzekeraar die in een brief met veel informatie over een beleggingsverzekering een nieuwe kostensoort introduceert zonder dit expliciet te benoemen, mag niet zonder meer aannemen dat een consument daarmee stilzwijgend instemt. ASR moet de ten onrechte aan een consument in rekening gebrachte contractbeheerkosten voor beleggingsverzekering Falcon Levensplan terugbetalen.

Een consument sluit per 1 januari 1993 bij een rechtsvoorganger van ASR een beleggingsverzekering (Falcon LevensPlan Miljonair) met een looptijd van dertig jaar. De verzekeraar informeert de consument in mei 2017 dat de verzekering is omgezet naar een nieuw administratiesysteem. In de brief met bijlagen legt de verzekeraar uit wat er wel en niet verandert voor de consument. In maart 2019 koopt de consument de beleggingsverzekering voortijdig af. In de zomer van 2019 beklaagt hij zich tevergeefs bij de verzekeraar, waarna hij zijn klacht voorlegt aan Kifid. De consument is het onder meer niet eens met verschillende in rekening gebrachte kosten.

Bij het afsluiten van deze beleggingsverzekering op 1 januari 1993 bestond de ‘Regeling informatieverstrekking aan verzekeringnemers’ met een aantal concrete informatieverplichtingen voor verzekeraars nog niet. Die regeling ging pas gelden in 1994 en ook de Europese richtlijn oneerlijke bedingen was nog niet in werking. Voor deze beleggingsverzekering aangegaan begin 1993 golden dus nog geen specifieke informatieverplichtingen, die voor latere verzekeringen wel zijn gaan gelden. De mogelijkheid om te toetsen of de algemene voorwaarden oneerlijke bedingen bevatten, was in 1993 ook beperkter dan nu.

In de brief van 18 mei 2017 staat dat de verzekeraar contractbeheerkosten in rekening brengt. De verzekeraar maakt niet duidelijk dat het gaat om een nieuwe kostensoort. In diezelfde brief staat veel andere informatie. De Commissie van Beroep concludeert net zoals de Geschillencommissie dat op basis van deze brief de verzekeraar niet heeft mogen aannemen dat de consument stilzwijgend heeft ingestemd met deze nieuwe kostensoort. Het feit dat de totale kosten niet zijn gestegen, maakt dit niet anders. Volgens de bijlage bij de brief zijn de wél in de algemene voorwaarden genoemde fondsbeheerkosten op 18 april 2017 gedaald van 1,5 procent naar 1,12 procent. Maar dit betekent niet dat de verzekeraar een nieuwe kostensoort van 0,38 procent kan introduceren en mag aannemen dat de consument daarmee stilzwijgend instemt, ook al blijven de totale kosten gelijk.  De verzekeraar zal de in 2017-2019 onterecht verrekende contractbeheerkosten van 0,38 procent per jaar over de waarde van de beleggingen aan de consument moeten terugbetalen.

Poliskosten

De Geschillencommissie heeft in haar eerdere uitspraak geconcludeerd dat de consument bij het aangaan van de verzekering niet of onvoldoende zou zijn geïnformeerd over de hoogte van de poliskosten. In de beroepsprocedure heeft de consument alsnog de oorspronkelijke polis overgelegd op basis waarvan de Commissie van Beroep concludeert dat over de poliskosten wel overeenstemming bestaat. In de algemene voorwaarden bij deze verzekering staat dat de verzekeraar poliskosten in rekening brengt. Op de oorspronkelijke polis staat dat de hoogte van de poliskosten 7,50 gulden per maand is. De verzekeraar mag ervan uitgaan dat de consument hieruit heeft begrepen dat de poliskosten maandelijks worden verrekend.

De Commissie van Beroep heeft ook een aantal andere bezwaren van de consument beoordeeld. Zoals of er wilsovereenstemming is over de in de jaaroverzichten genoemde ‘eerste kosten’, die volgens de verzekeraar in de algemene voorwaarden zijn aangeduid als ‘aanvullende administratiekosten’. Op dit punt heeft de verzekeraar een nadere toelichting gegeven waaruit blijkt dat deze kostensoort enkel een andere benaming heeft gekregen. Op deze onderdelen slaagt de klacht van de consument niet, zo blijkt uit de uitspraak.

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Jos Baeten: 'Durf op je gevoel te vertrouwen'

Jos Baeten: 'Durf op je gevoel te vertrouwen'

“We staan aan de vooravond van een grote transitie, die ook een zwaard beroep zal gaan doen op de leiderschapskwaliteiten en het morele kompas van bestuurders...

Kifid: opzettelijke misleiding loont niet

Kifid: opzettelijke misleiding loont niet

Een verzekeraar die na een ongeval namens zijn verzekerde aansprakelijkheid erkent voor de schade van de tegenpartij moet de vaststaande schade in beginsel vergoeden,...

Kifid: kenteken gestolen auto op naam zoon, vordering wordt afgewezen

Kifid: kenteken gestolen auto op naam zoon, vordering wordt afgewezen

Een bij ASR verzekerde auto wordt gestolen en de consument meldt dit bij de gevolmachtigde van de verzekeraar.  Het kenteken blijkt echter op naam van de zoon...

ASR uitgeroepen tot World-class Workplace van Nederland

ASR uitgeroepen tot World-class Workplace van Nederland

Effectory heeft ASR uitgeroepen tot World-class Workplace van Nederland. Het World-class Workplace keurmerk wordt toegekend aan iedere organisatie die scoort boven...

ASR koopt windpark Jaap Rodenburg

ASR koopt windpark Jaap Rodenburg

ASR wordt eigenaar van windpark Jaap Rodenburg en neemt acht van de tien windmolens over van Vattenfall. De overige twee zullen na de bouw worden overgedragen aan...

René Draaisma volgt Luuk de Vos op bij ASR

René Draaisma volgt Luuk de Vos op bij ASR

René Draaisma (Manager Marketing & Distributie bij ASR Vitality) is de beoogde opvolger van Luuk de Vos (foto) bij ASR, die in 2022 met pensioen gaat....

ASR rondt overname Brand New Day PPI af

ASR rondt overname Brand New Day PPI af

ASR heeft de overname van Brand New Day PPI afgerond. ASR krijgt door de overname een marktaandeel van 15 procent in de markt voor beschikbare premieregelingen....

Nieuwe cao voor ASR

Nieuwe cao voor ASR

Er is een akkoord over een nieuwe cao voor ASR bereikt met een meerderheid van de leden van FNV Finance, De Unie en CNV Vakmensen. ASR-medewerkers krijgen per 1...

ASR koploper wat betreft vrouwen in de top

ASR koploper wat betreft vrouwen in de top

"Meer vrouwen op senior posities trekt ander talent aan. Dat is belangrijk, want diverse teams zorgen voor betere resultaten. Het is een kwestie van bewustwording...

Steenrijk, maar geldarm? Een passende oplossing voor senioren

Steenrijk, maar geldarm? Een passende oplossing voor senioren

(Partner in kennis a.s.r. in katern 'Hypotheken van nu!' in VVP 6-2020) De tijd dat ‘pensioen’ synoniem is voor het ‘achter de geraniums zitten’,...