Kifid: bank mag onbewerkte kopie van ID-bewijs opvragen, verwerken en vastleggen

Kifid 2017 (deel logo)

(Commissie van Beroep Kifid, uitspraak 2023-0004-1) Banken mogen voor het identificeren en verifiëren van de identiteit van een klant een onbewerkte kopie van het ID-bewijs opvragen. Diezelfde onbewerkte kopie van het ID-bewijs mogen ze vastleggen en bewaren. Dit is niet in strijd met de AVG, zo blijkt uit een gepubliceerde uitspraak van de Commissie van Beroep van Kifid.

Een consument met een betaalrekening bij ABN Amro krijgt in september 2020 van de bank het verzoek om opnieuw haar identiteitsdocument aan te leveren. Op die manier kan de bank voldoen aan de aangescherpte eisen van de Europese anti-witwasregels, de zogenoemde Vierde Antiwitwasrichtlijn. De consument geeft de bank een foto van haar ID-bewijs, waarbij het burgerservicenummer (BSN) is afgeplakt en de voor- en achterkant van het ID-bewijs is voorzien van plakband met daarop de tekst ‘ABN Amro’. De bank laat weten dat de foto van het bewerkte ID-bewijs niet voldoet. De bank verlangt een scan of kopie van een onbewerkt ID-bewijs. De consument gaat hier niet in mee en stelt dat een foto of scan van haar bewerkte ID-bewijs voldoende moet zijn, zolang al haar persoonsgegevens zichtbaar zijn.

De antiwitwasregels (opgenomen in de Wwft) verplichten financiële dienstverleners de identiteit van nieuwe en bestaande klanten te controleren. De bank moet er zeker van kunnen zijn dat de klant is wie hij zegt dat hij is. De bank doet dit door de echtheidskenmerken van een geldig ID-bewijs te controleren. De Commissie van Beroep concludeert dat de bank voor dit verplichte klantenonderzoek een onbewerkt ID-bewijs mag opvragen. Een onbewerkt ID-bewijs is noodzakelijk om de echtheid van het document te kunnen controlen. Bij een bewerkt ID-bewijs zijn de echtheidskenmerken niet goed leesbaar.

In deze uitspraak komt de Commissie van Beroep tot een ander oordeel dan de Geschillencommissie in haar eerdere uitspraak. De uitspraak CvB 2023-0004 over deze klacht van een consument tegen ABN AMRO is bindend en komt in de plaats van de uitspraak GC 2022-0013.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Gerda - n.v.t. 10 februari 2023

Sorry voor o.a. de typefouten (nog steeds snel-snel plaatsen en pas daarna controleren :-( )

Gerda - n.v.t. 10 februari 2023

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/vraagt-bank-je-om-opnieuw-te-identificeren-dan-ben-je-dit-verplicht Toen meende het Kifid ook al te kunnen stellen dat de consument verplicht was zich te her laten her-indentificeren. Klanten die weigerden om een selfie te maken, werden toen bij de plaatselijke ABN-Amro uitgenodigd om daar in het bijzijn van twee ABN-AMRO medewerkers (het 4-ogenprincipe) zich te indentificeren en te verifiëren. Als consument wil je niet de trammelant hebben die het geeft als je je niet liet herindentificeren maar de medewerker van mijn bank vertelde na mijn indenticatie dat veel cliënten hadden geweigerd, maar dat die rekeninghouders zeker een zaak hadden!!

Paul Schoo - Platter-Schoo FD 10 februari 2023

Banken vragen anders consequent het bsn zwart te maken. Kan het Kifid tegen de AVG/ACM ingaan met haar uitspraak? Zij zijn immers geen rechter.

Meer over
Kifid lanceert nieuw reglement Commissie van Beroep

Kifid lanceert nieuw reglement Commissie van Beroep

De Commissie van Beroep van Kifid heeft een nieuw, geactualiseerd reglement. "Hiermee loopt het reglement van de Commissie van Beroep weer in de pas met het reglement...

Kifid: Post Vermogensbeheer heeft zorgplicht geschonden

Kifid: Post Vermogensbeheer heeft zorgplicht geschonden

Post Vermogensbeheer heeft volgens de Commissie van Beroep van Kifid de zorgplicht geschonden omdat het een te risicovol vermogensbeheer heeft gevoerd dat niet paste...

Kifid pakt woekerpolissen gefaseerd aan

Kifid pakt woekerpolissen gefaseerd aan

Kifid gaat de behandeling van de ruim 700 aangehouden klachten over woekerpolissen gefaseerd oppakken. Dit in het belang van een zorgvuldige klachtafhandeling, aldus...