Kifid: bank mag onbewerkte kopie van ID-bewijs opvragen, verwerken en vastleggen

Kifid 2017 (deel logo)

(Commissie van Beroep Kifid, uitspraak 2023-0004-1) Banken mogen voor het identificeren en verifiëren van de identiteit van een klant een onbewerkte kopie van het ID-bewijs opvragen. Diezelfde onbewerkte kopie van het ID-bewijs mogen ze vastleggen en bewaren. Dit is niet in strijd met de AVG, zo blijkt uit een gepubliceerde uitspraak van de Commissie van Beroep van Kifid.

Een consument met een betaalrekening bij ABN Amro krijgt in september 2020 van de bank het verzoek om opnieuw haar identiteitsdocument aan te leveren. Op die manier kan de bank voldoen aan de aangescherpte eisen van de Europese anti-witwasregels, de zogenoemde Vierde Antiwitwasrichtlijn. De consument geeft de bank een foto van haar ID-bewijs, waarbij het burgerservicenummer (BSN) is afgeplakt en de voor- en achterkant van het ID-bewijs is voorzien van plakband met daarop de tekst ‘ABN Amro’. De bank laat weten dat de foto van het bewerkte ID-bewijs niet voldoet. De bank verlangt een scan of kopie van een onbewerkt ID-bewijs. De consument gaat hier niet in mee en stelt dat een foto of scan van haar bewerkte ID-bewijs voldoende moet zijn, zolang al haar persoonsgegevens zichtbaar zijn.

De antiwitwasregels (opgenomen in de Wwft) verplichten financiële dienstverleners de identiteit van nieuwe en bestaande klanten te controleren. De bank moet er zeker van kunnen zijn dat de klant is wie hij zegt dat hij is. De bank doet dit door de echtheidskenmerken van een geldig ID-bewijs te controleren. De Commissie van Beroep concludeert dat de bank voor dit verplichte klantenonderzoek een onbewerkt ID-bewijs mag opvragen. Een onbewerkt ID-bewijs is noodzakelijk om de echtheid van het document te kunnen controlen. Bij een bewerkt ID-bewijs zijn de echtheidskenmerken niet goed leesbaar.

In deze uitspraak komt de Commissie van Beroep tot een ander oordeel dan de Geschillencommissie in haar eerdere uitspraak. De uitspraak CvB 2023-0004 over deze klacht van een consument tegen ABN AMRO is bindend en komt in de plaats van de uitspraak GC 2022-0013.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Gerda - n.v.t. 10 februari 2023

Sorry voor o.a. de typefouten (nog steeds snel-snel plaatsen en pas daarna controleren :-( )

Gerda - n.v.t. 10 februari 2023

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/vraagt-bank-je-om-opnieuw-te-identificeren-dan-ben-je-dit-verplicht Toen meende het Kifid ook al te kunnen stellen dat de consument verplicht was zich te her laten her-indentificeren. Klanten die weigerden om een selfie te maken, werden toen bij de plaatselijke ABN-Amro uitgenodigd om daar in het bijzijn van twee ABN-AMRO medewerkers (het 4-ogenprincipe) zich te indentificeren en te verifiëren. Als consument wil je niet de trammelant hebben die het geeft als je je niet liet herindentificeren maar de medewerker van mijn bank vertelde na mijn indenticatie dat veel cliënten hadden geweigerd, maar dat die rekeninghouders zeker een zaak hadden!!

Paul Schoo - Platter-Schoo FD 10 februari 2023

Banken vragen anders consequent het bsn zwart te maken. Kan het Kifid tegen de AVG/ACM ingaan met haar uitspraak? Zij zijn immers geen rechter.

Meer over
Kifid verwelkomt twee nieuwe commissieleden

Kifid verwelkomt twee nieuwe commissieleden

Het bestuur van Kifid heeft per 1 januari 2022 Frans van der Ent benoemd tot lid van de Commissie van Beroep en Niek Strohmaier tot lid van de Geschillencommissie. Zij...

Kifid: ASR moet niet expliciet vermelde kosten terugbetalen aan consument

Kifid: ASR moet niet expliciet vermelde kosten terugbetalen aan consument

(Kifid-uitspraak Commissie van Beroep 2021-0043) Een verzekeraar die in een brief met veel informatie over een beleggingsverzekering een nieuwe kostensoort introduceert...

Fred de Jong: van zorgplicht naar zorgambitie

Fred de Jong: van zorgplicht naar zorgambitie

"Het moet in onze sector niet alleen gaan over zorgplicht, maar ook over zorgambitie", aldus onderzoeker Fred de Jong. In zijn nieuwe blog 'Zorgambitie als het...

"Duidelijkheid voor de gehele branche over nazorgplicht"

"Duidelijkheid voor de gehele branche over nazorgplicht"

De Hypotheker zegt blij te zijn met de uitspraak van de Commissie van Beroep van Kifid waarin wordt gesteld dat een financieel adviseur een consument niet hoeft...

Adviseur hoeft consument niet te wijzen op premiedalingen

Adviseur hoeft consument niet te wijzen op premiedalingen

Een financieel adviseur hoeft de consument niet te informeren over premiedalingen van overlijdensrisicoverzekeringen, aldus de Commissie van Beroep van Kifid in...

Ook Commissie van Beroep fluit Interbank terug

Ook Commissie van Beroep fluit Interbank terug

Consumenten mogen verwachten dat de rente op hun doorlopend krediet gedurende de looptijd in de pas zal blijven met de relevante marktrente, zo heeft de Commissie...

Commissie van Beroep Kifid: beperkte nazorgplicht adviseur

Commissie van Beroep Kifid: beperkte nazorgplicht adviseur

De nazorgplicht van een adviseur bij een consumptief krediet is beperkt, zo bevestigt ook de  Commissie van Beroep van Kifid in uitspraak 2019-033. Financieel...

Kifid: klacht te laat, dan niet behandelbaar

Kifid: klacht te laat, dan niet behandelbaar

Een klacht van twee consumenten tegen een financieel adviseur over een investering in Future Life is te laat aangeleverd en wordt ook niet in behandeling genomen,...

Kifid stelt Intrasurance in het gelijk

Kifid stelt Intrasurance in het gelijk

De Geschillencommissie Kifid heeft gevolmachtigde Intrasurance in het gelijk gesteld. Een consument claimde waterschade op zijn woon- en inboedelverzekering, maar...

Kifid tikt ASR op de vingers over poliskosten beleggingsverzekering

Kifid tikt ASR op de vingers over poliskosten beleggingsverzekering

De Beroepscommissie Kifid noemt poliskosten die ASR in rekening heeft gebracht voor een beleggingsverzekering oneerlijk en in strijd met goede trouw. De poliskosten...